TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • tolking av 2er feil pÃ¥ eukontroll (yaris verso m00)

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #440878  av dopus
 
Brodern har vært på eukontroll med sin Yaris Verso 1,3 2000 modell. Og fikk kun to feil (bilen er gått ca 260000...toyota kvalitet :-D). Og nå sitter jeg og leser kontrollseddelen og prøver å finne ut hva dem mener.
Den ene feilen er parkbrems...må strammes...easy fix.

Den andre feilen derimot...vet jeg ikke helt om jeg tolker rett.

Følgende står i kontrollseddelen:
5.1 2`er feil. Aksel- slitt gummifeste lenkearmer bakre v side foran.

Denne bilen har da vel ikke lenkearmer (slik som blant annet vw har på en del biler) er vel bærebru og stabstag.

Tolker jeg det rett at dette er bakre foring på bærebruen???? eller kan det være stabstag foringer. Når jeg søker på nettet så blir stabstag noen ganger beskrevet som lenkearmer.

Har ikke skrudd på denne bilen før...men er det enkelt og greit å demontere bærebrua hvis det er foringen i den dem mener?? har tilgang på 20T presse så skal alltids få ut og inn gammel og ny foring...må bare vite om jeg har tolket denne eu feilen rett.

PÃ¥ forhand takk for alle svar.
 #440886  av Royalmaas
 
Ganske sikkert på att det er stiv bakaksel på disse Yarisene, altså en stor lang aksel bak som begge hjulene er festet i. Er og ganske sikkert att det faktisk ikke er stabstag på disse, så da kan du sikkert utelukke det.

For meg virker det som de mener att venstre foring som holder bakakselen i karosseriet er dårlig, altså hovedforingen til selve akselen.
 #440896  av dopus
 
Ja swr at denne kan være åpen for tolkning men når brodern snakket med dem som hadde tatt kontrollen pekte dem på venstre side framme på bilen. Fikk brodern til å stikke innom meg med bilen..skrudde av hjulet og sjekket.. foringene i stabstaget stod det dårlig til med. Så jeg tror det er den...bør skiftes uannsett. Fannt ut at det enkleste var å sende ham bort til verkstedet som tok kontrollen og høre med dem hva dem mener med feilbeskrivelsen. Så får vi se i morgen hva han får til svar.
 #440916  av ErikG
 
Sitter lenkearmer foran på disse. Er de som fester stabstaget til bærebruen. Består av 9 deler hver side... Er standard a disse ryker på Yaris så er nok det han har fått feil på.
 #440988  av dopus
 
Er vel ikke lenkearm det...er vel et stabilisator stag/ Hundebein. Men Sendte brodern tilbake til verkstedet for å finne ut hva dem mener med den kryptiske meldingen...og det var bakre foring i bærearm, fører side framme....den jeg egentlig mistenkte. Men skiftet også stabstagforing/hundebein----da gummien på denne var nesten vekke..


TAkk for alle gode forslag og hjelp.