TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • st205 prosjekt

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #440100  av Skogs
 
Da blir det nok klarlakk, så får jeg bare håpe at historien ikke gjentar seg. Tenker da å pusse litt til med enda mer finkornet sandpapir, og så legge på noen lag med en god klarlakk. Selve pussingen tok mye mindre tid enn jeg trodde, må bare bruke mye vann og ikke være gnien på papiret. Kanskje jeg til og med blir ferdig innen bilen er på veien igjen.
 #440221  av Skogs
 
Ikke så veldig spennende bilder av fremgangen enda dessverre, men det er store muligheter for at bilen er på veien til helgen. Bare til å krysse fingrene for det.
Bilde

I mellomtiden holder jeg på med noen småprosjekter som kanskje finner veien inn i celicaen etterhvert. Ulempen med elektriske vinduer er når man glemmer å lukke dem før man tar ut nøkkelen, da er det inn igjen med nøkkelen og man blir sittende og vente til vinduene får sneglet seg opp igjen. Et lite irritasjonsmoment som sikkert mange kjenner seg igjen i.

Her er løsningen:


Når man låser to påfølgende ganger, vil vinduene begynne å gå oppover etter en liten forsinkelse. Strømmen til vindusmotorene blir kuttet 0.1s etter vinduet enten har nådd toppen eller hvis noe(noen) kommer i klem. I prototypen har jeg litt spenningsfall pga for tynne ledninger, derfor går vinduet tregere enn vanlig.
 #440353  av Skogs
 
Nå er bilen straks kjøreklar sier Toyparts, gleder meg til det! Foreløpig blir den satt sammen så original som mulig, så slipper vi trøbbel på eu-godkjenningen. Ecu'en som skal inn har spesialtilpasset ledningsnett, så den kan enkelt byttes ut med den originale når jeg skal kjøre på vei....til neste eu.godkjenning.

NÃ¥r jeg leverte bilen inn hadde den en "hks ssqv".
ssqv_fake_5.jpg
ssqv_fake_5.jpg (183.86 kiB) Vist 2430 ganger
NÃ¥ blir denne byttet ut med en hks ssqv.
ssqv_real_5.jpg
ssqv_real_5.jpg (189.44 kiB) Vist 2430 ganger
Lyden fra denne er artig men blir fort gammel, så jeg lurer på om jeg kan roe ned lyden litt. Det er grenser for hvor mange ganger i løpet av dagen jeg gidder å bli stoppet av politiet...når jeg kjører på bane... kjører kun på bane når slikt utstyr er på...

Jeg ser det går an å kjøpe adaptere som gjør ssqv'en resirkulerende. Noen som vet hvor man får tak i dette til fornuftig pris? Noen tips eller erfaringer angående dette?
L_1274.jpg
L_1274.jpg (19.68 kiB) Vist 2430 ganger
 #440454  av Skogs
 
Da jeg skulle begynne på den tredje felgen, la jeg merke til at den har en ganske heftig skade. Urutinert av meg å ikke sjekke alle felgene grundig før jeg begynte å pusse de opp.
Bilde

Hvis de ikke er brukendes blir det noen 16" fra st'en. Original dimensjon på dekkene er vel 205/50-16. Tenker å kanskje gå for 215/45-16, hvis det går greit på 7" bred felg.
Bilde

Bilen er fortsatt ikke ferdig, så får ikke testet hjulene på. Men det er visst bare småting igjen nå..
 #440474  av Skogs
 
Nå fikk jeg nettopp endelig tak i Toyparts, og har fått en oppdatering. Motoren har blitt satt i, og det gjenstår ca 2 dagers arbeid...
Etter 3 måneder med statusen "2 dagers arbeid gjenstår", tror jeg at jeg har rett på å være litt utålmodig. Men hva kan man gjøre...
 #440475  av ArildM
 
Utrolig kjipt å få den meldingen... Da er det like greit å bare si at han ikke vet hvor lang tid det vil ta.
Men ellers skal jo Toysport være ganske seriøse, så jeg vil tro det ordner seg :)
 #440684  av Skogs
 
Nå har jeg endelig fått tilbake bilen! :D Utrolig godt å få den på veien igjen.

