TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bytte dynamo sw20

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #443112  av valdres
 
Ser det er en del skriving her angående bytte av dynamo i sw20. De fleste ser ut til å mene dette er et sant helvete :shock:
Jeg bytta selv i min -92 med 3s-ge i dag og syns dette var grei skuring, men mye mulig det er andre varianter som det er vanskeligere på.

Her er hvordan jeg gjorde det:
- Skru av minuspolen på batteriet.
- Skru av høyre bakhjul og løsne plastdekselet som dekker for reimhjulet på veiva. Dette sitter med 2 stk 10 mm skruer.
- Skru ut bolten på dynamoen. Denne sitter greit til etter at hjul og deksel er fjernet. Jeg brukte 1/2¨ skralle med 14 mm pipe.
- Slipp så jekken litt ned slik at det blir lettere å komme til oppe i motorrom.
- Løsne strammeskruen, og skru ut bolten som fester dynamoen oppe. Brukte liten skralle og 12 mm pipe. Dynamoen skal nå vøre løs. Vipp den ut fra festebrakketten.
- Legg den så med reimhjulet ned og ta av den store kontakten. Skru også av ladekabelen (10 mm).
- Da kommer punktet de fleste ser ut til å streve med. Den er rett og slett for stor til å komme forbi motoren.
- Jeg brukte her en plankebit som jeg satte mellom innsug og låsekasse til motordekselet. Vipp motoren litt fremover i toppen og vips, dynamoen kommer greit forbi. Det er veldig lite som skal til.

Jeg har aldri gjort dette før, men brukte kun 15 minutter på å få den ut, og ca. det samme på å montere igjen.
HÃ¥per dette kan hjelpe noen andre som strever med det samme. :D
 #443118  av Makk
 
Den går også ut oppover forbi regreim deksel viss du skrur av den braketten den står på ;)