TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Kawa grønn mr2 prosjekt. 800hk

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #439360  av vegardsandvik
 
Da var det på tide å legge ut en prosjektråd etter mye frem og tilbake i lengre tid! bilen er StianØverland sin tidligere kawa grønne mr2 turbo. Eg hadde den ute for salg en periode da eg kjøpte celica st205, men endte opp med å selge den og beholde mr2'en :D
eg mistet skiletne på bilen da eg kom i en krangel med ett verksted der bilen ble forsøkt stjålet. Verkstedet nektet straffskyld men tapte saken mot min forsikring. Etter en elendig gjennoppbyggning av tyveriskadene på det verkstedet toppet de alt med å ringe til biltilsynet og si at det sto en "heftig trimmet" turbomotor og bilen måtte få TOTALT kjøreforbud. Vet ikke hva de kaller slikt men en 3sgte motor på 0.9 ladetrykk som er eller så og si orginal er ikke heftig trimming i mine øyner....
Motoren som står i er altså en 3S-gte 2.gen.

Nok om det. Jeg kjøpte i november en ny motor av cryptor her inne. Fensport 3sgte motor god for 800hk+.
Litt specs om motoren:
Gen4 motorblokk
TTE smidd stålveiv balansert til 16000rpm
Custom Crower råder laget for 10000rpm
Ombygd gen3 plenum med 90mm spjeldhus
JE smidde stempler
Ferria rustfrie ventiler
Dobble Fierra ventilfjærer
Fullportet racingtopp
HKS 272 kammer
Fidanza reimhjul i alu
HKS toppakning
ARP bolter
Nye racing lagre
Nye strammehjul strammer og justerbare kamdrev
Alle toleranser i motor er etter fensports eget racing oppsett.
Electromotive tec3 datasprut.

Sitter nå å venter på ACT clutch som skal komme i posten. Har en ordre inne fra Racer X fabrication på spesial laget manifold med uttak for 60mm westgate, 1200cc dyser fra merket delphi og Racer x top feed fuelrail. eneste eg venter på er ny lønning, må ta litt og litt :)

Har også en ordre inne på en 60mm westgate og TB-70-03 begge fra turbobanditen. Som sagt, det som tar tid her er å vente på lønninger!

Målet og planen er å ta ut ca 650hk da eg tror dette holder i massevis for en mr2. vil også satse mye på show & shine så kommer til å bruke en del tid på å få alt strøkent i motorrom. Satt også ett mål om å bli ferdig til Vålertreffet i Mai, men det får vi bare se litt an!

Er det noen som har vært borti noe lignende? tips? dette er mitt første "store" prosjekt så trenger nok mye veiledning.
Slenger med noen bilder av bil og motor.
10091_445542895573425_245384301_n.jpg
10091_445542895573425_245384301_n.jpg (97.32 kiB) Vist 3020 ganger
12725_445542878906760_1232370466_n.jpg
12725_445542878906760_1232370466_n.jpg (93.67 kiB) Vist 3020 ganger
935170_445542855573429_1495697278_n.jpg
935170_445542855573429_1495697278_n.jpg (86.04 kiB) Vist 3020 ganger
1620603_445542915573423_551010838_n.jpg
1620603_445542915573423_551010838_n.jpg (115.21 kiB) Vist 3020 ganger
 #439369  av vegardsandvik
 
Har vurdert å ha en mapping på E85 og en på 98. Vil helst ha 98 da det er litt enklere på sommerdager med prøveskilt :)
Bensinpumpe har eg ikke tenkt over ennda. Har en walboro 255, men det blir kanskje for lite?
 #439371  av donk2k
 
Hvis du skal kjøre E85 anbefaler jeg stor bensinpumpe og større dyser.

Hvis du kun skal kjøre bensin er det vel greit med dysene, men burde hatt en walbro 400 eller 485 pumpe.

Du vil få en del mer hk ved å kjøre sprit, så anbefaler egentlig det.

Den så relativt stor ut den turbo'n du skal ha. Kunne klart eks 600 hk med en mye mer responsiv turbo (les. mindre)..

