TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Lexus is300h Erfaringer?

  • Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #442033  av Fred
 
Ang. det med lyktene, så er jeg usikker på hva som er hva.
Forbruket veit jeg heller ikke så mye om enda, men om ei drøy uke så har jeg nok kanskje noen flere svar...
Sist redigert av Fred den 11 mai 2014 14:49, redigert 2 ganger totalt.
 #442034  av magnesmurf
 
Dobbelpost
Sist redigert av magnesmurf den 09 mai 2014 20:01, redigert 1 gang totalt.
 #442035  av magnesmurf
 
mannen skrev:Hva ligger forbruket på forresten ? bilen er jo en 2.5 bensin, på blandet kjøring må den vel bruke over 0,5 ? Avensisen jeg har idag ligger på 0,5 til 0,6 på forbruket, (diesel). Jeg har ca 20 min. kjøring til jobb.
Har hatt min i godt over et halv år.
Fikk den i august i fjor.

Forbruket avhenger mye av kjørestil, kjørevalg, temperatur og type kjøring.
Når det er under minus 10 tappes batteriet veldig fort, og man får nesten ikke kjørt elektrisk. Over 70 får man heller ikke kjørt elektrisk uanett temp. Om man kjører sport eller eco har også mye å si. På mest mulig uøkonomisk kjøring med alle variabler dårligst mulig bruker vel bilen rundt 0,8.
Med variablene best mulig (sommertemp, kjøring under 70 i eco modus og snill kjøring) har jeg fått bilen til å gå på rundt 0,4.
Snittforbruket mitt har vært ca 0,6 ved normal kjøring og blandede forhold. Kommer ca 850-1100 km på 60 liters tank anhengig av årstid og kjøring.
Jeg har ca 15 min kjøring til jobb i kupert terreng med mye 50-60 soner, samt noe bykjøring. ca 12km hjemmefra til jobb.

mannen skrev:Gratulerer med rå bil :)

Har noen spm ang disse bilene jeg, Executive utgavene har Bi Xenon ser jeg, og Executive Plus og oppover har Bi LED. Men man kan kjøpe pakker til Comfort og Executive (LED hovedlys med AHB og LDA) Er dette de samme lyktene ? Hvordan ser man forskjell på Bi Xenon og Bi LED ? Antar at det er som følgende, men fint om noen kan bekrefte mine mistanker;
Denne er executive med Bi xenon ?? og ingen ekstra LED utenom den i fangeren?
Bilde

Denne er med Bi LED ?
Bilde

Du har avbildet amerikanske biler (ser dt på det orange partiet i lyktene)
Når du lurer på lysene er det i utgangspunktet riktig at LED lyktene er de med to mindre reflektorer i hovedlyset, mens xenon er med en større reflektor i lykten.
Bilen min har LED. Det er jo noen bilder av den i tråden min.
Det fungerer veldig bra som nærlys. Fjernlysene gjør jobben, men er ikke imponert over lysnivået fra dem. Ville helelr hatt xenon i fjernlys utfra tidligere erfaringer om hvordan xenon har vært. LED lysene blir ganske visket ut på mørke våte høst netter.
 #442056  av mannen
 
Uansett, kjører man en IS så tenker man ikke på forbruk :P LED er vakkert men litt usikker på levetiden. Kjøpte en CT200 til min mor med LED og det er fantastisk lys men Xenon er kanskje like bra ja... Syns kanskje to doble LED er litt bedre enn en enkel Xenon, men LED koster.
 #442068  av magnesmurf
 
mannen skrev:Uansett, kjører man en IS så tenker man ikke på forbruk :P LED er vakkert men litt usikker på levetiden. Kjøpte en CT200 til min mor med LED og det er fantastisk lys men Xenon er kanskje like bra ja... Syns kanskje to doble LED er litt bedre enn en enkel Xenon, men LED koster.
Kjører du hybrid så begynner du automatisk å tenke litt på forbruk ;)
Du har en økonomi måler som står og lyser deg midt i trynet hele tiden, samt at du kommer dobbelt så langt per tank når du tenker på hvordan du kjører :wink:
 #442174  av magnesmurf
 
NX vil bli en del dyrere. Ca 100000kr ekstra. Kommer til å begynne på rundt 500k for den billigste utgaven.
Nx vil ha bedre plass, men det er en SUV og den har høyere tyngdepunkt. I tilegg har den mindre hester og 4wd, noe som øker forbruket noe. Men for all del, en veldig fin bil.

