Side 1 av 1

3sgte->5sgte

Legg innLagt inn:25 sep 2014 21:44
av runejakobsen
hei.

driver planlegger å bygge en 5sgte.
har en 5sfe motor stående i stua klar.
og en 3sgte 3 gen stående i mr2'en ;)

har lest rundt og sett litt på benke videoer på youtube og sett at omtrent alle som drar høy effekt ut av motor bruker 5sgte.
har lest et par guider om åsen man setter dem sammen. og virker for meg som at det holder å maskinere 5s veiva til å passe 3s rådene. så er bunn delen klar. også lurer jeg på hvorfor folk bruker 5sgte? er det for at den stroker til 2,2 eller er det andre grunner ? og når man skal kjøpe stempler kjøper man stempler beregnet for 3sgte ?

takk for svar

Re: 3sgte->5sgte

Legg innLagt inn:25 sep 2014 22:34
av sleeper
Det blir brukt fordi 3s blokka ikke tåler så høy effekt som 5s blokka ( 98 eller nyere!!!! ) 3s blokkene sprekker ved høyt effekt uttak.

Finnes flere varianter til hvordan sette sammen en god 5s blokk.
Enten så bruker du 5s veiv og sliper om den til og passe 3s råder, eller så bruker du 3s veiv\råder og spesial stempel ( må ha spesial stempel til 5s veiv også..)

Bør også borre opp et hull til vannkanal i toppen av blokka..

Re: 3sgte->5sgte

Legg innLagt inn:09 okt 2014 14:59
av runejakobsen
Okei. Er det forskjell på spesialstemplene etter vilken veiv man går for ? For ser at man får spesial stempler på ebay men lurer på om det er forksjell. Og hvilken veiv ambefalles det å bruke ?

Re: 3sgte->5sgte

Legg innLagt inn:10 okt 2014 07:53
av celica_st185
Man må også gjenge opp ett hull og sette i skrue for å få oljetrykk i motor. Er det hullet som gir olje til balansesystemet som er orginalt i 5s, samt slipe plass til fordelingskassen

Re: 3sgte->5sgte

Legg innLagt inn:12 okt 2014 20:51
av runejakobsen
celica_st185 skrev:Man må også gjenge opp ett hull og sette i skrue for å få oljetrykk i motor. Er det hullet som gir olje til balansesystemet som er orginalt i 5s, samt slipe plass til fordelingskassen

fordelings kassen ? hva er det?

Re: 3sgte->5sgte

Legg innLagt inn:12 okt 2014 21:04
av sleeper
celica_st185 skrev:Man må også gjenge opp ett hull og sette i skrue for å få oljetrykk i motor. Er det hullet som gir olje til balansesystemet som er orginalt i 5s, samt slipe plass til fordelingskassen

Ang fordelingskassa, så gjelder det kun om du skal ha den i en 4wd bil.. trenger ikke til mr2.

Re: 3sgte->5sgte

Legg innLagt inn:14 jan 2015 20:10
av runejakobsen
har titta litt rundt. å virker som at man MÅ bruke 5s veiva. da stemplene er beregna for type 91mm stroke.

Re: 3sgte->5sgte

Legg innLagt inn:16 jan 2015 15:35
av 3rlend
Kan fint bruke 3s veiv også for å få en overkvadratisk motor som har mer f1 preg kontra bussmotor for å sette det på spissen. Større borring kontra slag.
ats racing skaffer stempel.
Bruker du 5s veiv må du ha stempel med pinnen høyere opp i stemplet :p

Re: 3sgte->5sgte

Legg innLagt inn:16 jan 2015 18:48
av ArildM
Roger Håland har jo bygd noen 5SGTE motorer etterhvert.
Heter motorsporthuset her inne, og har et par prosjekttråder, evt er han også på facebook:
https://www.facebook.com/roger.haland.7?fref=ts

Re: 3sgte->5sgte

Legg innLagt inn:04 feb 2015 13:06
av runejakobsen
Sendte han melding. Han svarer ikke :/
Sitter å stusser mye på hvilken veiv jeg skal gå for
Kjøpte stempler og råder på ebay. Hvor rådene er 3s dim.
men er redd 3s veiva ikke slår langt nok..

Re: 3sgte->5sgte

Legg innLagt inn:04 feb 2015 13:28
av sleeper
Litt lettere og hjelpe deg om du legger ved link til hvilken stempel du har kjøpt...

Re: 3sgte->5sgte

Legg innLagt inn:04 feb 2015 20:35
av runejakobsen