TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • (Hjelp!) Avensis '07 og Eberspaecher tilleggs varmer

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #437184  av mannen
 
Er der flere enn meg som har problemer med eberspaecher dieselvarmer ? Har den standard utgaven uten ur som kun startes med en bryter i dasjen og som styrer seg selv vinterhalvåret.

Det var ved en tilfeldighet når jeg skulle ut og bruke denne bilen (kona kjører den normalt) da jeg ikke hører den kjente "ule" lyden fra panseret at jeg forstår at noe er galt. Lampa lyser normalt, sjekket det jeg finner av sikringer, både i motorrom og kupe. Målt tilførselen til dieselpumpa = 0V (!) og bryteren er sjekket, slår inn som normalt... så jeg er på jakt etter hint, har skaffet vedlikeholds manual på varmeren men den viser ikke hvor jeg finner den forskjellige elektronikken (for og sjekke etter feil der) og varmeren er så knotete plassert at det nærmest er umulig og drive service. Enkle triks for og tvangskjøre den igang, brenne reint og få satt den isving igjen ??
 #437306  av Fred
 
Vil tro at de fleste Toyotaverksteder har "edith", dette er programmet som tvangskjører Ebern`n via PC. Dette må kobles på for å lese ut feilkoder også. Nå er det jo en fantastisk plassering på stikket inn på brenneren på avensis, så må litt knoting til for å få koblet på verktøyet som leser feilkode.
 #437337  av mannen
 
Er du sikker på at disse kan brennes rene ved hjelp av dette programmet ?? Er mest sannsynlig sot etc pga småkjøring. Toyota skulle ha 1300 kr timen for feilsøking og et lokalt verksted skulle ha 1000 for og ta hodet nedi panseret og få ut en feilkode.
Ser at den står veldig dårlig til og jeg vurderer og bare la den stå og drite i hele greia, blir jo fort en 5000 i reparasjoner der. Eventuelt ta ut hele driten og reparere den selv.
 #437341  av Fred
 
Hvis det ikke er noe annet feil enn at den har sota litt, kan den brennes rein med det programmet. Om jeg husker riktig prøver den å starte to ganger, hvis den ikke fyrer da, går den i "feil- modus" og starter ikke før koden er slettet. Usikker på om den glemmer koden ved å koble vekk batteriet en liten stund? Kanskje en idè å prøve..
 #437344  av mannen
 
Det er forsøkt. Den stod uten batteri en stund.
 #437345  av mannen
 
Pratet med et verksted her og de mente den hadde gått i "heng". Usikker på om de mener at den er defekt eller bare trenger og re-settes med en kabel og software ?
 #446061  av mannen
 
Lykke til, den ligger ikke så veldig lett tilgjengelig. Men syns du virkelig den er verd og byttes ? Kosta den ikke myyye ?
 #446164  av mannen
 
Jeg ble frarådet og benytte en brukt eller bytte deler på min pga 2 feilkoder som tilsier at hele enheten burde byttes. Mye jobb og bytte, og når man først bytter bør den fungere lengre enn en sesong. Jeg enda på og bytte termostat til 88 grader istedet for og bytte brenner til 8000...

Dette er det eneste jeg har hatt av problem på avensisen og jeg må si den er knall god, byttet bremser fremmme og bak en gang. Hadde eu på den nylig, stramme brekket og den er godkjent. Ligger på 0.5-0.6 på forbruk pr skrivende stund om sommeren har jeg klart enda lavere.
 #446218  av mannen
 
Ja det er Toyota (og Lexus) familie her også. Kommer ikke til å bytte merke jeg hehe, pr dd så er det 6 biler i familien her også
 #446263  av LarsEriksavensist25
 
Tar den ovenfra ja:) tok av luftfilterboksen for å få bedre plass(3skruer) av med dieselfilter holdern og slager så lommer du nedpå varmern. Av med de to kjølevæskeslanga å dieselslange å et anna rør så sitter varmern i 2 skruer. Da er det bare å løfte litt i den så du kommer over eksosen( noen sier du må ta av eksosrøret under men det er bare tull for varmern er bare dytta nedpå) så er det å få den opp som er veldig trangt. Den måten je endte opp med er å dra den mot passasjersiden å vri den opp :)
Lykke til:) spør om det er noe :)