Ett lite sammendrag av hva som har blitt gjort i vinter, har vært dårlig på å oppdatere denne tråden.
Bilen ble vasket etter alle kunstens regler før den ble satt inn for vinteren.
Har begynt sånn smått å demontere div i motor rommet.
Har skjedd litt mer etter dette siste bildet. Har demontert innsug, alle intercooler rør, slanger etc.
Planen er å lakkere det meste av delene i motor rommet matt sort, bytte ut alle blå slanger med sorte, lakkere tennpluggcoveret i sort pianolakk, lakkere toppdekslene i samme gullfarge som felgene og kanskje noen andre detaljer.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Driver å lakkerer litt om dagen.
Hadde egentlig tenkt å sette bort lakkeringen av delene i motorrommet til proff firma, men etter att en kompis av meg hadde fått overraskende bra resultat med spraylakk fra wurth tenkte jeg å prøve selv å se hvordan det ble.
Handlet en stk av de store boksene til wurth, der følger det med en dyse som faktisk fungerer og det blir 10 ganger lettere å ha kontroll på hva du driver med.
Glemte å ta før bilder av beholderen til servo vesken, ser den nede til venstre i dette bildet. Den var ikke akkurat veldig pen.
Innsugsmanifold
Ferdig maskert
Fant ut att jeg skulle koste på meg en slik da det er en del deler jeg skal lakkere. Halvmaske fra 3M med utskiftbare filter, 435,- for masken og 198,- for ett sett med filter.
La pluss minus 10 tynne lag med lakk, dette er matt sort. Synes resultatet ble meget bra, erfaring og kompetanse tatt i betraktning
Det er ganske kaldt ute for tiden, så jeg satte en 36kw propan ovn med vifte i samme høyde som det jeg lakkerte for hurtig tørking mellom lagene og bedre herding.
Her akkurat ferdig i "lakk boksen"
Fortsetter med flere deler i kveld tipper jeg. Dette er forresten spesiallakk som tåler høye temperaturer og skal derfor ikke ha grunning, nå gjenstår det bare å se holdbarheten
Må igjen beklage for dårlige mobilkamera bilder da jeg glemte kamera... igjen...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Da har bremseklosser og tennplugger ankommet. Da gjenstår nye dekk, få resten av delene ferdig lakkert og skru den sammen igjen, samt en real detail så er den klar for sesongen
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Da var nye dekk forran bestilt, ble Pirelli P-Zero.
Litt flere deler har fått ett strøk lakk.
Kun grunning her, denne ble lakkert blank sort etterpå, toppdekslene fikk også samme grunning før 3-4 strøk med gull metallic og 3-4 strøk klarlakk.
Prøvemontering
Byttet også tennplugger i går. Gamle VS ny.
Venter bare på sorte silikonslanger nå så starter montering igjen
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ble "ferdig" med bilen sist lørdag, så den fikk luftet seg noen runder i løpet av helga. Knipset noen ferdigbilder av motorrom men det har skjedd noe rart med kameraet på mobilen min så alle bildene ble ubrukelige. Skal få slengt opp noen bedre bilder av motorrom snarest.
Byttet motorolje og filter i går og knipset noen bilder av understell. Her er det ingenting å utsette mtp att bilen er 20 år gammel
Som dere ser her så har det ene røret til AC'en fått seg en trøkk, så den er ganske ikke-fungerende akkurat nå. Skal byttes etter hvert.
Gammel olje tappes av.
Og ny fylles på. Samme typen som jeg brukte på EVO'n. Motul 300V Competition 15W50
Motorrom før.
Motorrom etter.
Beklager dårlig bilde. Skal få postet noen bedre bilder, og kanskje en video etter hvert.
EGR systemet har bitt fjernet og plugget, satt inn motstand i sensor så ikke hjernen går amok, innsug byttet til JAP spec og kullfilterboksen fjernet og utåndingen til bensintank koblet i friluft fåreløpig.
Her fjernes alle unødvendigheter så lenge det ikke er snakk om:
Når jeg var av med rør etc på turbosiden ble også alt av vakum koblinger revet vekk og koblet opp på nytt, da forrige eiere hadde koblet litt på måfå virket det som... Bla fungerte ikke pre-spool på turbo nr2.
Så nå er alt koblet som originalt og den lader nå 0.9bar. Boost controller kommer etter hvert. Skrinla planen om å kjøre turboene i true-twin da det sekvensielle systemet bare fungerer helt konge når det er koblet riktig. Bunndraget i denne bilen er jo helt enorm til en turbobil å være og den er skikkelig snill å kjøre. Kan ikke si jeg ble noe mindre gla i denne bilen etter noen kjøreturer i helga.