TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hjelp: Hvordan fÃ¥ godkjent GTE motor i GE/GTi SW20?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #444750  av Johnny_Bravo
 
Ettersom jeg har kjøpt en MR2 GTi og har lyst til å bygge denne om til Turbo har jeg nå søkt opp og ned på forumet i håp om å finne en god guide til hvordan man går frem for å få godkjent en 3s-gte motor i en MR2 GTi hos BT, men finner bare stykkevis og delt informasjon. Jeg er for gammel til å kjøre rundt i en bil som ikke er godkjent, så om dette ikke lar seg gjøre så kommer ikke mitt prosjekt til å bli påbegynt.


Her er hva jeg har funnet ut så langt:
1. Skaff papirer på utslipp på 3s-gte motoren
2. Skaff deleliste på alle deler som er forskjellige på Turbo og GTi. Her er det bremser, og drivlinje som gjelder.
3. Lag en skriftlig søknad og send inn denne til BT FØR du begynner ombyggingen.
4. håp på det beste.

Jeg fant en gammel post fra Dr.Ling (som dere vil kunne lese nedenfor hvor han gir en god forklaing på hvordan man går frem). Dr.Ling skriver at man må skaffe egen dokumentasjon men, jeg kan ikke se hvorfor hver og enkelt må hamre på dørene til Toyota for å finne avgass tall for 3S-GTE i alle verdens hjørner om noen andre allerede har papirene, tallene vil være like. EPA tallene bør også kunne brukes av flere. Er det ingen som vil dele sine dokumenter med resten av oss?
Det jeg Ønsker for denne posten er:
1. Kan noen som har fått en godkjent ombygget bil dele alle dokumenter og fortelle hvor vi andre enventuelt kan finne samme for våre biler? Hvilke papirer godtar BT?

2. Det finnes sikkert mange slike delelister rundt om, men jeg regner med at BT krever at disse kommer fra Toyota? er det noen som kan laste opp stemplet og signert deleliste her?

3. Hvordan setter man best opp søknaden til BT, har de en mal man fyler ut eller starter man med blanke ark? På denne linken finner man søknadskjema for ombygging av motorsykkel, men personbil glimrer med sitt fravær: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... /Ombygging


Det er fint om noen som har fått godkjent en motorbytte kan hjelpe å lage denne guiden, etterpå må gjerne en moderator slette all unyttig info, endre emnet til "Guide til å få godkjent 3s-gte i GTi! og sette denne som sticky? Det er sikkert mange som lurer på dette. DEt er nesten merkelig at det ikke finnes en sticky på dette fra før.


for de av dere som lurer på hva det vil koste i avgift å bytte motor så kan denne være til god hjelp:
http://www.toll.no/templates_TAD/Change ... anguage=no

Dr.Ling skrev: 1. Søke trafikkstasjonen lokalt om tillatelse til motorbytte.

2. Betale avgiftene for effektøkning til Tollvesenet (slagvolum og vekt er jo samme som for GTI'en)

3. Få tak i en 3S-GTE, helst et rear-cut og bygg om! Ta masse bilder underveis! Noen spør om det må gjøres på verksted eller godkjennes av Toyota, men en slik ombygging hvor alt er plug'n play og de på trafikkstasjonen ved inspeksjon ser at alt passer som hånd i hanske, skulle gli igjennom uten papirer på hvem som har gjort jobben. Er uansett ikke noe problem å få verksted til å gå god for jobben skulle jeg tro.

4. Dokumentasjon: Det hver enkelt ombygger må dokumentere ovenfor trafikkstasjonen er at bilen (bremser og understell) tåler den økte effekten, og at motoren oppfyller våre krav til støy og avgasser. Toyota kan skrive ut specs (effekt osv, men ingen avgass-papirer) på 3S-GTE motoren, og de kan også skrive ut delenumre fra den elektroniske delekatalogen om de er hjelpsomme. Problemet er at få forhandlere har oppdatert programvare med delekatalog for f.eks Japan-markedet. Bekreftelse på at MR2 var laget med nevnte motor ordnet jeg ved å bestille Toyota originalbrosjyrer m/fulle spesifikasjoner for både USA og japansk MR2 Turbo, kjøpte de på Ebay ;) akkurat som jeg gjorne med rear-cut'et! En får jo ikke noe bedre dokumentasjon fra Toyota enn originalbrosjyrene!

Utskrift fra EPC (jeg fikk utskrift for hver delekategori i to eksemplarer: En med GTI'ens chassisnummer og en med rear-cut'ets chassisnummer, slik at de kan sammenlignes) viser jo at bremsene for spesifikk årsmodell er like for alle markeder, og at bremsene ikke er knyttet til turbo-motor eller ikke. Altså, om er de 92+ er de gode nok. Bekreftelse på forskjellene i dimensjon på bremsene 90-91 vs 92+ hentet jeg fra Fensport, + at jeg hadde selvfølgelig gammel-bremsene med ved godkjenning, og kvittering m/delenummer på ny bremsehovedsylinder. Når det gjaldt understell har jeg KW var3 coilovere med TUV-papirer.

Det aller største problemet er avgasser, spesielt om en har en motor beregnet kun for Japan-markedet (gen3). Motorer fra USA er null problem å få godkjent siden USA har de strengeste avgasskravene. Jeg var i kontakt med Toyota rundt om hele verden, til og med Japan angående å få bekreftet forskjellene på GTI-bil vs turbo-bil, OG for å få tak i avgasspapirer, men ingen napp. EPA (Environmental Protection Agency) i USA viste seg derimot å ha dokumentasjon på hvilke amerikanske avgasskrav 3S-GTE'en oppfyller, og da Toyota Norge i sin "nå-må-du-slutte-å-mase"-mail bekreftet at 3S-GTE'en, t.o.m gen3, også var brukt i Europa (Celica GT4) gjorde det ting litt lettere.

Motoren har jo 2 oksygenmålere (før og etter hovedkatalysatoren) + en mindre katalysator bak, så den er åpenbart laget for å klare strengere avgasskrav enn de har i Japan. Jeg var jo egentlig halveis på tur til Tyskland og TUV for å ta avgasstest (syklustest), men slapp dette heldigvis. Avgassene som ble målt her var uansett fine, men CO% under 0,1.

Er sikkert mer som kan skrives, men jeg stopper her.
Poenget er uansett at hver enkelt som bygger om må dokumentere for seg selv, nytter ikke med andres papirer. Delekatalogutskriftene f.eks gikk jo direkte ut fra chassisnumrene på min GTI og rear-cut'et. Dere får rett og slett skrive til EPA, bestille brosjyrer osv, og hold dialogen med trafikkstasjonen hele veien som nevnt av noen andre.
 #445307  av ArildM
 
Mye bra info i posten til Dr.Ling da, er nok som han sier bare å begynne hos BT og prøve å tråle gjennom papirmølla først som sist. Så går det jo an å spørre her på forumet om det er noe spesifikt det stopper opp på :)