mannen skrev:Det er et lite stykke til bergen eller eventuelt stavanger for og prøve en bil, reisen koster endel og du må regne med en dag. Tenkte hvis noen på forumet var tilhørende i nabo kommuner så hadde det vært lettere Vet det går 1 eller 2 i distriktet.
Har selv handlet bil hos Lexus Oslo når min mor og far skulle ha ny bil. Veldig bra kundeservice og oppfølging
Nå har jeg en Avensis diesel fra før så den beholder jeg eventuelt hvis jeg skulle hatt en IS. Der har jeg god plass og krefter til og dra en tilhenger.
Tar selvfølgelig testene på nett med en klype salt, men hvis du skulle dratt frem noen punkter som du syns ikke er bra hva er det? Anser CVT kassen som et av de ? Har du barn, hvordan er plassen til barneseter ? Hvordan er service utgiftene kontra en Toyota? I forsikring er de ganske bra ser jeg.
Når det gjelder CVT kassen er jeg veldig fornøyd. Den kan ikke sammenliknes med prius. CVT i IS er slik en cvt skal være. Den er stille og mangler hviningen man hører i prius. Den er også mye "roligere", så man får det turtallet man "bestiller" med gasspedalen. I prius er det gjerne "alt eller ingenting" på turtallet, men i IS lar dette seg greit regulere i alle posisjoner mellom ytterpuntene. Max turtall nås kun med gassen i bunn.
Har ikke barn enda, men bilen ble kjøpt med tanke på å fortsatt beholde den når jeg får barn. Det er god plass i baksetet, bedre enn i de fleste andre biler i samme og litt større klasse. Så regner med at et barnesete ikke blir noe problem å få plass til bak.
Det som kan bli vanskelig er barnevogn. Man må kjøpe vogn etter bagasjeromsstørrelsen på IS. Bagasjerommet er ganske dypt, men luka er ikke stor, så åpningen er trang. I tilegg er gulvet ganske høyt pga batteripakka, så det er ikke alverdens plass i høyden på bilen.
Service utgiftene på IS er ikke noe dyrere enn på en vanlig toyota. Bilen er laget for å være billig i drift, og lexus beregner kun skifte av bremseklosser, dekk og vanlig service de første 90000km.
Når det gjelder negative ting finner jeg ikke så mye, men kan jo ramse opp de småtingene jeg har irritert meg litt over.
-Dårlig med beskyttelse til bilen. Man får ikke kjøpt skvettlapper eller innlastingsbeskyttelse til bilen, så lakken er mer utsatt.
-Lite oppbevaringsplass i bilen. Kun midtkonsoll, hanskerom og dørlommer.
-Noen av interiørdelene er veldig ømfintlige og utsatt for flekker og riper. Nytter ikke å bruke annet enn vann til rengjøring da de lett får skjolder.
-Ekstrautstyr kommer kun i pakker. Det kan medføre at du får med mye unødvendig for å få noe du vil ha. Noe av ekstrautstret fungerer dårlig. Feks autofjernlys. Dimmer ned fjernlysene hvis det er litt snø i grøftekanten, eller du møter et trafikkskilt.
-I F-sport og luxury utgaven får du veldig breie bakhjul (255 bredde) som øker bensinforbruket. I tilegg er orginaldekkene ikke noe å juble for. De støyer og sporer en del. Bridgestone Turanza på disse orginalt.
-Min bil har hatt litt problem med stereo. Volum som er uforutsigbart og noen ganger kan feks volum 25 på samme sang være lavt når man stopper bilen og øredøvende høyt når man starter bilen igjen. Dette har ikke lexus klart å få greie på.
-Ellers er jo bilen som alle moderne biler, lave sidevinduer gjør at man får litt dårlig oversikt over hjørnene på bilen. Helsvart alcantara i tak og stolper, samt svart interiør viser alt støv.
-Vannbasert lakk er veldig utsatt for steinsprut, så bilen burde blitt levert standard med gjennomsiktig folie på frontfanger.
-Motorlyd i stereoannlegget er heller ingen høydare, men funksjonen kan heldigvis skrus av.
-Ellers er betjening av vindupussere og blinklys litt utradisjonell. Hendelene er av typen som returnerer til midtpunktet med en gang, istenden for å bli stående der man trykket de. Uvant men greit nok når man er vant til det. Helt unødvendig design egentlig, men det fungerer jo det også.
-Jeg irriterer meg også litt over koppholdere i midtarmlenet. Setter du koppen der har du ikke plass til armen.
Heldigvis er det plass til flasker i dørlommene.
Og sist men ikke minst, hybrid er noe man må lære seg å kjøre for å få gode forbrukstall. Men klarer man å utnytte at bilen kan kjøre opptil 70km\t elektrisk kan man få et forbruk på rundt 0,4 med varm motor
Men de negative småtingene mot alle de positive som finnes er jo som sagt bare småting.
Positivt er jo 220hk og 0,6 i forbruk.
Design som får folk til å snu seg.
Kvalitet som bare japenere kan. Hver eneste skrue i bilen blir datalogget med hvem på fabrikken som skrudde den inn. Hvis noe ryker blir vedkommede kalt inn på teppet i japan (!)
Meget komfortabel bil. Sportslig men samtidlig myk i oppsettet. Veldig stille i kupe, hvertfall med gode dekk.
Kanskje verdens beste stoler i f-sport versjon.
Samme speedometer som i LFA. (vet det bare er gimmik, men det er kult)
Allverdens duppeditter du ikke visste du trengte. Men som er veldig kjekke å ha. Favoritten her i gården er radarbasert cruise kontroll. Automatisk nødbrems har reddet meg en gang eller to når jeg har vært uoppmerksom..
Skjønner at det er tidkrevene å komme seg til en lexusforhandler for deg. Men er nok verdt bryet for å få prøvd en IS. Hvis ikke kan du jo høre med de i stavanger eller bergen om noen av selgerene skal forbi haugesund en helg, så kanskje de kan ta seg bryet med å ta turen med en av sine demobiler, så får du prøvde den en time eller to
Ingen er tøffere enn toget! Hilsen lokføreren
1995 Mr2 Gti.
2014 Lexus IS 300h F-sport.