Men rattet er skeivt. Hadde tenkt å skifte tilbake til det originale rattet uansett, så det går greit. Men jeg klarer ikke å få rattet av. Mutteren kom av ganske enkelt, men jeg får ikke rikket rattet. Har nøkket og dratt som bare det, ingenting skjer. Noen som har tips?
 #440687  av Royalmaas
 
Du må dra veldig godt i rattet og rikke det fra side til side så løsner det fra splinesene. Vist rattet aldri har har vert demontert siden bilen var ny pleier di å sitte en del. Rå makt som gjelder !
 #440689  av Audun F
 
Skogs skrev:Når man låser to påfølgende ganger, vil vinduene begynne å gå oppover etter en liten forsinkelse. Strømmen til vindusmotorene blir kuttet 0.1s etter vinduet enten har nådd toppen eller hvis noe(noen) kommer i klem. I prototypen har jeg litt spenningsfall pga for tynne ledninger, derfor går vinduet tregere enn vanlig.
Oh, vil ha... :D Hvordan fikset du dette teknisk sett?
 #440690  av Skogs
 
Audun F skrev:Oh, vil ha... :D Hvordan fikset du dette teknisk sett?
Jeg måler strømmen som går gjennom motoren ved å sjekke spenningen over en 0.05ohms seriekoblet motstand. Spenningen blir sendt inn til en arduino via et høypassfilter. Arduinoen kontrollerer så 4 relèer som switcher mellom min krets og bilen sin originale krets. Når relèene ikke får strøm, er hele vindusheis-kretsen urørt og fungerer som vanlig. Jeg har også laget en analog versjon, men den fungerer ikke i nærheten like bra som den digitale. Hvis du vil kan jeg sende deg kretstegningene og koden. Jeg jobber også på et skjema som viser hvordan jeg skal koble meg inn på bilen sitt ledningsnett på en ryddig måte.

Jeg får prøve litt til med rattet i dag, men i går dro og nøkket eg så hardt at jeg var redd for å ødelegge noe. Det står et momoratt på nå, det er bossen jeg ikke får av.
 #440696  av ArildM
 
Been there done that. Et praktisk kjempetips er å la mutteren sitte på med noen få runder på gjengene igjen før du tar den helt av.
Da slipper du å slå deg selv i halvsvime når rattet endelig løsner :lol:
Ellers er det ikke noe annet enn rå makt som hjelper. Vrei rattbosset nesten i stykker med latmannsarm på MR2en en gang før det løsnet.
Ellers er det jo greit å huske at bilen er ment for å tåle mye juling. Man vil liksom ikke at rattet skal falle av når man er ute å kjører i 200, så det er bare å ta i :wink:
 #440697  av Audun F
 
Skogs skrev:Hvis du vil kan jeg sende deg kretstegningene og koden. Jeg jobber også på et skjema som viser hvordan jeg skal koble meg inn på bilen sitt ledningsnett på en ryddig måte.
Det hadde vært knall! Så får vi se om jeg skjønner noe av det :mrgreen:
 #440701  av Skogs
 
Audun F skrev:Det hadde vært knall! Så får vi se om jeg skjønner noe av det :mrgreen:
Nå har jeg sendt deg en mail med kode og koblingsskjema slik det ser ut i dag. Det kan fortsatt finpusses en del på, men det fungerer ihvertfall!

Jeg får gå ut og hamre løs på rattet litt mer, men jeg lurer på om jeg blir nødt til å lage noe som kan trekke den av. Utrolig irriterende å kjøre rundt med et skjevt innstilt ratt.
 #440720  av Skogs
 
Du hadde rett Arild, det var bare rå kraft som skulle til, det var herlig å få skiftet tilbake til det originale rattet. Det er en del slitt, så det er mulig det blir et t23 ratt en gang. Nå har jeg bestillt nye dekk også. Det blir 205/50-16, og så må jeg prøve å stille inn coiloverene deretter.

Det største problemet jeg har nå er at det høres ut som om bilen skal riste i hjel når jeg bremser på gir ved rundt 2k rpm. Det bråker og vibrerer ut av en annen verden. Noen som har forslag til hva det kan være?
 #440833  av Skogs
 
Nå har jeg skiftet over til den originale dumpventilen for å få ned lydnivået litt. Et lite problem jeg hadde når jeg skiftet over var at vakumslangen som ble brukt på hks'en var en del mindre i diameter enn den originale, men jeg fikk trykt den innpå. Kanskje jeg burde kjøpt en overgang, men det funker nå ihvertfall.

Men jeg ser at jeg får bittelitt høyere ladetrykk med den originale ventilen. Den ladet før på typisk 1.08bar med hks, og nå er den oppe i 1.15bar med original. Kan det hende at hks'en lekker?