Side 1 av 5
Pendlerbil
Legg innLagt inn:15 aug 2014 08:40
av ArildM
Hei alle

Jeg og samboeren vurderer å flytte litt utenfor sentrum i jakten på eget hus (og garaaasjeee!!!).
Ser nå at bilparken min ikke stemmer helt med å måtte pendle 45minutt hver vei til jobb.
Har sett litt på 1.gen rav 4 tidligere, men den utgår pga forbruk.
Tenker nå litt mer i banene stasjonsvogn (for den praktiske biten om man skal hente store ting), trekkrok og lavt forbruk. 4hjulstrekk er ingen nødvendighet, FWD er vel heller løsninga(jaggu mange år siden de ordene har kommet ut av min munn

). Har sett litt på de gamle Avensisene, og vurderer å kjøpe og eie en billig bil, mot å evt låne og kjøpe en nyere bil (feks nyere avensis).
Er jeg helt på villspor ang bilvalg, noen anbefalinger? Bør jeg se meg etter andre merker?
Morsan har gått over til en Ford Focus, hatt den i flere år uten noe som helst tull, dieselbil, sprek, ekstremt gjerrig.
Alle tips mottaes med takk

Re: Pendlerbil
Legg innLagt inn:15 aug 2014 09:15
av Zepticon
Toyparts sin Caldina? 4WD + turbo

Ellers har noe nye Mazda 6, Mazda 3 og Mazda CX-5 fått veldig mye skryt i tester;)
Re: Pendlerbil
Legg innLagt inn:15 aug 2014 09:20
av Myklebust
Carina II er svaret! 1.6literen med 105hk har lavt forbruk, er billig å kjøpe og eie, og vil nok aldri svikte deg! Blir nok vanskelig å finne den som stasjonsvogn, så et lite minus der.
Skal du vere råflott og kjøpe nyere bil så kan du jo gå for en diesel T25 Avensis! Det er flotte, pålitelige biler! Familien hadde en slik, og den hadde egentlig bedre interiørkvalitet enn det dei nyere har
Ellers Subaru Impreza/Lancer, Mazda 6, Honda Accord..
Re: Pendlerbil
Legg innLagt inn:15 aug 2014 13:23
av inzane2012
Her er mitt forslag, kjøp deg den nye e-golfen. Den ser helt ut som en vanlig golf, mye utstyr som standard, og har god rekkevidde. Har søkt på en del jobba som ville krevd det samme med kjøretid, og jeg hadde ikke nølt ett sekund med å kjøpe meg en el-bil til det formålet

Re: Pendlerbil
Legg innLagt inn:15 aug 2014 13:36
av Zepticon
inzane2012 skrev:Her er mitt forslag, kjøp deg den nye e-golfen. Den ser helt ut som en vanlig golf, mye utstyr som standard, og har god rekkevidde. Har søkt på en del jobba som ville krevd det samme med kjøretid, og jeg hadde ikke nølt ett sekund med å kjøpe meg en el-bil til det formålet 
Brodern endte med en e-Golf, og jeg kan si med hånden på hjertet at om jeg skulle kjøpt ny bil så hadde det blitt en slik. Topp utstyrt med alt av extrautstyr i boka landa rett over 300.000kr med rekekvidde på ca 160km. Og om man jobber på EL-kjøp må det være nok av lademuligheter?

Re: Pendlerbil
Legg innLagt inn:15 aug 2014 13:37
av God
Hva med kollektivtransport, Arild? Tar selv bussen frem og tilbake fra jobb og det tilsammen 7 mil tur/retur. Synes det er ganske chill. Verdt å nevne at jeg holder til på en øy med rundt 20,000 innbyggere, så det er ikke like hektisk på bussen som i større byer, hehe.

Re: Pendlerbil
Legg innLagt inn:15 aug 2014 15:03
av inzane2012
Ja jeg hadde ikke nølt med å skaffa meg elbil om jeg skulle pendle en lengre strekning til og fra jobb. Med mindre du er ute etter en litt mer anvennligbil med mulighet for å trekke f.eks tilhenger osv, så er det nesten idiotiskt og ikke vurdere e-golf...
Re: Pendlerbil
Legg innLagt inn:15 aug 2014 15:33
av Zepticon
inzane2012 skrev:Ja jeg hadde ikke nølt med å skaffa meg elbil om jeg skulle pendle en lengre strekning til og fra jobb. Med mindre du er ute etter en litt mer anvennligbil med mulighet for å trekke f.eks tilhenger osv, så er det nesten idiotiskt og ikke vurdere e-golf...
Spørsmålet er rekekvidde på vintern, litt uffent om man ikke kommer lengere enn til og fra jobb, og det blir krise om man må kjøre omvei pga veiarbeid

Re: Pendlerbil
Legg innLagt inn:15 aug 2014 16:08
av ArildM
Takker for tips.
Sjefen anbefalte dieselgolf, eller noe tilsvarende som er jækla billig i forbruk

