Side 1 av 2
MR2 Turbo - Problemer med kjølesystemet i to år
Legg innLagt inn:11 aug 2014 03:33
av MR2TURBO300
.
Re: MR2 Turbo - Problemer med kjølesystemet i to år
Legg innLagt inn:11 aug 2014 04:37
av MR2TURBO300
Kan det være luft temperatur sensoren? Hvis det er noe galt med noen sensorene skal det vel dukke opp på feilkoder?
En annen ting. Den ene døra på førersiden på bruksbilen har låst seg slik at jeg ikke får åpna fra innsiden eller utsiden. Noen som har tips til hvordan jeg skal få opp døra?

Re: MR2 Turbo - Problemer med kjølesystemet i to år
Legg innLagt inn:11 aug 2014 05:52
av Makk
Alu eller OEM stålradiator?
Er det stål kan den være tett eller rett å slett for liten siden du sier det kun skjer ved pådraging.
Re: MR2 Turbo - Problemer med kjølesystemet i to år
Legg innLagt inn:11 aug 2014 08:47
av Zepticon
Om bilen blir varm så er det to ting som kan være årsaken:
- Den kjøler ikke godt nok
- Den lager mer varme enn den skal
Så da er det å feilsøke hele kjølesystemet, finne ut om noe er tett eller underdimensjonert. Er det vannkjølt IC på den?
Alternativt finne ut om det er noe galt med forbreningen som skaper for mye varme?
Re: MR2 Turbo - Problemer med kjølesystemet i to år
Legg innLagt inn:11 aug 2014 10:34
av lasse
Fått luftet systemet ordentlig da?
Er jo en ganske spesiell prosedyre i forhold til "normale" biler.
Og hvor lekker det når motoren er varm?
Jeg tenker i baner av toppløft, kan jo hende toppen inne er strammet til med riktig moment? Evt ikke etterstrammet etter litt kjøring om du har ARP bolter i toppen...
Re: MR2 Turbo - Problemer med kjølesystemet i to år
Legg innLagt inn:11 aug 2014 13:39
av ArildM
Sikker på at du har fått lufta skikkelig?
Er temperaturen stabil?
Spørs om kjølesystemet er rett og slett underdimensjonert i forhold til motoren, særlig om den er trimma.
Hans Martin kjørte vel Smokey når han eide den på ACR, og fant ut at systemet var underdimensjonert i den grad at kjøleveska ble varmere og varmere etter å ha kjørt mange runder med fullt skuv. Og det var en utrimmet 3. gen 3sgte (med unntak av luftfilter og eksos).
Re: MR2 Turbo - Problemer med kjølesystemet i to år
Legg innLagt inn:11 aug 2014 17:03
av sleeper
hvor fort stiger tempen? er det snakk om fra normal temp til kok ( eller at måleren starter og bevege seg mot rødt) iløpet av et pådrag? eller er det over en lengre periode som ved banekjøring?
Hvis det skjer hver gang du drar på så er det mest sannsynlig topp pakningen som er ferdig ( topp løfter seg ved pådrag)
Re: MR2 Turbo - Problemer med kjølesystemet i to år
Legg innLagt inn:11 aug 2014 17:39
av mr2storbrua
Hadde noe av samme problemet selv, da var det radiatoren som ikke hadde god nok gjennomstrømning så jeg bytta den. Så at det ble vakuum i slangen når jeg stod bak ved motoren og ga gass. Var vel slangen rett ved termostaten som ble sugd sammen hvis jeg ikke husker helt feil. Jeg kunne lufte systemet og la bilen gå på tomgang og da var alt helt i orden, men når jeg tok den på en prøvetur kunne jeg kjøre ca 1 mil før den begynte å koke.
Re: MR2 Turbo - Problemer med kjølesystemet i to år
Legg innLagt inn:14 aug 2014 00:23
av 3rlend
lasse skrev:
Jeg tenker i baner av toppløft, kan jo hende toppen inne er strammet til med riktig moment? Evt ikke etterstrammet etter litt kjøring om du har ARP bolter i toppen...