Du er sikker på at du får manifold som passer til turbo osv regener jeg med. Er ikke så vanlig med twinscroll på T3 flens egentlig..
 #439373  av sleeper
 
Et par tips:

1200 dyser holder ikke til 650hk på e85, ( holder til den effekten på 98, men ikke på e85 )
ACT clutch kommer ikke til og holde 650hk, Twin plate kan du like gjerne kjøpe med en gang....
bytt det nedre reimhjulet til orginalt igjen, det er bedre for balansering av motor.
en 255 pumpe holder GARRANTERT ikke, selv ikke på 98. 2 stk av de må du nok ha. eller en stor en.
Kjøp også oppgraderte drivaksel ledd, det ledded på den lange akselen knekker fort ved hard start og sinna clutch.
 #439374  av vegardsandvik
 
Vil helst kjøre på 98, da det blir litt enklere utenfor banen også! Ikke alltid like lett å skaffe E85 til en hver tid i Bergen.

Mailet med de på act. De mente det skulle holde. Husker ikke dele nummeret på clutchen men det var det heftigste de hadde og var kun ment for banebruk, men mulig det ikke holder alikevell? Twin plate clutch hadde jo en hårreisende pris, men som oftest er det d dyreste en må ha.

Skal se om eg får tak i større walboro ved neste lønn. Planen nå er å få motoren igang å sjekke at det fungerer. Så ta forsterkninger etterpå!

Hvordan er det med de originale drivakslingene da? Tåler de mye trøkk?

Racer x skulle lage en manifold til meg. Sendte de bare målene på turbo og wastegate så ordnet de resten! Kjempe service!!
 #439379  av sleeper
 
Ang clutchen: du får den nok til og holde, men da ender du opp med en clutch som er steinhard på pedalen, ingen mulighet til og slure igang ( AV\PÅ ) og veldig fort slitt ut.
kan til dels fungere på en banebil, men ikke som gatebil med 650hk.
Kjøp en 2 plate clutch med en gang så er du ferdig med det.

Ta et valg på hvilken type bensin du skal kjøre på. bruker du 1200 dyser og en walbro pumpe, så har du ikke noen mulighet til og kjøre e85 og den effekten i ettertid.
PS: og ta ut 650hk på pumpebensin er MYYYYYYYYYYYYYYYYYYYE vanskligere en og ta det ut på e85. Nå vet ikke jeg 100% sikkert hva som er gjort med selve toppen på den motoren. Men det må gjøres mye småting for og optimalisere motoren slik at den kan produsere så mye effekt på pumpebensin. 500-550 er mer realistisk som max uten store forbedringer.
650hk i motor på e85 er mye lettere, og fullt mulig med den motoren du har hvis alt rundt støtter det.

Turbo: er nok som donk2k sier, den er veldig stor den turboen der ( større en den jeg kjører med på min, men jeg kjører på e85 noe som gjør at jeg kan bruke en litt mindre turbo til den effekten jeg skal ha. ) skal du klare så mye effekt på pumpebensin så må du overdimensjonere litt på turbosiden.

Drivaksler: selve akslene tåler veldig mye, men leddet som er på den lange stikkakselen må byttes, ATS selger oppgradert ledd.. dette kan du like greit kjøpe med en gang.


Og et siste tips: Hvis målet ditt er 650hk i motor, så ikke kjøp deler som klarer akkurat 650hk. Da ender du opp med 550 :wink: på det nivået der så må du overdrive for og få det til og holde.
 #439382  av David
 
den throttlebody'en der, kommer antageligvis bare til å lage problemer for deg mtp tomgang.
et 3" gassspjeld holder til 1000hk... ingen vits å bruke større.

største restriksjonen du har er antaelig innsuget ditt.

bygg bensinsystem,clutch, og alt rundt med store marginer, slik at evt oppgradering senere ikke koster deg skjorta
jeg bruker 2200cc dyser, 2stk bosch 044 pumper. walbro pumpene er endel dårligere, men holder vel kanskje om du bruker 2stk

dobbel eller trippel plate clutch er nok lurest, selv om det koster noe mer i innkjøp, vil slitasjen bli mindre, så du får totalt sett mer for penga, blir nok som andre har påpekt mer kjørbar av det også, om du velger rette typen lameller.

spec på turbo har jeg ikke peiling på, så det overlater jeg til andre, men det er nok lurt velge en som er litt større enn det du har tenkt deg av effekt mtp holdbarhet.
problemet til folk flest er at de kjøper turbo til 1000hk når de bare skal ha 600, og da mister du mye kjørbarhet.

bruk reimhjul, svinghjul og clutch som veiva er balansert med. eller balanser på nytt.
 #439386  av vegardsandvik
 
Etter deres gode argumenter så høres det som det er mye enklere med e85? Velger selvfølgelig å gjøre det enklest og best mulig!
Er det noen andre turboer fra turbobanditen som vil passe bedre? Har hørt mye positivt om deres turboer og har en meget rimelig pris!

