TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ArildMs TA12 "Oliver"

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #440300  av ArildM
 
Hei alle, ble ny bil på meg i går :) Starta dagen 05:30 med fly til Torp 07:00 for å hente en Carina TA12 1974modell, hadde fra før av fått litt bilder og greit med detaljer på bilen på TSCN forumet. Dette er en gammel Tromsøbil, noe som betyr at den ikke har sett så mye salt i sitt liv, så her er det overraskende lite rust! TA12 chassiet er søsterchassiet med den langt mer attraktive TA22, men jaggu er TA12 ikke dum den heller. God å kjøre, og relativt stille i kupe mtp alder. Kunne ha tenkt meg 4age eller 2tg og t50 på sikt, men vanlig 2t motor er greit nok som en cruiser.

Eneste bruken jeg fikk for alt verktøyet jeg hadde med meg på turen var for å legge om fra 30års gamle knast-piggdekk på stålfelg og om til nyere sommerdekk på alufelg! :) Mange som spurte om jeg turte å kjøre så langt med en så gammel bil, usett! Men hvorfor ikke? Mindre å få feil på, enkelt å fikse om noe skulle gå feil :)

Første pitstop på Hof, sjekke olje, fylle opp tanken, etterstramme hjulboltene:
Bilde

Etter dette kjørte vi hele veien til Elverum før vi stoppa igjen, spiste burger der og kjørte resten av veien hjem. Målte bilen til 0,65 på mila i snitt på langkjøring :) Ikke ille for en gammel bil :)

I dag har jeg dekket bilen med WD40, fått ruta på førersiden inn i sporene den skal i slik at den går skikkelig igjen, luftet og sjekket under alle mattene (null rust!), polert krom og tatt litt anna småtterier. Moro med veteran igjen :)

Bilder:

Medfølgende setetrekk:

I spyjævlig grønnfarge :lol:

20 år mellom disse to:

Har skjedd litt på den tia!

Ikke strøken:

Men utrolig bra for rust! Mye småtterier her og der som gir bilen karakter :)

Var litt fuktig under gummimattene som var i bilen, så jeg tok de ut og dama ordna nye matter fra den gamle stuematta vår:

Ble ganske fresht? Med gammel bil kan du gjøre akkurat hva du vil :)






Interiøret er veldig helt og pent, faktisk ikke sagt hull til høyttalere, for det er ikke en gang radio i den!

Perfekt og sjeldent å se et urørt interiør i en så gammel bil.



Mye småsår her og der:


Men kul som bare pokker:



Ikke minst urestaurert, så dette er ærlige bilder, ikke jukset med tektyl og gugg rett på rusta:


Dama sier at 1000metringene og takgrinda må av:

Hva tror dere?

Vurderer å sende den til Latvia og få den strøken, i så fall var lakkvalget klart fra fruen sin del; Marrakesh brown slik som Daniel sin MR2:


Så vi får se hvor dette bærer hen :)
 #440301  av ArildM
 
Dette blir vel første oppgradering på bilen:
http://www.simonbbc.com/electronic-igni ... nition-kit

Ellers vurderer jeg å dra frem tenningslampa i morgen, hva skal tenninga stå på på vanlig 2T motor som kjører på 98 blyfri?
 #440303  av Inz4ne
 
Mister, jeg syns nesten du kunen sagt ifra at du skulle ned hit så kunne du svipa innom, den statoilen er 5 min unna meg :P
Men så da fin ut den der :)
 #440305  av jona88
 
Tøff bil! Pleier det ikke å være ca 10 grader fortenning ved 1000 o/min?
 #440306  av ArildM
 
Hehe, såpass ja :) Var vel mange steder jeg skulle ha vært innom, men med 65 mil på en dag, sommerdekk og fare for kuldegrader på senkvelden måtte vi bare gi gass hele veien nordover for å komme oss hjem i rett tid. Var passe sliten når jeg kom hjem :wink: Får ta det en annen gang? GPSn sto forresten i "unngå bomstasjon" modus, så vi kjørte helt til Stokke før vi fant ut at vi kanskje skulle gi f i den tullete GPSen og hive oss inn på E18 :lol: Fikk beskjed om å snu midt på motorveien i Oslo, da skjønte jeg at det var noe feil stilt inn på den :wink:

Tror det skal være ca 10 grader jeg også, regner med noen av guruene på TSCN svarer på tråden der og bekrefter :)

Rota Shakotan/BM8 vurderes sterkt etterhvert:
Bilde
Men da spørs det om det må på skjermbreddere også :)
 #440307  av ArildM
 
2JZ passer uten å måtte kappe torpedoveggen? Dumme dumme Google/YouTube sent på kveldene.
Det er sleeper det :oops: Neinei, ikke finne på noe slikt nå :lol:
 #440309  av ArildM
 
Fant serviceboka for 2T motorer her: http://www.retrojdm.com

Stemmer at det skal være 10 grader:
Bilde

:)
 #440310  av Sarlacc
 
Gratulerer!
Morsom bil det der, var på roadtrip med gjengen i en slik en gang for lenge, lenge siden. Det var en fin tur :-)
Mener å huske vi måtte nappe auto-choken underveis fordi den hengte seg opp etter kaldstart.
Jeg ville stæsja unna den takgrinda.
 #440315  av 3rlend
 
kanon rå bil :D
de felgene der var også tøffe!

og for å være ærlig… tørkestativet på mr2 så ikke såååå værst ut på det bildet der :mrgreen:
 #440321  av RuneÃ¥dl
 
ArildM skrev:2JZ passer uten å måtte kappe torpedoveggen? Dumme dumme Google/YouTube sent på kveldene.
Det er sleeper det :oops: Neinei, ikke finne på noe slikt nå :lol:
Bare å bygge om med en gang! :mrgreen:
Tøff bil forresten! :D
 #440325  av Audun F
 
Gratulerer! :D
ArildM skrev:Vurderer å sende den til Latvia og få den strøken, i så fall var lakkvalget klart fra fruen sin del; Marrakesh brown slik som Daniel sin MR2
Go for it! Det ville blitt knallbra!
 #440326  av ArildM
 
Takk takk :) Autochoken er vel ikke ukjent litt treg på disse bilene, skal prøve å smøre opp spjeldene på min, skal vistnok hjelpe i henhold til motormanualen. Eneste problem i følge forrige eier er litt trøbbel med oppstart når det er under 20 minus. Så det er ikke mye, men litt justering som skal til på min :)

Felgene som står på er slettes ikke dumme, tror nesten jeg bare lar de stå på enn så lenge, og heller fyller opp kassa til en Latvia tur :) Så var det dette med 2JZ motor da, kanskje et fint prosjekt til folka nedi Latvia det også? Lennart på Facebook skaffer jo grisebillige motorer og kasser :) Har i alle fall sett et par Celicaer fra samme tidsperiode med 2JZ, og Carinaen bygger på samme chassi (TA12 og TA22) :)



http://s1132.photobucket.com/user/andy10889/library/
Bilde

Time will show :)
Smokey som skal få stell i år, denne til neste år :)
 #440332  av Emil_L
 
Mener at Johan Halvarson spurte i dag om noen trengte 2jz, var til 12 000 sek.

Hadde vært kromt med sleeper :)
 #440334  av Inz4ne
 
Jepp, du får stikek innom en anne gagn du er nedimellom her :) f.eks gatebil om du skal dit?
Carina TA12jz? :3