TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Motorbytte, tips?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #436780  av Emil_L
 
Da har det kommet til at det skal bli et motorbytte i MR2en, men trenger litt hjelp med hvor høyt opp jeg må ha baken, og om jeg kan klare det uten løftebukk. Bare 2 jekker, og noen biltema bukker (gatestyle til 1000!)

Finner lite til garasjeplasser i området, og får ikke flytta bilen lange stykket ( :evil: )

Og om noen har en guide på hvordan jeg skal gjøre det? Skal bytte alt mellom de to bilene (motor, girkasse, understell. Så tenker å ta det ut som en stor bit, istedet for å pelle det ned til molekylnivå. OM det er mulig.)

Har sikkert glemt noe, men håper på svar :)

Emil
 #436787  av ArildM
 
Jeg bytta motor i min ved hjelp av biltema sine støttebukker. Tenk deg at høyden på motoren er ca den høyden du trenger for å få motoren ut, så det er så høyt bilen må opp.
 #436792  av Emil_L
 
Når vet ikke jeg helt høyden på motoren da :p blir jo ikke like høyt som den er i bilen når man tar av demperne?
 #436811  av David
 
det fungerer somregel fint å bruke de høyste 3t bukkene til biltema, men du bør ha 4stk.
men når du har satt motorn ned på bakken, kan det være at du må løfte litt mer i bilen, eller legge motorn over på sia for å skli den ut.
 #436822  av Emil_L
 
Mesteren har talt? :)
Takk for tipset, blir det nok det nå ikke alt for snart.
4 stk? Forran og bak? SÃ¥ Jhon_e her hadde bar 2 bak?
 #436847  av Emil_L
 
Ingeniørpappa kom med et tips :D
Lage en "ramme" av 4 stk 5"*5"*60cm. Lengre planker mellom de 4 "bukkene" slit at ikke noe skal velte mens man styrer under der. Hmm, får starte å snekre :)
 #436866  av 3rlend
 
http://turbomr2.com/MR2/HowTo/Engine_Up ... GTE-01.htm

Denne fulgte jeg første gang. Veldig bra beskrevet.
Bare at det er turbo. Men er ikke store forskjellene.
Men du trenger ikke å koble vekk hele clutchsystemet. (Som han i linken gjorde, desverre jeg og første gang :p )
Bare skru av hele braketten på kassa :)
 #436871  av David
 
jeg hadde ikke giddi å brukt tid på å snekre noe som helst
du får den garantert ut med 2 bukker også, men det kan hende det tar lengre tid/mer knot/etc

greia med å ha 4 bukker er at det gjør det jo litt lettere å fire motorn rett ned, uten at du treffer ting som er i veien.

bruk elefant eller talje når du senker motorn.
 #436885  av ArildM
 
Det David sier!
Få bilen på 2 eller 4 bukker (AW11 går veldig fint med 2 bukker, tipper SW20 gjør det samme). Heis ned motor og sett i ny. Er lett gjort på en helg om man har alt klart.
Ingeniørtanker og hva som er enklest i praksis er ofte to forskjellige ting ;)
 #436913  av Audun F
 
Kan ikke helt skjønne at dere får ut motoren med bare et par bukker bare (vi snakker de små røde fra biltema eller?). Kan vel ikke være klaring nok, eller har dere mindre motor? :mrgreen:

Jeg kjørte en europall under motoren, løsna motoren og heiste opp bilen (bakfanger må av da...). Da var det bare å trekke motoren ut på jekketralla. Syntes det var fett nok, tok ikke lange tia heller... :D
 #436917  av ArildM
 
Biltema har noen større bukker også, de små røde bukkene blir for pinglete, ingen tvil :) De har noen litt større blå bukker som funker fjell :)
 #436931  av john_e
 
Skal du ha den ut kun med bukker, så bør du i alle fall demontere såppas at toppen kan fjernes.
 #436942  av Mr2mr2
 
høyden på de største bukkene på biltema er jo nesten 70cm.

Har vert med på å ta ut motor av en bil med midtmotor med de minste blåe bukken ifra biltema.

Med de største blir iallefall ikke høyden noe problem :)
 #436944  av sleeper
 
Som david sier: sett bilen på 4 biltema bukker ( de blå store) så høyt som mulig, 2.5tonns jekk med en 2x4 mellom holder.
Bruk en elefant ( biltema) til og senke motoren, når motoren står på bakken, så bruker du elefanten til og heise bilen opp i bakkant... bare pass på at den står stabilt på de fremre festene også.

Går helt sikkert fint og gjøre dette med kun 2 bukker bak også, men da må frontfanger av, og du får problemer med og montere motoren igjen siden motorfester står veldig skrått.