Hadde jeg hatt mulighet ville jeg heller satset på RC 300h. Desverre er den ikke spesielt praktisk, men kommer omtrent til samme pris som IS. Og den ser sabla bra ut! :wink:



Bilde
 #442184  av mannen
 
RX blir SUV og slik liker vi ikke :P og RC blir nok for liten mtp på plass. Greit at jeg for det meste kjører alene men en fordel at det er plass til kone og barn når en skal ut på tur :)
 #442189  av magnesmurf
 
mannen skrev:RX blir SUV og slik liker vi ikke :P og RC blir nok for liten mtp på plass. Greit at jeg for det meste kjører alene men en fordel at det er plass til kone og barn når en skal ut på tur :)
Forstår deg godt. Er en grunn til at jeg endte opp med ny IS i fjor :wink:
Har ingen problem med å anbefale den til andre :)
 #442191  av mannen
 
Er mange delte meninger hvis du ser på youtube på internasjonale tester. Skulle gjerne prøvekjørt en. Noen i haugesunds området som har en IS300h ??
 #442221  av magnesmurf
 
mannen skrev:Er mange delte meninger hvis du ser på youtube på internasjonale tester. Skulle gjerne prøvekjørt en. Noen i haugesunds området som har en IS300h ??
Biltester er som regel ikke verdt papiret de er skrevet på. Som regel er en biltest bare en oppsummering av fordommene til forfatteren eller reporteren. Og det finnes et utall med tester tilgjenglig på nettet. Alt fra at IS blir priset opp i skyene og er bedre enn bmw 3 serie, til at det er en tro blåkopi av toyota corolla.

Anbefaler deg vel å gjøre en avtale med lexus som er nærmest (bergen?) og få prøvekjørt en langhelg eller ferieuke.
Lexus pleier å være veldig behjelplige med slikt, feks kom selger hjem til meg med bilen jeg skulle prøvekjøre den dagen jeg avtale det. Bor ca 5 mil unna forhandler.

I mine øyne er bilen veldig bra. Den er ikke perfekt, men det er ikke så mange andre biler som har så gode kjøreegenskaper og så god komfort kombinert, sprekt desgin, samt et forbruk på ca 0,5 og 220hk tilgjenglig.
Bilen er ikke perfekt, men med tanke på hva du får for pengene overgår bilen det mest annet på markedet i Norge. At man i tilegg for japansk kvalitet og veldig god kundeservice, var det som gjorde at jeg kjøpte bilen.
 #442228  av mannen
 
Det er et lite stykke til bergen eller eventuelt stavanger for og prøve en bil, reisen koster endel og du må regne med en dag. Tenkte hvis noen på forumet var tilhørende i nabo kommuner så hadde det vært lettere :) Vet det går 1 eller 2 i distriktet.
Har selv handlet bil hos Lexus Oslo når min mor og far skulle ha ny bil. Veldig bra kundeservice og oppfølging :)
Nå har jeg en Avensis diesel fra før så den beholder jeg eventuelt hvis jeg skulle hatt en IS. Der har jeg god plass og krefter til og dra en tilhenger.
Tar selvfølgelig testene på nett med en klype salt, men hvis du skulle dratt frem noen punkter som du syns ikke er bra hva er det? Anser CVT kassen som et av de ? Har du barn, hvordan er plassen til barneseter ? Hvordan er service utgiftene kontra en Toyota? I forsikring er de ganske bra ser jeg.
 #442244  av magnesmurf
 
