TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ArildMs TA12 "Oliver"

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #440418  av ArildM
 
På en annen side ble det jo godkjent en Caravelle med Twinturbo eller noe sånt sinnsykt V8 motor, var vel tråd på forumet her også.
Så det jo ikke umuulig, bare jævlig vanskelig...
Er vel rundt 70-80 hester i denne originalt, det dobbelte hadde gjort godt monn, så det er ikke så ekstremt mye som skal til.
FÃ¥r se :)
 #440431  av Myklebust
 
Starleten legger seg fint opp i hundre hvertfall (120 på nåla) med litt ekstra å gi viss en føler seg modig.. Så trur du slipper å daffe rundt i 40! :mrgreen:
 #440441  av ArildM
 
Helt sant det :) Hadde 150 på nåla på KE25en min i Sverige, så det går jo :)
Men det blir jo et vanvittig turtall da ;) En litt friskere motor hadde ikke vært å forakte, den er jo absolutt ingen racer i bytrafikken, og jeg må beregne ca 5x mer plass når jeg skal ut av et kryss kontra mr2ene :lol:
Men når man først har fått fart ligger den jo veldig stødig og fint. Så det er derfor jeg sier at den ville ha vært mer trafikksikker i bybildet med en litt mer potent motor, og det er ikke tull en gang :)
 #440453  av ArildM
 
Sendt inn søknad på bytte til 4AGE til Vegvesnet sentralt, så får vi se, skader ikke å spørre i alle fall :)
Motorene er jo direkte arvtagere av hverandre, samme volum, og en effektmessig økning fra ca 80 til litt over 110hk alt etter hvilke målinger man går ut fra (1. gen 4age er vel oppgitt til 116hk eller noe slikt?).
 #440657  av ArildM
 
 #440755  av ArildM
 
Kan noen luringer hjelpe meg litt her:
Har montert elektrisk stift i dag, men bilen vil ikke fyre etterpå (gikk da så greit sist gang jeg monterte...).

Etter montering har jeg noen ledninger til overs:
WP_20140329_008.jpg
WP_20140329_008.jpg (963.19 kiB) Vist 3549 ganger
WP_20140329_009.jpg
WP_20140329_009.jpg (964.66 kiB) Vist 3549 ganger
Den gule ledningen sto på ballasten på coilen, skal denne monteres på + siden på coilen? Har prøvd både med og uten, uten forskjell.

Den sorte ledningen regner jeg med er en jordingskabel? den sto på samme skruen som tidligere var koblet inn til selve stiften på fordeleren. Har prøvd også med og uten denne. Ledningen er helt sort så jeg regned med det er jord.

Har også prøvd å koble ledninga fra coilen og holde den mot boltene på støtdempertårnet når jeg vrir på tenninga, blir ikke gnist verken med ny eller gammel coil.

Hjelp? :)
 #441841  av ArildM
 
Kjørte 50 mil med bilen i Påska (begge MR2ene har vinterdekk):

Her på Asp nord for Steinkjer :)
Målte forbruk til 0,61l på mila etter at jeg hadde justert tenninga og gjort rene pluggledningene for eir :lol:



Plukket av den nye elektriske stiften og moterte alt slik som det var, da funka det :)
Kasta det rælet og kjøpte meg TA60 (1982mod) Carina delebil for 4 lapper, denne har elektrisk stift, nyere forgassersystem og mye annet småsnacks. 5Trinns girkasse er også en finfin oppgradering :)




Startet å demontere delebilen i dag:

Bilde
Plukket av hele forgasser og innsug, ser ut til å være plug and play over fra den andre bilen, mulig bensinpumpa må med da denne hadde litt annerledes uttak enn på TA12en.
Fordeleren og coil plukket av, her også 3stk ledninger (Rød/Gul/Svart) så det skal passe fint over. Hele gasspedalen med tilhørende wire plukket av, vannpumpesystemet plukket av (usikker på om det passer over mtp klaring til radiator men tok uansett vare på det). Bare blokka/toppen og eksosen igjen i motorrommet. Mulig jeg tar over eksosen også om denne ser bra ut og den er støpt med litt bedre flow en motoren som står i :) Dynamo ble også med og litt anna småtterier.