Vil helst ikke ta opp grisemye i lån.
Elbil er spennende, men jeg er veldig usikker på om jeg har lyst å låne til ny Elbil. Vil også gjerne ha noe med rekkevidde, om man feks skal handle seg vaskemaskin, møbler osv osv. Derfor jeg tenker litt ala stasjonsvogn. Har bare upraktiske biler nå, så jeg må nesten kjøpe meg noe praktisk en gang jeg også
Kollektivtrafikk utgår, da dette er i et område hvor kollektivtrafikk ikke er oppfunnet (går buss 2 ganger om dagen)
Tenker også at Mazda kanskje er et merke som er i god kvalitet, men som ligger lavere enn Toyota pga merkenavnet. Vet ikke helt jeg. Er helt ukjent territorie for min del

Re: Pendlerbil
Legg innLagt inn:15 aug 2014 17:02
av Inz4ne
Om du ikke har noe imot franske biler så kan du jo se på 406 stasjonsvogn, gode biler å kjøre og om man tar vare på de så holder de lenge, modern har en 2002 hdi som har gått snart 500.000km min 2000 hdi har snart gått 300.000. Klart er ikke nye biler, men burde være mulig å få en i grei til god stand for et sted mellom 15.000-30.000 utifra det jeg har sett tidligere hvertfall. Ting som jeg kommer på i farta som du eventuelt må passe på er om dreneringen til kanalen er i orden, har vært noe tull med at de er blitt tette og da ruster kanalen.
Re: Pendlerbil
Legg innLagt inn:15 aug 2014 17:30
av ArildM
Hmm, ja det er tydelig mye å velge i.
Her er det mye utvalg, mye toyoyta som har gått langt over 300'000km, og det er jo et bra tegn om de har gått langt, og man evt finner en annen av samme type som har gått vesentlig mindre. Problemet med Toyota er vel at det er lite Dieselbiler.
Kunne ha sett for meg noe som bruker 0,4-0,5 liter på mila, gjerne i 30'000,- klassen om man skal ta noe kontant, og gjerne stasjonsvogn.
Subaru er kanskje også et alternativ om man vil ha 4wd, men ser for meg at alt av 4wd er vesentlig dyrere i drift?
Re: Pendlerbil
Legg innLagt inn:15 aug 2014 17:31
av ArildM
Diesel avensis stv vurderes, ser ut til å være pålitelige biler, med kurrant forbruk.
Får se litt på finn etterhvert

Re: Pendlerbil
Legg innLagt inn:16 aug 2014 01:00
av inzane2012
Mener e-golf har tilnærma lik bagasjerom som standard golf, og da får du glatt plass til kjøleskap, oppvaskmaskin, tørketrollen og komfyr. Jeg brukte madammen sin golf blumotion når vi flytta nå sist og da gikk alt det nevnte helt uten problem inni bak. Bare å legge ned seteryggen så går det fint.
Ang rekkevidden så er jeg mer usikker, mener å huske at jeg las en anmeldelse der di sa at 13-14mil var mer realistisk under gode forhold, og med noe mindre på vinteren, men, om du har lademulighet i nærheten av jobb er nok el-bil det billigste du kan få.
Ellers kan jeg anbefale golf 1.6l blumotion, kjører du forsiktig og bruker CC flittig får den helt ned til 0.32 på mila, den har nok dreiemoment til å klare forbikjøringer helt uten problem og kommer med greit utstyr som standard. Vår har bare lyspakka og BT som ekstrautstyr, og føler egentlig ikke at jeg mangler noe. Lyspakka er ett MUST, her har VW virkelig fått det til med sine adaptive xenon lys. Og prisen på hærligheten, rett under 300k(vi leaser atm, så vi betalte bare 55k i forskudd, og 1199kr i mnd i tre år)
Re: Pendlerbil
Legg innLagt inn:16 aug 2014 08:52
av harared
ArildM skrev:Diesel avensis stv vurderes, ser ut til å være pålitelige biler, med kurrant forbruk.
Får se litt på finn etterhvert 
Kjøpe min? Vurderes solgt. 2004 mod 2,0 d4d. Nylig byttet reg.reim med vannpumpe, ny olje og filter, nye tettinger på diesel dyser som er anbefalt på disse, tectylert, defapakke, pene felger og greie dekk. TTE styling. Går ca 0,5 på mila. Har hengerfeste som er byttet på garanti. Ikke strøken men fin til å være 10 år.
Re: Pendlerbil
Legg innLagt inn:16 aug 2014 09:28
av ArildM
Takk for tips. Et dieseldyr som hadde gått på 0,32l på mila hadde jo vært fantastisk.
Men samtidig tenker jeg litt totalregnestykke:
Jeg har ikke noe statusmessig behov for en ny bil, og kjøper jeg en bil til 300'000 være seg Elbil eller Dieselbil, så kan man for det første regne med et vanvittig verditap. Samtidig som feks Strøm er "gratis", så fyller man jo jævla mye drivstoff på en billig bruksbil for 300'000 (ca 20'000liter som igjen vil tilsi ca 33,333mil på min Carina TA12 med et snittforbruk på 0,6l bensin per mil). Så jeg skal kjøre i ganske mange år med en helt ny bil, før det både innkjøpsprisen, videresalgsprisen matcher antall liter drivstoff man kan fylle på en billig bil til 10-20'000.