TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 Turbo - Problemer med kjølesystemet i to Ã¥r

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #444253  av MR2TURBO300
 
Kan det være luft temperatur sensoren? Hvis det er noe galt med noen sensorene skal det vel dukke opp på feilkoder?

En annen ting. Den ene døra på førersiden på bruksbilen har låst seg slik at jeg ikke får åpna fra innsiden eller utsiden. Noen som har tips til hvordan jeg skal få opp døra? :P
 #444255  av Zepticon
 
Om bilen blir varm så er det to ting som kan være årsaken:
- Den kjøler ikke godt nok
- Den lager mer varme enn den skal

Så da er det å feilsøke hele kjølesystemet, finne ut om noe er tett eller underdimensjonert. Er det vannkjølt IC på den?
Alternativt finne ut om det er noe galt med forbreningen som skaper for mye varme?
 #444256  av lasse
 
FÃ¥tt luftet systemet ordentlig da?
Er jo en ganske spesiell prosedyre i forhold til "normale" biler.
Og hvor lekker det når motoren er varm?
Jeg tenker i baner av toppløft, kan jo hende toppen inne er strammet til med riktig moment? Evt ikke etterstrammet etter litt kjøring om du har ARP bolter i toppen...
 #444262  av ArildM
 
Sikker på at du har fått lufta skikkelig?
Er temperaturen stabil?
Spørs om kjølesystemet er rett og slett underdimensjonert i forhold til motoren, særlig om den er trimma.
Hans Martin kjørte vel Smokey når han eide den på ACR, og fant ut at systemet var underdimensjonert i den grad at kjøleveska ble varmere og varmere etter å ha kjørt mange runder med fullt skuv. Og det var en utrimmet 3. gen 3sgte (med unntak av luftfilter og eksos).
 #444267  av sleeper
 
hvor fort stiger tempen? er det snakk om fra normal temp til kok ( eller at måleren starter og bevege seg mot rødt) iløpet av et pådrag? eller er det over en lengre periode som ved banekjøring?

Hvis det skjer hver gang du drar på så er det mest sannsynlig topp pakningen som er ferdig ( topp løfter seg ved pådrag)
 #444268  av mr2storbrua
 
Hadde noe av samme problemet selv, da var det radiatoren som ikke hadde god nok gjennomstrømning så jeg bytta den. Så at det ble vakuum i slangen når jeg stod bak ved motoren og ga gass. Var vel slangen rett ved termostaten som ble sugd sammen hvis jeg ikke husker helt feil. Jeg kunne lufte systemet og la bilen gå på tomgang og da var alt helt i orden, men når jeg tok den på en prøvetur kunne jeg kjøre ca 1 mil før den begynte å koke.
 #444314  av 3rlend
 
lasse skrev: Jeg tenker i baner av toppløft, kan jo hende toppen inne er strammet til med riktig moment? Evt ikke etterstrammet etter litt kjøring om du har ARP bolter i toppen...
+2, har hatt toppløft selv.
sjekk pakninga eventuelt boltene til toppen din :)
 #444790  av MR2TURBO300
 
Zepticon skrev:Om bilen blir varm så er det to ting som kan være årsaken:
- Den kjøler ikke godt nok
- Den lager mer varme enn den skal

Så da er det å feilsøke hele kjølesystemet, finne ut om noe er tett eller underdimensjonert. Er det vannkjølt IC på den?
Alternativt finne ut om det er noe galt med forbreningen som skaper for mye varme?
Det er en oppgradert intercooler, mer enn det vet jeg ikke.
 #444791  av MR2TURBO300
 
lasse skrev:FÃ¥tt luftet systemet ordentlig da?
Er jo en ganske spesiell prosedyre i forhold til "normale" biler.
Og hvor lekker det når motoren er varm?
Jeg tenker i baner av toppløft, kan jo hende toppen inne er strammet til med riktig moment? Evt ikke etterstrammet etter litt kjøring om du har ARP bolter i toppen...
Luftet systemet riktig ja med hjelp fra fattern til dama som er bilmekaniker.
Det lekker midt under bilen når den blir varm. Klarer ikke å se fra oversiden hvor det faktisk kommer fra...
 #444792  av MR2TURBO300
 
ArildM skrev:Sikker på at du har fått lufta skikkelig?
Er temperaturen stabil?
Spørs om kjølesystemet er rett og slett underdimensjonert i forhold til motoren, særlig om den er trimma.
Hans Martin kjørte vel Smokey når han eide den på ACR, og fant ut at systemet var underdimensjonert i den grad at kjøleveska ble varmere og varmere etter å ha kjørt mange runder med fullt skuv. Og det var en utrimmet 3. gen 3sgte (med unntak av luftfilter og eksos).
Er oppgradert intercooler så skal jo gå bra. Den blir varm etter et pådrag fra 100-200 km/t selvom den står på tomgang rett etterpå i noen minutter så begynner det å koke...
 #444793  av MR2TURBO300
 
sleeper skrev:hvor fort stiger tempen? er det snakk om fra normal temp til kok ( eller at måleren starter og bevege seg mot rødt) iløpet av et pådrag? eller er det over en lengre periode som ved banekjøring?

Hvis det skjer hver gang du drar på så er det mest sannsynlig topp pakningen som er ferdig ( topp løfter seg ved pådrag)

Det gjelder ved et pådrag så koker den med en gang fra normal driftstemperatur.
 #444794  av MR2TURBO300
 
3rlend skrev:
lasse skrev: Jeg tenker i baner av toppløft, kan jo hende toppen inne er strammet til med riktig moment? Evt ikke etterstrammet etter litt kjøring om du har ARP bolter i toppen...
+2, har hatt toppløft selv.
sjekk pakninga eventuelt boltene til toppen din :)
Hvordan får jeg sjekka at det faktisk er pakninga? Gidder ikke bytte den uten å være helt sikker. Blir vel knalldyrt hvis den må byttes....