Side 1 av 1

Tung styring på supra mk3

Legg innLagt inn:24 feb 2014 12:21
av Lenny
Hei, noen som har vært borti det samme? kan evt servopumpen være slitt eller er det normalt at den er tung på rattet? er ikke så veldig stor forskjell om bilen sviver eller ikke når jeg styrer med tanke på hvor tung den er på rattet :?

Re: Tung styring på supra mk3

Legg innLagt inn:24 feb 2014 16:36
av ST205RR
skal normalt ikke være så tung,har du peila servo-olje nivået ?
er det noe svetting eller lekasje på servopumpe eller slanger ?

Re: Tung styring på supra mk3

Legg innLagt inn:24 feb 2014 16:44
av Inz4ne
Har hørt om tilfeller der multireima har vært slakk i slik at det ikke drar pumpehjulet rundt, ved belastning, riktignok på annen bil, men skader jo ikke å sjekke ;)

Re: Tung styring på supra mk3

Legg innLagt inn:24 feb 2014 17:28
av thomas_ja27
Hvis du har progressiv servostyring (89 modell eller nyere) kan du sjekke om du har spenning på solonoiden på tannstangen, hvis ikke den får spenning blir bilen tung på servoen.
Tror den skal ligge på ca. 5v :)

Re: Tung styring på supra mk3

Legg innLagt inn:24 feb 2014 17:39
av Lenny
Har nå skiftet servopumpe,olje og multireima:) fortsatt tung på rattet :roll: er en 1989mod, får kansje sjekke spenninga hvis det kan ha noe og si da. Kan og nevne at det er en 1jzgte motor i bilen:)

Re: Tung styring på supra mk3

Legg innLagt inn:25 feb 2014 08:31
av ST205RR
er servo olja tilkoblet den orginale oljekjøleren som går bak frontfanger?

Re: Tung styring på supra mk3

Legg innLagt inn:25 feb 2014 09:29
av Radial
1JZ kjører en to porters vakum-solenoid på utgangen til servostyringa istedenfor elektrisk.
Denne er sikkert ikke kobla til som på 99% av 1jz installasjonene jeg har sett.

funker slik at når det er vakum, så åpnes det for servo (typisk for cruise). Hvis du gir gass, og vakumet forsvinner, og eventuelt går i overtrykk forsvinner servo-trykket og du er i "manual mode" :)

Re: Tung styring på supra mk3

Legg innLagt inn:25 feb 2014 18:15
av thomas_ja27
Radial skrev:1JZ kjører en to porters vakum-solenoid på utgangen til servostyringa istedenfor elektrisk.
Denne er sikkert ikke kobla til som på 99% av 1jz installasjonene jeg har sett.

funker slik at når det er vakum, så åpnes det for servo (typisk for cruise). Hvis du gir gass, og vakumet forsvinner, og eventuelt går i overtrykk forsvinner servo-trykket og du er i "manual mode" :)
Hvis det er ventilen som sitter på banjoen ved utgangen på servopumpen du sikter til, så har den lite med servotrykket å gjøre :)
Denne ventilen er der for å opprettholde samme turtall på tomgang når man belaster servoen og motoren får mere belastning. Begge slangene går til spjeldhuset. en på hver side av gass spjeldet, ventilen slipper litt luft forbi spjeldet når du får trykkøkning på utgangen på servopumpa som igjen gjør at turtallet holdes gjevnt :)

Re: Tung styring på supra mk3

Legg innLagt inn:25 feb 2014 20:40
av Radial
thomas_ja27 skrev:
Radial skrev:1JZ kjører en to porters vakum-solenoid på utgangen til servostyringa istedenfor elektrisk.
Denne er sikkert ikke kobla til som på 99% av 1jz installasjonene jeg har sett.

funker slik at når det er vakum, så åpnes det for servo (typisk for cruise). Hvis du gir gass, og vakumet forsvinner, og eventuelt går i overtrykk forsvinner servo-trykket og du er i "manual mode" :)
Hvis det er ventilen som sitter på banjoen ved utgangen på servopumpen du sikter til, så har den lite med servotrykket å gjøre :)
Denne ventilen er der for å opprettholde samme turtall på tomgang når man belaster servoen og motoren får mere belastning. Begge slangene går til spjeldhuset. en på hver side av gass spjeldet, ventilen slipper litt luft forbi spjeldet når du får trykkøkning på utgangen på servopumpa som igjen gjør at turtallet holdes gjevnt :)
Selvfølgelig, det er DET det den er til!
Den ventilen har hatt en helt annen funksjon i hodet mitt i snart 2,5 år :)

Re: Tung styring på supra mk3

Legg innLagt inn:27 feb 2014 21:04
av Lenny
Fant et lednings stikk som kommer ut fra tannstanga, det er ikke kobblet til noe. noen ide hvordan det kobbles til og passe 1jz? har hørt det ligger i ledningsnettet på 7mgte. men lite med det nå etter 1jzgte swap:)

Re: Tung styring på supra mk3

Legg innLagt inn:28 feb 2014 08:57
av ST205RR
den trenger du ikke å koble til,men du svarte ikke på spørsmål lengere opp hær om det er noe svetting på slanger/tilkoblinger og om servo olja er tilkoblet den orginale oljekjøleren som ligger bak frontfanger?

Re: Tung styring på supra mk3

Legg innLagt inn:28 feb 2014 18:23
av Lenny
ingen lekasjer pga byttet nettopp pumpe og sjekket slanger, er oljekjøler og montert på servoen:) var brukt pumpe jeg monterte da men sirkulerte hvertfall bra når jeg så oppi servo oljetanken:)