TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Myklebust sin tredje Carina II!

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #461764  av Myklebust
 
Klart en bra bil! :mrgreen: men med automatkasse og skader får han ikkje solgt til den prisen der!
 #461826  av Myklebust
 
Bytta alle viskere idag! Skriver opp produktnumrene så eg finner til neste gang. Måtte til med "japan-adaptere" og sånn derre modernde klo-design på viskerne :mrgreen:

Viskerene som stod på bilen var kanskje ikkje bytta før, var teq-merker på dei! Vintage!

Venstre framme: BOSCH 500U Twin (BOS-500U)
Høgre framme: BOSCH 420U Twin (BOS-420U)
Bak: BOSCH 450U Twin (BOS-450U)
 #462007  av Myklebust
 
Skifta tennplugger og olje på girkassa 5. juni, på 132.970 km. Fylte på AQM Dexron II. Biler med 3S-FE og S-serie girkasse skal ha automatkasseolje sjøl om det er manuell :!: Carinaen min har S53-kasse.

Dessverre oppdaga eg at eine tennpluggen var innsmurt i motorolje..! Og om det ikkje var gale nok så var det vel mykje oljesvetting bakpå motoren.. Satser på at det er toppdekselpakninga som er gåen. Har bestilt den og pakningene rundt tennpluggene.Nettopp EU-godkjent, så trur nok det er ei nyutvikling det her :cry: Den ryker ikkje blått, bruker ikkje olje og heller ikkje kjølevatn! Så krosser meg mot BHG!!! :mrgreen:

Morro å kjenne litt på "engelsk" oljelekk veteranbilfølelse :lol:
Vedlegg
Girolje skift Carina II 2000px.jpg
Girolje skift Carina II 2000px.jpg (895.35 kiB) Vist 9575 ganger
 #462008  av Makk
 
Hvor har du den informasjonen fra? Det er en manuell girkasse med syncroringer.

Er det spesifisert GL4 til den bilen? MT-90 er isåfall den perfekte oljen, er GL4 spesifisert vil det kunne gå gale med ATF etter en stund.
 #462011  av Myklebust
 
Dette forska eg litt på, og han eg kjøpte olja med på bilxtra var skeptisk han og :lol: Sjekk bildene! Er i frå brukermanualen som følgte med bilen ny, og frå Peter Russek-manualen om bilen. Begge skriver at biler med 3S-FE skal ha Dexron II automatgirolje :!:
Vedlegg
Frå Peter Russek manualen.
Frå Peter Russek manualen.
Olje manuell girkasse Carina II dexron ii 2000px.jpg (886.76 kiB) Vist 9561 ganger
Brukermanual på norsk.
Brukermanual på norsk.
Olje dexron ii Carina II girkasse 2000px.jpg (908.39 kiB) Vist 9561 ganger
 #462012  av Myklebust
 
Forresten litt morsomt at en skal sjekke oljenivået med fingeren! Eg harkje største labbene, men er ikkje sjangs å stappe en finger inn i det lisje påfyllingsholet! :lol:
 #462013  av Makk
 
Det der var meget sært, i slutten av manualen står der bare hvilken motor som skal ha hvilken olje, ikke noe med hvilken girkasse.

Hadde 75-90 på min s54 i mr2gti i 6-7 år, feilfri.

Norske boka sier også sae75 gear oil, også motsier den seg selv, ikke lett å forstå det der haha.
 #462014  av Myklebust
 
Forstår det sånn at automatolje går bra i manuellkasse, men ikkje omvendt! Står jo ingenting om bakgrunnen til at S-serien skal ha autoolje, så der har eg ingen forklaring! Likevel er begge manualene tydelige på at det er en viktig forskjell :roll:
 #462015  av Myklebust
 
Makk skrev:Norske boka sier også sae75 gear oil, også motsier den seg selv, ikke lett å forstå det der haha.
Trur det forklares med at det står "(gearolje)". Dei gjer forskjell mellom gearolje og automatgearolje.. Så viskositeten på slutten der gjelder ikkje for "automatgearolje" :?:
 #462017  av Makk
 
Mulig i dette tilfellet, men det er mange girkasser rundtom, veldig sjelden skal dem ha noe annet enn 75-90 og lignende av diverse utførelser heheh.

