TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Freebirds Mr2 Mk1a

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #441291  av Myklebust
 
Her går det fort! Blir en flott bil med slik eiger! :D
 #441296  av Freebird
 
Myklebust skrev:Her går det fort! Blir en flott bil med slik eiger! :D
Takk for det. Jeg prøver å ha litt progresjon hele tiden, spesielt nå som jeg har ferie. :)
 #441662  av Freebird
 
Jeg har endelig fått begynt på prosjektet med å bytte calipere bak.

Her ser man deler av grunnen, dette er stempelet til caliperen på høyre side bak:
Bilde

Her er rammene til klossene demontert og maskert for sandblåsing:
Bilde

Jeg tok desverre ingen bilder etter sandblåsing, men rammene ble lakkert med 2k Epoxygrunning og deretter malt med Biltema sin caliperlakk. I morgen blir nye calipere og klosser montert, bilder kommer. :)

Edit: Her er bilde av rammene til caliperne etter lakk:
Bilde
 #441702  av Freebird
 
I dag ble nye calipere og klosser montert og systemet ble luftet. Da er vi enda ett steg nærmere å få bilen på veien igjen. :)
Bilde
 #441703  av ArildM
 
Ser jo prikk lik ut caliptern jeg fikk ny fra Toyota :) :)
 #441728  av Freebird
 
ArildM skrev:Ser jo prikk lik ut caliptern jeg fikk ny fra Toyota :) :)
Den skal vel være helt lik. Caliperen er jo ny og rammen er overhalt. :)
 #442175  av Freebird
 
Da har det etter mye om og men endelig vært litt fremgang her igjen. Jeg bestilte som nevnt forsterkningsbjelke og støtfanger fra Neil Jones i England. Dessverre så reiste han på ferie i påsken noe som gjorde at det tok langt tid før delene ble sendt. Når de først ble sendt viste det seg at pakken var for stor for fraktselskapet som opprinnelig skulle transportere den til meg, noe som igjen førte til at ting tok lenger tid. Etter mye om og men endte pakken til slutt opp hos UPS, de forsøkte å levere den på døren hjemme når jeg var på jobb. Da finnes det ingen mulighet til å få hentet ut pakken, jeg måtte vente til de hadde prøvd å levere pakken på døren igjen neste dag (jeg var på jobb også denne gangen) før de kunne levere den til mitt lokale postkontor. Uansett så har jeg nå endelig motatt pakken. Delene ser grei ut, i allefall så grei man kan forvente at sjeldne, brukte deler til en 28 år gammel bil ser ut. :)

Her er bjelken jeg kjøpte fra England:
Bilde

Sammen med min gamle. Legg forøvrig merke til restene av støtfanger som henger igjen :P:
Bilde

Jeg begynte med å sandblåse den nye bjelken:
Bilde

SÃ¥ ble den lakkerte med 2-komponent epoxygrunning:
Bilde

Ligger til tørking:
Bilde


Jeg spurte også Neil om han hadde en girkule liggende som han kunne sende med. Dessverre hadde han bare en og den hadde en liten skade. Jeg kommer til å forsøke å fylle skaden med noe slik at man ikke kjenner den når man bruker girspaken. Aller helst ønsker jeg meg en slik TRD-kule som er avbildet under, så hvis noen har en slik til overs eller vet hvor man kan skaffe skrik ut!
Bilde

Her er girkulen jeg fikk fra Neil:
Bilde

Og her er skaden:
Bilde


Bjelken fikk noen strøk med svart lakk og ble behandlet med Tectyl innvendig før jeg monterte den på bilen sammen med støtfangeren. Under monteringen oppdaget jeg dessverre at jeg mangler ett blinklys. Det har vel antageligvis forsvunnet når bjelken ble revet av. Disse er gått ut av produksjon og er dermed umulig å oppdrive ny. Jeg har bestilt brukt fra England og mens jeg venter på det vil jeg prøve å finne noe midlertidig slik at jeg får kjørt bilen litt før EU-kontroll. :)
 #442185  av Myklebust
 
Sånn girkule har eg hatt to av, utrolig fornøgd med dei! Men du må kjøpe genuin TRD, og ikkje det billige jukset frå Kina.. Kom til skade i å kjøpe to falske sist gang eg skulle handle.. :roll:

Sjekk på eBay, var der eg kjøpte mine. Koster rundt 600kr for dei ekte og det står gjerne "genuine TRD" i annonsa. Kinakulene går for rundt 150kr, men det er verdt å kjøpe ekte saker! Tviler forresten på at du vil sette i originalkula når du har fått prøvd TRDen! :D
 #442210  av Freebird
 
Myklebust skrev:Sånn girkule har eg hatt to av, utrolig fornøgd med dei! Men du må kjøpe genuin TRD, og ikkje det billige jukset frå Kina.. Kom til skade i å kjøpe to falske sist gang eg skulle handle.. :roll:

Sjekk på eBay, var der eg kjøpte mine. Koster rundt 600kr for dei ekte og det står gjerne "genuine TRD" i annonsa. Kinakulene går for rundt 150kr, men det er verdt å kjøpe ekte saker! Tviler forresten på at du vil sette i originalkula når du har fått prøvd TRDen! :D
Ja, jeg har forstått det slik at dette er skikkelige saker så lenge man er nøye på å få en ekte. Og det skal jeg jo selvsagt være nøye på.