Racer x har ID 2000cc og 2150cc dyser. Kan like greit kjøpe en av de istedenfor. Ser 2000cc er mye dyrere enn 2150cc. Hvilken av de 2 anbefaler dere? Har ikke betalt ordren ennda så er null problem å endre på det :-)

Er det noen her inne som har prøvd mr2 med noe lunde samme effekt? Får sommerfugler bare eg tenker på ferdig bygg.. Synd eg har mye arbeid igjen men den tid kommer :-)
 #439389  av sleeper
 
vegardsandvik skrev:Etter deres gode argumenter så høres det som det er mye enklere med e85? Velger selvfølgelig å gjøre det enklest og best mulig!
Er det noen andre turboer fra turbobanditen som vil passe bedre? Har hørt mye positivt om deres turboer og har en meget rimelig pris!

Racer x har ID 2000cc og 2150cc dyser. Kan like greit kjøpe en av de istedenfor. Ser 2000cc er mye dyrere enn 2150cc. Hvilken av de 2 anbefaler dere? Har ikke betalt ordren ennda så er null problem å endre på det :-)

Er det noen her inne som har prøvd mr2 med noe lunde samme effekt? Får sommerfugler bare eg tenker på ferdig bygg.. Synd eg har mye arbeid igjen men den tid kommer :-)

De dysene er vel 2 forskjellige merker, 2000 er ID og 2150 er FIC.
jeg bruker selv 2150 dysene, og de fungerer helt supert. mye bedre en mine gamle 1600cc dyser. nå er det faktisk mulig og få bilen til og gå fint ved veldig lav last også.

Har kjørt mr2 med rett under den effekten du er ute etter ( ca 600.) den var i tillegg også en ribbet hardtop, så veier veldig lite.
Det går noe meget bra med den effekten i en sånn bil, og i tillegg så har du veldig bra grep siten du har så mye tyngde over bakhjula. Trur nok du kommer til og bli fornøyd.
 #439395  av vegardsandvik
 
Se der ja! Låg ikke merke til de forskjellige merkene! Satser på 2150 dyser da :-)

Ja kan tenke meg det går greit unna! Satt på med en kompis noen runder på rudskogen i september. Ombygd 318 touring med 800hk! Fullt ribba og lite vekt bak, men det sparka meget godt fordeom! Han hadde forresten TB 70 turbo på sin.
 #439399  av ArildM
 
Blir meget spennende å følge med fremover her :)
Er jo en MR2 som ligger på YouTube (dog med Hondamotor) som har ca samme effekt, den banker utrolig mye biler :)
 #439402  av vegardsandvik
 
ArildM skrev:Blir meget spennende å følge med fremover her :)
Er jo en MR2 som ligger på YouTube (dog med Hondamotor) som har ca samme effekt, den banker utrolig mye biler :)
Er meget spendt selv :D skal prøve å gi så god oppdatering som mulig. Blir mest jobbing på bilen i helgene siden jeg jobber lange dager frem til påske! Skal forresten til biltilsynet med bilen på fredag for å forsøke å få fjernet kjøreforbudet, får jo ikke ut prøveskilt nå en gang. Bilen er i 100% stand nå! Burde gå greit om de ikke henger seg opp i eksosen....
 #439521  av 3rlend
 
dette her blir frekt! :D
uten å ha egen erfaring, er ikke 3s blokka noe skjør og sprekker "lett" oppe ved slik effekt? :P
 #439526  av vegardsandvik
 
3rlend skrev:dette her blir frekt! :D
uten å ha egen erfaring, er ikke 3s blokka noe skjør og sprekker "lett" oppe ved slik effekt? :P
Jo, det var derfor eg kontaktet de som laget akkurat denne motoren og hørte på deres anbefalinger. Det var ingen problem å ta ut 800hk+, men det var da en viss fare for at blokken kunne sprekke for det hadde han opplevd før. Så han anbefalte 600-650hk, det skulle ikke være noe problem :)
Vil og tro at bilen får minst like gode rundetider på 650hk kontra 800!