Celica T23 - motorfeil
Legg innLagt inn:10 mai 2014 15:27
av Markgide
Denne såkalte ''motorfeilen'' som er på Celica T23, er den på alle modeller og ABSOLUTT ALLE Celica T23'er? Eller er det bare noen som har fått denne motorfeilen?
Er på jakt etter en T23, så ganske fint å vite om slike ting før kjøpet

Re: Celica T23 - motorfeil
Legg innLagt inn:10 mai 2014 15:53
av celicat23
Mener det er snakk om alle opp til 2001/02 eller noe i den rettningen.
Re: Celica T23 - motorfeil
Legg innLagt inn:18 mai 2014 01:24
av Victorian
Alle motorene med 140hk i årgang fra 1999 har feilen. I 2003 ble facelift-utgave av celica lansert med en del forbedringer, blant annet ble denne feilen i motoren fikset. Du ser om en celica har faceliften ved å se produksjonsår (2003) og på det mørkere interiøret og på den avlange frontgrillen.
Det er likevel ikke alle motorene som bruker olje, problemet er noen underdimensjonerte huller som blir fortettet. Resultatet er at kammerene stemplene er i gradvis blir mer og mer ovale (de skal være runde). Oljeforbruket øker og etter en tid blir motoren ødelagt.
VVTLi motorene med 190Hk har ikke denne feilen, til gjengjeld har de en annen feil som kan føre til motorhavari. Det er to bolter inni motoren som blir slitt, dersom de kiler seg fast vil motoren ikke gå i liftmodus og bare yte 140hk. Dersom de brekker og løsner blir det dyrt å fikse.
Boltene koster bare noen kroner og det er en enkel sak å skifte dem sålenge du gjør det før de går i stykker.
Re: Celica T23 - motorfeil
Legg innLagt inn:29 mai 2014 20:07
av Markgide
Victorian skrev:Alle motorene med 140hk i årgang fra 1999 har feilen. I 2003 ble facelift-utgave av celica lansert med en del forbedringer, blant annet ble denne feilen i motoren fikset. Du ser om en celica har faceliften ved å se produksjonsår (2003) og på det mørkere interiøret og på den avlange frontgrillen.
Det er likevel ikke alle motorene som bruker olje, problemet er noen underdimensjonerte huller som blir fortettet. Resultatet er at kammerene stemplene er i gradvis blir mer og mer ovale (de skal være runde). Oljeforbruket øker og etter en tid blir motoren ødelagt.
VVTLi motorene med 190Hk har ikke denne feilen, til gjengjeld har de en annen feil som kan føre til motorhavari. Det er to bolter inni motoren som blir slitt, dersom de kiler seg fast vil motoren ikke gå i liftmodus og bare yte 140hk. Dersom de brekker og løsner blir det dyrt å fikse.
Boltene koster bare noen kroner og det er en enkel sak å skifte dem sålenge du gjør det før de går i stykker.
Oki, så sånn jeg forstår det, så er man mest sikker når man kjøper en celica med facelift-utgave? eller en med VVTLi motor?
Tusen takk for svar!!
