TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Leigd ut leiligheten vÃ¥r, gÃ¥r nÃ¥ til tvangssalg...

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #439474  av inzane2012
 
Så, fikk jo en jævlig flott start på helga idag med telefon fra Boivest, som er di som tar seg av alt det økonomiske for borettslaget jeg eier en leilighet i.

Som noen av dere sikkert har fått med dere så kjøpte jo jeg og samboeren min oss hus i fjor høst, og var så heldige å få napp hos en godt voksen mann som var interessert i å kjøpe den, men ville leige den først i en kort periode så han kunne bli kjent med plassen og folka her, for å vere sikker på at han kom til å trives her.

Så i desember var han ganske ivrig på at vi skulle sette oss ned sammen for å diskutere kjøpet og vi avtalte tid, men av en eller annen grunn var det alltid noe som dukket opp så det ble ikke noe av. Så snakket vi med han igjen rett før jul, og det ble bestemt at vi skulle ta det etter nyttår. I starten av januar fikk jeg telefon av fyren, og han fortalte at han måtte en tur til trondheim på sykehus for kontroll etter en operasjon han hadde hatt tidligere, og dette var egentlig siste gangen jeg hørte fra han. Vi har fått svar på ett par meldinger der han lover å ringe tilbake, men det har ikke skjedd...

Så, idag kom sjokkmeldingen. Leiligheten vår vil gå til tvangssalg om ei uke pga det ikke har blitt betalt inn noen felleskostnader siden oktober i fjor. Han hadde fått faktura for di siste månene i året, og siden vi ikke hørte noe fra boivest så hadde vi ikke noen grunn til å bekymre oss vel? Men så feil kan en altså ta. Boivest på sin side mente at di var snille som i det heletatt ringte å sa ifra, fordi di hadde ikke fått den nye adressa vår, så purringene di hadde prøvd å sende til oss i månedsvis hadde komt i retur.

Og nå sitter vi her da, oppgitte og forbanna, både på kuken som vi stolte på var en ærlig og redelig person, og på forbanna boivest som faen ikke gadd å ta opp telefonen og ringe oss når brev etter brev kom i retur.
 #439476  av ArildM
 
Høres ut som en skikkelig drittsak. De folka som sendte ut faktura burde i alle fall ha sjekka opp om de faktisk har rett adresse for leeenge lenge sia :roll:
HÃ¥per det ordner seg!
 #439483  av inzane2012
 
celicat23 skrev:Uhm. Forstår jeg det rett hvis jeg tror dere leide ut leiligheten, og bare ba han duden der betale regninga som kom i deres navn for dere mens han bodde der?
Du har delvis rett, i følge kontrakten, så skulle han betale leiga direkte til min konto, men vi får tilsendt faktura for hele året, og han flytta inn i oktober(og han hadde forhåndsbetalt den leiga) så da var det bare november og desember igjen, så eg sa at han bare kunne få begge fakturaene med en gang så slapp han og betale til oss først. Planen var jo hele tiden at han skulle kjøpe den og at han bare skulle leie den ut året. Vi fikk en purring i posten for november, noe han unskyldte seg for og lovde å gjøre opp med en gang, og etter det hørte vi aldri noe igjen fra boivest så da trodde vi at alt var på stell...


Vi var oppe i leiligheten nå, var mer eller mindre forlatt. Klesskapet var tømt, meste parten av pynten han hadde på veggane var vekke men det var lagt igjen litt kjøkkentøy som fat, glass og bestikk, og litt nips som stod i vinduskarmane...

Har og fått spora opp utleieren som han bodde hos før han flytta til oss, og der hadde han gjort nøyaktig det samme. Han hadde betalt første husleiga når han flytta inn der 1. juli i fjor, og i september så var han borte vekk, ikke så rart siden han da var hos oss den 20. september og skreiv under på leigekontrakten vår...
 #439493  av David
 
nei du kan jo ikke spre navnet til denne stakkars fyren..
syns nesten synd på han... kan jo hende han har en annen historie å komme med..

hvis du sprer navnet blir nok tåden sletta.. akkurat slik som min advarselstråd mot kjøper/selger tidligere her på forumet..
 #439495  av ArildM
 
http://www.dinside.no/25548/10-tips-for-utleie
Referanser.
Mange studenter har vært leietagere før. Sjekk alltid deres referanser for å være på den sikre siden. Har de etterlatt et godt inntrykk etter tidligere leieforhold, kan det lønne seg å leie ut til dem, framfor en som er villig til å betale en høyere pris.