+2, har hatt toppløft selv.
sjekk pakninga eventuelt boltene til toppen din

Re: MR2 Turbo - Problemer med kjølesystemet i to år
Legg innLagt inn:03 sep 2014 20:00
av MR2TURBO300
Makk skrev:Alu eller OEM stålradiator?
Er det stål kan den være tett eller rett å slett for liten siden du sier det kun skjer ved pådraging.
Det er orginal radiator.
Re: MR2 Turbo - Problemer med kjølesystemet i to år
Legg innLagt inn:03 sep 2014 20:04
av MR2TURBO300
Zepticon skrev:Om bilen blir varm så er det to ting som kan være årsaken:
- Den kjøler ikke godt nok
- Den lager mer varme enn den skal
Så da er det å feilsøke hele kjølesystemet, finne ut om noe er tett eller underdimensjonert. Er det vannkjølt IC på den?
Alternativt finne ut om det er noe galt med forbreningen som skaper for mye varme?
Det er en oppgradert intercooler, mer enn det vet jeg ikke.
Re: MR2 Turbo - Problemer med kjølesystemet i to år
Legg innLagt inn:03 sep 2014 20:06
av MR2TURBO300
lasse skrev:Fått luftet systemet ordentlig da?
Er jo en ganske spesiell prosedyre i forhold til "normale" biler.
Og hvor lekker det når motoren er varm?
Jeg tenker i baner av toppløft, kan jo hende toppen inne er strammet til med riktig moment? Evt ikke etterstrammet etter litt kjøring om du har ARP bolter i toppen...
Luftet systemet riktig ja med hjelp fra fattern til dama som er bilmekaniker.
Det lekker midt under bilen når den blir varm. Klarer ikke å se fra oversiden hvor det faktisk kommer fra...
Re: MR2 Turbo - Problemer med kjølesystemet i to år
Legg innLagt inn:03 sep 2014 20:08
av MR2TURBO300
ArildM skrev:Sikker på at du har fått lufta skikkelig?
Er temperaturen stabil?
Spørs om kjølesystemet er rett og slett underdimensjonert i forhold til motoren, særlig om den er trimma.
Hans Martin kjørte vel Smokey når han eide den på ACR, og fant ut at systemet var underdimensjonert i den grad at kjøleveska ble varmere og varmere etter å ha kjørt mange runder med fullt skuv. Og det var en utrimmet 3. gen 3sgte (med unntak av luftfilter og eksos).
Er oppgradert intercooler så skal jo gå bra. Den blir varm etter et pådrag fra 100-200 km/t selvom den står på tomgang rett etterpå i noen minutter så begynner det å koke...
Re: MR2 Turbo - Problemer med kjølesystemet i to år
Legg innLagt inn:03 sep 2014 20:09
av MR2TURBO300
sleeper skrev:hvor fort stiger tempen? er det snakk om fra normal temp til kok ( eller at måleren starter og bevege seg mot rødt) iløpet av et pådrag? eller er det over en lengre periode som ved banekjøring?
Hvis det skjer hver gang du drar på så er det mest sannsynlig topp pakningen som er ferdig ( topp løfter seg ved pådrag)
Det gjelder ved et pådrag så koker den med en gang fra normal driftstemperatur.
Re: MR2 Turbo - Problemer med kjølesystemet i to år
Legg innLagt inn:03 sep 2014 20:11
av MR2TURBO300
3rlend skrev:lasse skrev:
Jeg tenker i baner av toppløft, kan jo hende toppen inne er strammet til med riktig moment? Evt ikke etterstrammet etter litt kjøring om du har ARP bolter i toppen...
+2, har hatt toppløft selv.
sjekk pakninga eventuelt boltene til toppen din 
Hvordan får jeg sjekka at det faktisk er pakninga? Gidder ikke bytte den uten å være helt sikker. Blir vel knalldyrt hvis den må byttes....