Oppgraderte bremser og problemer
Legg innLagt inn:23 jul 2014 16:20
Dersom en har oppgraderte bremser på sin bil, altså sterkere og bedre bremser, men dette ikke er godkjent, vil dette automatisk føre til at forsikringsselskapet slår seg vrang og gir deg regresskrav ved eventuell ulykke?
Eller er det slik at det må være en sannsynlig sammenheng mellom de oppgraderte bremsene og ulykken, eller enda sterkere, at det må bevises en slik sammenheng?
Hvis det er en av de to sistenevnte som gjelder, så er det vel vanskelig å sannsynliggjøre et tilfelle av at bedre bremser var årsaken til en ulykke?
Hvis eier av bilen er passasjer, og fører av bilen er godt informert om at bilen har uoriginale bremser, hvem har da skyld i en eventuell ulykke når forsikringsselskapet skal ha pengene sine tilbake? Kun eier av bilen, siden ansvarsforsikringen står på han? Kun fører av bilen, siden han kjørte bilen selv om bremsene var uoriginale? Eller begge, siden passasjeren sikkert også har et eller annet slags ansvar for bilens "sikkerhet"?
Hva hvis eier av bilen ikke sitter på i bilen, men lar en vilkårlig person teste ut bilen, men samme situasjon, at denne personen kjenner til de uoriginale bremsene før han setter seg inn i bilen?
Nå har ikke min bil vært i noen form for ulykke, men hvis reglene rundt dette er så ille som jeg frykter ønsker jeg å få gjort det som må til for å få bremsene godkjent.
Eller er det slik at det må være en sannsynlig sammenheng mellom de oppgraderte bremsene og ulykken, eller enda sterkere, at det må bevises en slik sammenheng?
Hvis det er en av de to sistenevnte som gjelder, så er det vel vanskelig å sannsynliggjøre et tilfelle av at bedre bremser var årsaken til en ulykke?
Hvis eier av bilen er passasjer, og fører av bilen er godt informert om at bilen har uoriginale bremser, hvem har da skyld i en eventuell ulykke når forsikringsselskapet skal ha pengene sine tilbake? Kun eier av bilen, siden ansvarsforsikringen står på han? Kun fører av bilen, siden han kjørte bilen selv om bremsene var uoriginale? Eller begge, siden passasjeren sikkert også har et eller annet slags ansvar for bilens "sikkerhet"?
Hva hvis eier av bilen ikke sitter på i bilen, men lar en vilkårlig person teste ut bilen, men samme situasjon, at denne personen kjenner til de uoriginale bremsene før han setter seg inn i bilen?
Nå har ikke min bil vært i noen form for ulykke, men hvis reglene rundt dette er så ille som jeg frykter ønsker jeg å få gjort det som må til for å få bremsene godkjent.