TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 1UF-FE i IS200, mulig Ã¥ fÃ¥ dette godkjent?

  • Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #437418  av Tante Edgar
 
Har lyst på enten 2JZ eller 1UZ i Lexusen min da 155hk er helt krise.

Tror noen at dette går an å få godkjent? Uansett om jeg prøver å ringe Toyota eller BT så henviser de bare til hverandre...
Vet at en 2JZGE vil gå under "mindre endring av motor" eller hva det heter, men har lyst på turbo når jeg først skal til med noe slikt, tror at 300ish hester i en IS200 er veldig passelig. Og sladdete.

Det gøyeste hadde vært en 1UZ med turbo/twinturbo siden "alle" har 2JZ. Tenker da å ikke ta ut så mye hester med turboen, men få mer kraft nede i registeret (iaffal dette jeg tenkte å si til BT, ehehehehe), vil bruke en 1gen motor om mulig, siden den skal være mest overdimensjonert av alle UZ motorene.

Har noen her prøvd seg på noe sånt før? Eller er det bare folk på youtube som bytter motor i disse bilene? :P
 #437420  av Zepticon
 
Du trenger papirer fra Toyota på at motor X passer i bil Y dersom Du gjør oppgradering A, B og C.
Bilen ble bare levert med 2JZ-GE så alle andre alternativer kan du se ganske langt etter, og selv dette er en long shot siden den var bare i USA (IS300)
Folk på youtube bor i USA der man kan registrere badekar med 2JZ-GTE om man ville...

Alternativet er full test hos TÜV som koster 70.000kr +, evt er det muligens at Toyparts i Bergen kan får til noe på skilter?
 #437499  av Nugatti
 
Zepticon skrev:Du trenger papirer fra Toyota på at motor X passer i bil Y dersom Du gjør oppgradering A, B og C.
Bilen ble bare levert med 2JZ-GE så alle andre alternativer kan du se ganske langt etter, og selv dette er en long shot siden den var bare i USA (IS300)
Folk på youtube bor i USA der man kan registrere badekar med 2JZ-GTE om man ville...

Alternativet er full test hos TÜV som koster 70.000kr +, evt er det muligens at Toyparts i Bergen kan får til noe på skilter?
Fikk da IS300 (med 2JZGE) i Europa også.
 #437512  av Zepticon
 
Tante Edgar skrev:Ja, fins massevis i Tyskland, men alle ALLE A.L.L.E. alle har automatgir, og det er jeg minst 20 år for ung til å kjøre med.
Dette er tyske biler? Eller USA import? Girkasse er ikke ulovlig å bytte :)
 #437602  av Holger
 
en jeg kjenner har fått godkjent en saab sonett med saab 9.5 2,3 liter twinturbo motor på 320 hester montert baki. full røramme og endret sporvidde. den bilen kom med MAKS 65 hester eller noe på 70 tallet. så alt er vel mulig?

om du skal bruke 1uz (noe som er jævlig kult) så bruk 1 gen motor :) smidde råder orginalt, 6 bolt main osv. svinsterk motor :)
 #437643  av Tante Edgar
 
Ja, 1gen motor er det eneste som gjelder ;)
Jeg har sendt inn hele 3 søknader til SFOOR, 2jz med og uten turbo + 1uz. Hvis jeg bare får 2jz-ge så tar jeg heller og kjøper alle delene til alpinelexus og bygger den grom :P
Jeg spurte fiiiiiiiiint i den ene søknaden om å få sette på en liten turbo på 1uz motoren (for å få mere bonndrag eheheh) iom at bremser og sånt skal være de samme som på Toyota Aristo og at jeg kunne bytte til 4pot calipper fra Supra mk4 hvis jeg absolutt måtte. Så kunne jeg sette effekten til 270-80 ish hester. Er spent på (om jeg får) svar.

Lexus lagde jo en konseptbil som het IS430 elns. Den hadde vvti motoren (3uz? ) så dette skal jo være fullt mulig å få til.
Thor Racing selger en pakke med motorfester til 1uz og girfester til R154. Jeg vil mye heller ha 5 enn 6 gir, synes egentlig at jeg nesten ikke gjør annet enn å hoppe over gir på den jeg har nå.
 #437648  av Zepticon
 
Holger skrev:en jeg kjenner har fått godkjent en saab sonett med saab 9.5 2,3 liter twinturbo motor på 320 hester montert baki. full røramme og endret sporvidde. den bilen kom med MAKS 65 hester eller noe på 70 tallet. så alt er vel mulig?

om du skal bruke 1uz (noe som er jævlig kult) så bruk 1 gen motor :) smidde råder orginalt, 6 bolt main osv. svinsterk motor :)
Pre 71 modell, flyttegods, eller papirer fra SAAb ;)
(eller kjenner noen som jobber på BT, elelr jobber der selv)
 #437744  av Nugatti
 
Tante Edgar skrev: Lexus lagde jo en konseptbil som het IS430 elns. Den hadde vvti motoren (3uz? ) så dette skal jo være fullt mulig å få til.
Thor Racing selger en pakke med motorfester til 1uz og girfester til R154. Jeg vil mye heller ha 5 enn 6 gir, synes egentlig at jeg nesten ikke gjør annet enn å hoppe over gir på den jeg har nå.
Det var et engangsprosjekt Rod Millen og Chip Foose lagde til et eller annet SEMA-show. Gikk som dokumentar på Discovery.
Ble vel gitt som gave til Toyotasjefen etterpå, tror jeg.
 #439377  av Tante Edgar
 
Jeg har endelig fått svar fra BT og fått det svaret jeg forventet.

2JZGE - greit
1UFFE - ikke greit
2JZGTE - ikke greit

Grunnen er at de to motorene yter mer enn hva bilen max er levert med, altså 208hk eller 215 eller hva det nå var. Da må jeg få dokumentasjon på at karosseri og chassis tåler effekten. Regner med det da blir snakk om TUV test eller lignende? Dette koster visst fort 70-80k og er helt urealistisk. Har noen her inne noen lure forslag?
Kan man få mye effekt ut av 2JZGE uten å montere turbo/kompressor? Det må jo da gjøres slik at det ikke synes eller kan bli påpekt i teknisk kontroll hvis(når) jeg blir stoppet en vakker dag.
 #439378  av Zepticon
 
Mazda henter 198hk fra sin KLZE motor, en 2,5l V6 fra 1993. Honda har jo sin S2000 som var den motoren med mest hk/l i NA form, med 250hk på en toliter. Så da burde du i hvertfall klare 250hk. Med en helt ny 2JZGE burde du hente enda mer siden den ahr VVTi

Det du må gjøre er å bytte følgende:
- Stempler, fra det de er nå, til noen med høyere kompressjon (12:1 eller mer)
- Kammer, til noen som gir mer effekt
- Innsug, til ett som gir mer effekt
- Datasprut
 #439381  av David
 
300hk i en 2jzge er relativt billig, om det blir bygd riktig, men om du klarer avgass krava tviler jeg sterkt på

men beams blacktop, er også relativt billig opp til 260hk, og det ble jo også chassis levert med ( kun i japan )