Fordeleren ser ut til å ha en tapp nederst (som et stort flatt skrujern), da regner jeg med den er slik at det bare er å sette på plass igjen når man skal bytte? Var litt spent på akkurat dette, men det ser ut til at man "ikke kan montere feil" med mindre det har noe å si om man vrir den 180 grader før man setter den inn?? Takker for eventuelle inspill :)

Ellers har vi ribba interiøret for interessante deler, plukket ned tanken siden kameraten jeg skrur hos også har TA60 og tanken der var ihjelrusta :) Chassiet på denne TA60en utrolig bra, særdeles lite rust, kanaler, innerskjermer osv osv, men men, jeg fikk mye gode deler for lite penger :)

Fjærbein foran, den ene brukbare skjermen foran, speilene og mye anna småplukk er solgt. Send PM om noen trenger noe annet tjafs.

I morgen blir mesteparten av dagen tilbringt under bilen, plukke av drivverk (girkasse, mellomaksel, bakaksel). Før bilen lastes på henger og taes med på sin siste reis. Stakkar gamle tromsøbilen, jaja, mye av "godelene" får leve videre i TA12 som trolig blir adskilling mer lykkelig når den får fungerende 2stegs forgasser, nyere fordeler, 5trinnskasse :) Hørt hybridbil er så populært, så da er det greit å bygge om Carinaen til hybrid :)
 #441842  av ArildM
 
Biltilsynet ville forresten godkjenne 4AGE om jeg kan dokumentere karosserilikhet med Carina fra 1974 med 16R motor (Chassiskode RA10/RA16), eller med 2liters motor da kalt Carina 2000GT (RA13/14/31). Problemet er bare at denne er så obskur at jeg knapt finner bilder av bilen, langt mindre deletedninger eller noen annen info på nettet :lol: Skal prøve en mail til Toyota i Europa og se om det er noen der som kan hjelpe meg, hvis ikke må jeg innom Hell bil og be de hente frem bøkene fra loftet sitt og se om de finner noen dokumentasjon på den, men det også er lite trolig siden bilen tilsynelatende aldri ble solgt i Europa da Celica var valget når man skulle ha Sportsbil. Carina var heller markedsført som en mellomting mellom Corolla og Celica. Carina er basert på Celica (står det i salgsannonsene og samme serie chassi A1 / A2 chassi) men markedsført som et mer fornuftig valg og dermed aldri tilbydd i Europa med noe annet enn 2T motor (ikke engang 2TG såvidt jeg vet).

SÃ¥ det kan bli "vanskelig" med denne dokumentasjonen da...

Plan nummer to er å skaffe meg en 2TG motor og sette inn denne heller siden ingen kommer til å se forskjell, evt bare bygge om til blacktop motor først som sist uten å få det godkjent... Må ta det som et vinterprosjekt å høre hva vegvesnet sier. Hadde vært moro å fått noe godkjent en gang også.
 #443127  av ArildM
 
Vært på Eu kontroll.
Håndbrekket var litt dårlig virkning på, og CO var på 8 :shock: :lol:
Kan det være fordi jeg har overfylt olje? Evt kanskje man bare skulle kjøpe seg en Weber forgasser og bli færdig med det :)
 #443144  av Myklebust
 
Det er toerfeil det? Kom du gjennom EU?
 #443148  av ArildM
 
Ja, ble 2stk 2er feiler, anser det som ganske bra til at jeg ikke har eid bilen mer enn et halvårs tid og aldri hatt den på Eu kontroll eller skrudd en skru selv på den :)
Fått tak i bremsebånd nå, håper sylindrene er i grei stand. Skal ta en helg å bytte vannpumpe, forgasser, fordeler og bremsebånd. Må bare vente på at den vakre trøndersommeren med 7 grader og regn går over :) Har jo gasseren til TA60en liggende, så jeg prøver å flytte over den for å se om det hjelper. Ellers mente verkstedet at det var en justeringssak å få CO ned på ok nivå :)
 #443652  av ArildM
 
 #450062  av ArildM
 
Ikke så mye nytt, enda :wink:

Felgene er på shining da:


Montert elektrisk fordeler fra TA60 også forresten :)