Side 1 av 1

Oljekjøler i bagasjerom 2jz

Legg innLagt inn:26 sep 2014 10:55
av mk3noob
Fundert litt og diskutert litt i det siste om hvorfor ingen plasserer oljekjøler bak?
Blir det for stort trykkfall for oljpumpe med flere meter ekstra slange? Mange gjør jo dette med vann/radiator.
I flere oppsett ville nok dette vært en forbedring med ordentlig ducting og kraftig vifte.

Re: Oljekjøler i bagasjerom 2jz

Legg innLagt inn:29 sep 2014 10:17
av Radial
Med så langt strekk på oljeslangene vil du slite med trykket under oppstart ihvertfall.

Re: Oljekjøler i bagasjerom 2jz

Legg innLagt inn:29 sep 2014 16:19
av Zepticon
mk3noob skrev:Fundert litt og diskutert litt i det siste om hvorfor ingen plasserer oljekjøler bak?
Blir det for stort trykkfall for oljpumpe med flere meter ekstra slange? Mange gjør jo dette med vann/radiator.
I flere oppsett ville nok dette vært en forbedring med ordentlig ducting og kraftig vifte.
Fordi det er nok av plass fremme?

Re: Oljekjøler i bagasjerom 2jz

Legg innLagt inn:29 sep 2014 17:14
av mk3noob
Veit ikke helt jeg men vet blant annet at Titan motorsport har bygd ett par biler med denne løsningen og de har ikke hatt problemer hverken ved oppstart eller annet. Dette m både org. Pumpe og deres oppgradere. Høyt trykk i 2jz pumpa. Vanlig trykkfall sier jo opp mot 10psi fall ved 100 fot lengde i1/2tom diameter.

Er ikke alle biler det er nok av plass der fremme på dessverre :)

Re: Oljekjøler i bagasjerom 2jz

Legg innLagt inn:30 sep 2014 10:50
av Radial
Nå har ikke jeg alle detaljene, men Titan motorsport kjører vel tørrsump på det meste av oppsett.
Da stiller saken seg litt annerledes, enn ved bruk av den originale pumpa i våtsump-system.

Problemet er forsinkelsen i oljetrykk under oppstart.
Jeg syns den er ille nok med vanlig 20 raders og to 1,5M slanger på min 1JZ, og vil ikke tenke på hvordan det blir med 6-8 meter til med slange og en kanskje enda større oljekjøler.


Ellers veit jeg Porsche 911 kjører tørrsump med mekanisk pumpe på motoren, men det systemet er designet litt annerledes enn vanlige systemer.

Re: Oljekjøler i bagasjerom 2jz

Legg innLagt inn:30 sep 2014 14:25
av mk3noob
Sendte dem en mail for en stund tilbake og det var da ikke tørrsump på de bilene som dette hadde fungert godt på.
Men skjønner helt klart hva du mener ved oppstart, tenker da evt og legge inn en funksjon som gjør at jeg kan kjinne opp oljetrykk før motoren startes!?

Re: Oljekjøler i bagasjerom 2jz

Legg innLagt inn:30 sep 2014 17:04
av mk3noob
Har og sett på mocal sine olje temostater, dette og må vel være en genial måte og løse problemet på?
Da vil jo ikke olje gå til kjøleren før ca 80grader, i tillegg til at denne vil holde olja i kjøleren/slangene når den lukkes!?

Re: Oljekjøler i bagasjerom 2jz

Legg innLagt inn:30 sep 2014 19:36
av Radial
Termostat er en god løsning uansett.

Kutt strøm til tenning og eventuelt fuel til oljetrykks-bryteren gir deg klar-signal.
Grei sikkerhets-feature uansett egentlig. Kan benyttes på både sprut og original ecu.