Det hadde ihvertfall gått rakt åt helsike på min f,eks, transaksler må ha EP
 #462050  av Myklebust
 
Bytta topplokkpakning og pakningane rundt tennplugghola i går 8) Satser på at det ikkje blir meir olje på tennpluggen no, og forhåpentligvis var det topplokket som lak olje nedetter motoren! Har tru på at det var det, for mutrene som fester topplokket var mulig å løsne for hånd :roll: Rettere sagt, eg skulle klart å løsne dei med kun forlenger og pipe. Skifta pakning på verksted for tre år sia og tenker dei var litt vel forsiktige med gamla :wink:

Handla pakninger hos Autodoc. Merket på pakninga var Ajusa.
Vedlegg
Uten topplokk Carina II 2000px.jpg
Uten topplokk Carina II 2000px.jpg (1.32 MiB) Vist 9441 ganger
 #462051  av Myklebust
 
Eg prøvde å skifte bensinfilter i går og, men koplinga under satt som F, og plasseringa på det filteret er jo heilt IDIOT! :evil: Kjem ikkje til under uten å demontere hjulopphenget jo :lol:

Noken som har eksperttips til meg? Eg tenker eg må kjøpe meg en filteravtrekker som passer, og berre holde imot med fastnøkkel.

Etter 21 års forhold til disse bilene er det to ting eg ikkje liker: solskjermene og plasseringa på bensinfilteret :lol:
Vedlegg
Filteret ser sånn ut!
Filteret ser sånn ut!
bensinfilter Nipparts 2000px.jpg (1.05 MiB) Vist 9441 ganger
 #462054  av ArildM
 
Mulig det skal være en liten prikk med silikon eller noe i den duren på de skarpeste kantene i toppdekselpakningen (mot kammene feks)? Mulig jeg tar feil også :) Finner det sikkert i Toyota manualen om du har den :)

Ellers fikk jeg meg en kraftig og utrolig vond blånegl når jeg bytta bensinfilter på AW11en en gang i tiden, så veldig likt ut, og det satt som F :lol: Når det først slapp trådde jeg hele hånda rett i no anna greier i "torpedoveggen" :roll:

Eneste jeg kan komme på er ekstra lang forlenger, om du kommer til med den slags. Evt kanskje forsøke med slagtrekker hvis ikke noe annet hjelper?
 #462058  av Myklebust
 
ArildM skrev:Mulig det skal være en liten prikk med silikon eller noe i den duren på de skarpeste kantene i toppdekselpakningen (mot kammene feks)? Mulig jeg tar feil også :) Finner det sikkert i Toyota manualen om du har den :)
Det fortalte Scotty Kilmer meg også :mrgreen: Så blei en prikk i kvart hjørne og i dei hukkene der tannhjula på kammene går + i pakningene til tennplugghola :)
ArildM skrev:Ellers fikk jeg meg en kraftig og utrolig vond blånegl når jeg bytta bensinfilter på AW11en en gang i tiden, så veldig likt ut, og det satt som F :lol: Når det først slapp trådde jeg hele hånda rett i no anna greier i "torpedoveggen"
AI!! Nesten glad det ikkje løsna då :lol:
ArildM skrev:Eneste jeg kan komme på er ekstra lang forlenger, om du kommer til med den slags. Evt kanskje forsøke med slagtrekker hvis ikke noe annet hjelper?
Hmm, vel. Problemet er at eg må ha fastnøkkel for å løsne bensinrøret frå filteret. Får den på mutren, men vanskelig å få makt på det :|
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19