mannen skrev:Det er et lite stykke til bergen eller eventuelt stavanger for og prøve en bil, reisen koster endel og du må regne med en dag. Tenkte hvis noen på forumet var tilhørende i nabo kommuner så hadde det vært lettere :) Vet det går 1 eller 2 i distriktet.
Har selv handlet bil hos Lexus Oslo når min mor og far skulle ha ny bil. Veldig bra kundeservice og oppfølging :)
Nå har jeg en Avensis diesel fra før så den beholder jeg eventuelt hvis jeg skulle hatt en IS. Der har jeg god plass og krefter til og dra en tilhenger.
Tar selvfølgelig testene på nett med en klype salt, men hvis du skulle dratt frem noen punkter som du syns ikke er bra hva er det? Anser CVT kassen som et av de ? Har du barn, hvordan er plassen til barneseter ? Hvordan er service utgiftene kontra en Toyota? I forsikring er de ganske bra ser jeg.
Når det gjelder CVT kassen er jeg veldig fornøyd. Den kan ikke sammenliknes med prius. CVT i IS er slik en cvt skal være. Den er stille og mangler hviningen man hører i prius. Den er også mye "roligere", så man får det turtallet man "bestiller" med gasspedalen. I prius er det gjerne "alt eller ingenting" på turtallet, men i IS lar dette seg greit regulere i alle posisjoner mellom ytterpuntene. Max turtall nås kun med gassen i bunn.
Har ikke barn enda, men bilen ble kjøpt med tanke på å fortsatt beholde den når jeg får barn. Det er god plass i baksetet, bedre enn i de fleste andre biler i samme og litt større klasse. Så regner med at et barnesete ikke blir noe problem å få plass til bak.
Det som kan bli vanskelig er barnevogn. Man må kjøpe vogn etter bagasjeromsstørrelsen på IS. Bagasjerommet er ganske dypt, men luka er ikke stor, så åpningen er trang. I tilegg er gulvet ganske høyt pga batteripakka, så det er ikke alverdens plass i høyden på bilen.
Service utgiftene på IS er ikke noe dyrere enn på en vanlig toyota. Bilen er laget for å være billig i drift, og lexus beregner kun skifte av bremseklosser, dekk og vanlig service de første 90000km.

Når det gjelder negative ting finner jeg ikke så mye, men kan jo ramse opp de småtingene jeg har irritert meg litt over.
-Dårlig med beskyttelse til bilen. Man får ikke kjøpt skvettlapper eller innlastingsbeskyttelse til bilen, så lakken er mer utsatt.
-Lite oppbevaringsplass i bilen. Kun midtkonsoll, hanskerom og dørlommer.
-Noen av interiørdelene er veldig ømfintlige og utsatt for flekker og riper. Nytter ikke å bruke annet enn vann til rengjøring da de lett får skjolder.
-Ekstrautstyr kommer kun i pakker. Det kan medføre at du får med mye unødvendig for å få noe du vil ha. Noe av ekstrautstret fungerer dårlig. Feks autofjernlys. Dimmer ned fjernlysene hvis det er litt snø i grøftekanten, eller du møter et trafikkskilt.
-I F-sport og luxury utgaven får du veldig breie bakhjul (255 bredde) som øker bensinforbruket. I tilegg er orginaldekkene ikke noe å juble for. De støyer og sporer en del. Bridgestone Turanza på disse orginalt.
-Min bil har hatt litt problem med stereo. Volum som er uforutsigbart og noen ganger kan feks volum 25 på samme sang være lavt når man stopper bilen og øredøvende høyt når man starter bilen igjen. Dette har ikke lexus klart å få greie på.
-Ellers er jo bilen som alle moderne biler, lave sidevinduer gjør at man får litt dårlig oversikt over hjørnene på bilen. Helsvart alcantara i tak og stolper, samt svart interiør viser alt støv.
-Vannbasert lakk er veldig utsatt for steinsprut, så bilen burde blitt levert standard med gjennomsiktig folie på frontfanger.
-Motorlyd i stereoannlegget er heller ingen høydare, men funksjonen kan heldigvis skrus av.
-Ellers er betjening av vindupussere og blinklys litt utradisjonell. Hendelene er av typen som returnerer til midtpunktet med en gang, istenden for å bli stående der man trykket de. Uvant men greit nok når man er vant til det. Helt unødvendig design egentlig, men det fungerer jo det også.
-Jeg irriterer meg også litt over koppholdere i midtarmlenet. Setter du koppen der har du ikke plass til armen.
Heldigvis er det plass til flasker i dørlommene.
Og sist men ikke minst, hybrid er noe man må lære seg å kjøre for å få gode forbrukstall. Men klarer man å utnytte at bilen kan kjøre opptil 70km\t elektrisk kan man få et forbruk på rundt 0,4 med varm motor :D