Depositum.
Husk å ta depositum. Inntil seks måneders leie kan settes på sperret konto i banken til sikkerhet for husleien og eventuelle skader. Merk at pengene er leiers, og at de ikke kan disponeres av deg som utleier i leieperioden. Kontakt banken din for å opprette en depositumkonto!

Kontrakt.
Skriv alltid kontrakt! Bruk gjerne vår gratis leiekontrakt. Leieforholdet kan enten være oppsigelig, eller tidsbegrenset. Tidsbegrensede avtaler kan være en fordel, fordi du da vet når leieforholdet skal avsluttes.
Lett å være etterpåklok, men det er vel 3 ting en alltid bør gå gjennom før man leier ut til noen som helst om så det er nærmeste familie.
 #439513  av Inz4ne
 
Utrolig kjip situasjon, jeg er ikek noe profesjonel inne feltet men det jeg vil gjort er det som jeg har skrevet under her. Gå og inn på diskusjon.no og opprett en tråd under juss forumet der, er en del mtd god peil på lov der som sikkert kan komme emd noen gode råd.

Sjekk først om du har advokatstøtte gjenom en forening eller lignende deretter ta kontakt med advokat gjenom prosedyre for eventuel organisasjon. Få der rådgivning om hva du skal gjøre, som minstemål så burde du ha at du får selge boligen selv, er usikker på om du greier å få krevd inn pengene "leietaker" ikke har betalt, men selvom det er surt så vil den summen være et mindre tap en om boligen blir tvangssolgt, tror jeg. Om du selger selv så får du tross alt mer kontroll på situasjonen.

Sånn helt til sist så håper jeg virkelig at alt ordner seg for dere.
 #439515  av Sarlacc
 
Gode råd er gitt allerede. Jeg vil i tillegg anbefale å prøve å opprette en god dialog med Boivest. De har ikke oppført seg pent her, men hvis du klarer å beholde fatningen og få litt goodwill derfra så kan du få litt bedre tid til å rydde opp.
Å prate med en advokat er også lurt. Det kan være inkludert advokathjelp både i forsikringsavtaler og fagforeningsmedlemskap.
En veldig trasig situasjon, jeg ønsker lykke til og håper det ordner seg!
 #439518  av inzane2012
 
David skrev:nei du kan jo ikke spre navnet til denne stakkars fyren..
syns nesten synd på han... kan jo hende han har en annen historie å komme med..

hvis du sprer navnet blir nok tåden sletta.. akkurat slik som min advarselstråd mot kjøper/selger tidligere her på forumet..
Noen ganger har det å vere klubbleder noen store bakdeler... og den tråden di refererer til, er ikke slettet, den er bare låst siden du og motparten har fått sagt det dere ville.
Jeg har ingen problem med å legge ut alt det jeg har av personlig opplysninger om han her fordi i motsettning til deg david, så må jeg betale 20.000kr selv nå for å unngå ett potensielt tap på opp mot 100.000kr og store betalingsannmerkninger, mens du i din sak inne betalte ikke ett rødt øre før du fant det for godt å legge ut fullt navn og adresse på ett klubbmelden.

Så over til topic. Leigetakeren tok faktisk kontakt i går. Han beklagde seg på det sterkeste for sånn tingenw blei, men han hadde kreft og var blitt veldig deprimert så han hadde bare flytta. Men han lovde på tro og ære at han skulle ta kontakt med Boivest på mandag for å ordne opp. Tror med på jesu oppstandelse enn ordet til han her nå.

I morgen så blir vi å levere alt av papir vi har samlet sammen i helga, inkludert leigekontrakten til ei dyktig dame på politikontoret som skulle hjelpe oss videre. Så blir det og å ta en lang og alvorlig prat om hvor kraftig rutinene til boivest har sviktet. For ikke nok med at di ikke har kontaktet med på telefon nå posten di sendte kom i retur, di har heller ikke sendt styreleder i borettslaget di måntlige saldolistene di skal gjøre.


Men idag fikk vi vertfall ett lite lyspunkt. Er ei veldig hyggelig jente som jeg og madammen kjenner godt, og som er fra nærmiljøet her som trengte en ny plass å bo etter ett nylig samlivsbrudd. Viste ho kåken nå i stad, og ho kunne flytte inn asap.