Nå har jeg forøvrig fått ordnet opp i bildene så de er synlige igjen. :)
 #442218  av ArildM
 
Takk for at du fiksa bildene :)
Var jaggu råtten den bjelken din foran! Glad for at jeg fikk mine fiksa når bilen var på Overhaling :)
 #442219  av Myklebust
 
Var ikkje berre eg som hadde problem med bildene dine altså :) Flott å kunne sandblåse delene! Får du gjort det på jobben eller? Girkula du fikk frå England ser jo ikkje så gala ut! Er berre å fylle holet med Tec7, glatte fint over og late som det ikkje er der? :P
Freebird skrev:Ja, jeg har forstått det slik at dette er skikkelige saker så lenge man er nøye på å få en ekte. Og det skal jeg jo selvsagt være nøye på.
Stoooor forskjell mellom ekte og falsk! På dei falske kjennes læret ut som papir, dei er ikkje vekta slik som dei ekte og sømmen er veldig dårlig!

FALSK: http://www.ebay.com/itm/1x-TRD-5-Speed- ... d8&vxp=mtr
Merk at dei skriver "featuring TRD logo", altså at dei berre har satt på et TRD-merke.

EKTE: http://www.ebay.com/itm/TRD-Genuine-Bla ... 19ed1250f8 Merk at dei skriver at det er ekte TRD. Er jo ikkje garanti i seg sjølv, men det er lettere å skrive "featuring TRD" enn å plent ut lyge og skrive "genuine TRD". Ellers så kjem denne i riktig emballasje, mens dei falske kjem i ei billig plasteske.
 #442220  av Freebird
 
ArildM skrev:Takk for at du fiksa bildene :)
Var jaggu råtten den bjelken din foran! Glad for at jeg fikk mine fiksa når bilen var på Overhaling :)
Ja det er nesten skremmende hvordan bjelken så ut. Skulle jeg havne i kollisjon med bilen så er det nok en fordel at bjelken røk på den måten den gjorde og at jeg oppdaget at den var så ødelagt.
Myklebust skrev:Var ikkje berre eg som hadde problem med bildene dine altså :) Flott å kunne sandblåse delene! Får du gjort det på jobben eller? Girkula du fikk frå England ser jo ikkje så gala ut! Er berre å fylle holet med Tec7, glatte fint over og late som det ikkje er der? :P
Freebird skrev:Ja, jeg har forstått det slik at dette er skikkelige saker så lenge man er nøye på å få en ekte. Og det skal jeg jo selvsagt være nøye på.
Stoooor forskjell mellom ekte og falsk! På dei falske kjennes læret ut som papir, dei er ikkje vekta slik som dei ekte og sømmen er veldig dårlig!

FALSK: http://www.ebay.com/itm/1x-TRD-5-Speed- ... d8&vxp=mtr
Merk at dei skriver "featuring TRD logo", altså at dei berre har satt på et TRD-merke.

EKTE: http://www.ebay.com/itm/TRD-Genuine-Bla ... 19ed1250f8 Merk at dei skriver at det er ekte TRD. Er jo ikkje garanti i seg sjølv, men det er lettere å skrive "featuring TRD" enn å plent ut lyge og skrive "genuine TRD". Ellers så kjem denne i riktig emballasje, mens dei falske kjem i ei billig plasteske.
Det var nok leverandøren av bildelagringstjenesten som hadde problemer.

Jeg får sandblåst delene på jobb ja, jeg jobber med antirustbehandling av biler. Girkulen jeg fikk ser OK ut den og jeg kommer nok til å bruke den inntil videre. Tec7 eller karosserikitt av noe slag får bli løsningen. :)

Jeg har ganske mange kjøp gjennom eBay etterhvert så jeg har forholdsvis grei kontroll på hva man skal se etter for å skille ekte og kopivare. Uansett så må nok girkulen vente en stund, det er en del andre ting som står høyere på prioriteringslisten. :)
 #442972  av Anders gullstein
 
Bjelken min så slik ut den også før jeg byttet den. Var kjempeheldig og kom over en helt ny bjelke på en MR2 som hadde kommet inn på den lokale huggeren pga en motorbrann.

Myklebust: du fikk med en ekte TRD kule på den Celica'n du kjøpte av meg :wink:
 #442974  av Myklebust
 
Anders gullstein skrev:Myklebust: du fikk med en ekte TRD kule på den Celica'n du kjøpte av meg :wink:
Den har eg endå :) Ikkje heilt samme typen då ;)
 #443669  av Freebird
 
Lenge siden det har kommet noen oppdatering her nå, men nå er sommerferien min over og da håper jeg det skjer litt ting jevnt og trutt fremover. Bilen må dessuten til EU-kontroll innen utgangen av juli. I den forbindelse har jeg kjøpt overhalte bremsecalipere foran, disse har forøvrig fått et strøk med Biltema sin caliperlakk i håp om at de skal vare like lenge som de som har stått på bilen frem til i dag. Bilen skal ikke vinterkjøres i mitt eie så det regner jeg nesten med at skal gå bra. Nye skiver hele veien rundt er også handlet.

Jeg har også alt av filtre, plugger, fordelerlokk/rotor, olje og kjølevæske liggende klart til en real service. Jeg har også kjøpt jimibracket og nytt "valleycover" som skal monteres samtidig som toppdekslene får et strøk lakk og toppdekselpakningene skiftes. :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9