Men de negative småtingene mot alle de positive som finnes er jo som sagt bare småting.
Positivt er jo 220hk og 0,6 i forbruk.
Design som får folk til å snu seg.
Kvalitet som bare japenere kan. Hver eneste skrue i bilen blir datalogget med hvem på fabrikken som skrudde den inn. Hvis noe ryker blir vedkommede kalt inn på teppet i japan (!)
Meget komfortabel bil. Sportslig men samtidlig myk i oppsettet. Veldig stille i kupe, hvertfall med gode dekk.
Kanskje verdens beste stoler i f-sport versjon.
Samme speedometer som i LFA. (vet det bare er gimmik, men det er kult) :wink:
Allverdens duppeditter du ikke visste du trengte. Men som er veldig kjekke å ha. Favoritten her i gården er radarbasert cruise kontroll. Automatisk nødbrems har reddet meg en gang eller to når jeg har vært uoppmerksom.. :roll:

Skjønner at det er tidkrevene å komme seg til en lexusforhandler for deg. Men er nok verdt bryet for å få prøvd en IS. Hvis ikke kan du jo høre med de i stavanger eller bergen om noen av selgerene skal forbi haugesund en helg, så kanskje de kan ta seg bryet med å ta turen med en av sine demobiler, så får du prøvde den en time eller to :wink:
 #442257  av mannen
 
Takker for svar!

Aner du om det er forskjell på import og norske biler mtp batteripakker og varme ? Eventuelt andre ting enn garantien ?
Ser at det er noen som importerer disse og da med helt annet utstyr etc.

Ser også at det på de mangler en knapp som heter auto som ligger helt oppe til høyre ved betjeningsknappene.
Bilde

Hva er dette egentlig, ser ut som det ikke er automatisk kjørelys på importbilene??
 #442260  av magnesmurf
 
mannen skrev:Takker for svar!

Aner du om det er forskjell på import og norske biler mtp batteripakker og varme ? Eventuelt andre ting enn garantien ?
Ser at det er noen som importerer disse og da med helt annet utstyr etc.

Ser også at det på de mangler en knapp som heter auto som ligger helt oppe til høyre ved betjeningsknappene.

Hva er dette egentlig, ser ut som det ikke er automatisk kjørelys på importbilene??
Tror de fleste biler fra europa har samme utstyr tilgjenglig som de norske. Men skal ikke uttale meg sikkert om hvordan det er med batteripakken og varmeseter.

Tenker du på auto knappen med lys symbol på? Til venstre på bildet? Den er til å skru av og på autofjernlys. Altså at fjernlys dimmes automatisk når du møter en annen bil. Som omtalt i forrige post er funksjonen temmelig ubrukelig da den er så følsom at den dimmer ned for trafikkskilt og snøkanter. Heldigvis kan man skru den av og ha tradisjonelt fjernlys som man dimmer manuelt.

De norske bilene har automatisk kjørelys på lyshendel. Der er den auto funksjon som tenner lys når det blir mørkt. Så vidt jeg vet har alle biler fra alle land dette, bortsett fra at den norske har LED lys tent hele tiden også i auto. Så tennes hovedlys når det blir mørkt. Følsomhet på denne lar seg justere. Så den kan tenne hovedlys bare det er overskyet, eller den tenner ikke hovedlys før det blir ganske mørkt, feks skumring eller i tunnel.