TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Fremtidsplaner > Fra 3sge til Beams - innspill

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #445204  av GhostRider88
 
Hei :)

Har tatt et standpunkt om at jeg skal beholde Mr2'en og muligens lease den nye Aygo X-clusive ved siden. Derfor er dette med å bytte motor til 3sge "beams" en ting som står på høyt på prioriteringslisten min over ting jeg ønsker å gjøre med tiden.

Men jeg har lite grie på hva dette faktisk innebærer og jeg er avhengig av noen som kan gjøre dette for meg. Derfor hadde jeg satt STOR pris på om noen kunne gitt meg litt mer info om hva et slikt motorbytte innebærer av pris om det er noen som tar på seg å gjør alt (skaffe beams og bytte ut den gamle) og evt. behov for godkjennelse hos BT?

Jeg har ikke tatt noe bestemmelse på om jeg faktisk kommer til å gjøre dette, men alltid moro å skjekke litt :)

En annen tanke jeg har er å overhale motoren min og beholde han så original som mulig. Dette er muligens mer realistisk.
Sist redigert av GhostRider88 den 18 nov 2014 19:03, redigert 2 ganger totalt.
 #445212  av GhostRider88
 
ArildM skrev:Hør med David :)
(Underground Garage på Facebook)
Done ;) å har blitt en hel del klokere.
Men jeg funderer på om dette er vært nesten 50 lapper, når motoren jeg har er nærmest feilfri og maler som en katt. Har jo hentet litt mer effekt ut av den også (se signatur).
Dilemma: Beholde den original med en godt vedlikehold 3sge, eller ut med 50 tusen for å bytte til en motor når man strengt talt ikke har behov for det.
:roll:
 #445220  av GhostRider88
 
Hadde jeg hatt ferdigheter så hadde jeg gjort det, men det stopper seg selv. Jeg er dermed avhengig at noen kan gjøre det for meg. Jeg er veldig usikker, da min 3sge er i god stand og går godt (mine preferanser). 50k er mye penger, men det er inkl alt av motor og arbeid. hmmm....
 #445221  av ArildM
 
Prisen inkl alt er egentlig ikke så mye å si på. Spørsmålet er jo om det er verdt det.
Har ikke kjørt Beams motor, men erfaringen min tilsier at alle NA motorer med høy ytelse krever at man jager mye turtall, og at Beams motoren som sådan neppe har noe mer krefter på "vanlig" turtall, men trolig en del mer på topp enn den motoren du har. Så må man jo selv vurdere det.
Jeg vil si at 50lapper for å få noen få ekstra NA hestekrefter strengt tatt ikke er verdt det, og tro meg jeg har brukt mer enn nok penger på sugetrim motor... :wink:

Hvorfor ikke prøve seg på en søknad til Statens Vegvesen om å turbokonvertere motoren du har i nå?
Dag (MR2i) fikk jo godkjent en konvertering av AW11en sin, så da bør det ikke være umulig å få til det samme.
En turbobil har mye mer krefter på lavere RPM, og jeg synes SW20en kler turbomotor godt :)
Enklere å søke om å konvertere motoren du har i nå, og så bare sette inn en 3.gen eller 4. gen 3sgte motor, enn å søke om å bytte til en 3sgte motor som bilen ikke har vært godkjent med i utgangspunktet :)
 #445222  av Zepticon
 
GhostRider88 skrev:Hadde jeg hatt ferdigheter så hadde jeg gjort det, men det stopper seg selv. Jeg er dermed avhengig at noen kan gjøre det for meg. Jeg er veldig usikker, da min 3sge er i god stand og går godt (mine preferanser). 50k er mye penger, men det er inkl alt av motor og arbeid. hmmm....
Ingen er født mekaniker :)

Ellers, så tror jeg ikke du får dette fra turbomotorer ;) Og det er jo pisskjedelig å gjære som alle andre.
 #445223  av ArildM
 
Fart can?
Hehe, neida, jeg digger lyden av 20v motoren min.
Men om jeg skulle starta på nytt i dag, hadde jeg ikke brukt 50'000++ på en 4age 20v motor, som kanskje har 20-30 hester mer enn 4age 16v motoren som sto i.
Størsteparten av gleden er rett og slett lyden 20v motoren lager :) Kreftene i 3sgte motoren er mye morsommere å bruke når man skal kjøre litt i normal trafikk :)
Får nesten ikke dratt ut 2.giret på 20v motoren før jeg mister lappen i 80 sona :lol: Men som banebil er den RÅ!
Så det kommer mye an på hva man vil ha utav bilen sin. Siden jeg har både trimma sugemotor, og en 3.gen 3sgte synes jeg at jeg har greit vurderingsgrunnlag og uttalelsesgrunnlag i saken :wink:
 #445224  av GhostRider88
 
ArildM skrev:Prisen inkl alt er egentlig ikke så mye å si på. Spørsmålet er jo om det er verdt det.
Har ikke kjørt Beams motor, men erfaringen min tilsier at alle NA motorer med høy ytelse krever at man jager mye turtall, og at Beams motoren som sådan neppe har noe mer krefter på "vanlig" turtall, men trolig en del mer på topp enn den motoren du har. Så må man jo selv vurdere det.
Jeg vil si at 50lapper for å få noen få ekstra NA hestekrefter strengt tatt ikke er verdt det, og tro meg jeg har brukt mer enn nok penger på sugetrim motor... :wink:

Hvorfor ikke prøve seg på en søknad til Statens Vegvesen om å turbokonvertere motoren du har i nå?
Dag (MR2i) fikk jo godkjent en konvertering av AW11en sin, så da bør det ikke være umulig å få til det samme.
En turbobil har mye mer krefter på lavere RPM, og jeg synes SW20en kler turbomotor godt :)
Enklere å søke om å konvertere motoren du har i nå, og så bare sette inn en 3.gen eller 4. gen 3sgte motor, enn å søke om å bytte til en 3sgte motor som bilen ikke har vært godkjent med i utgangspunktet :)
Kloke ord Arild. Jeg får ha litt is i magen og se litt. Kanskje jeg bare skal bevare han slik som han er. Har jo et motto som følger meg "Keep it original and clean" (en smule banalt, men men)
et spm. Mener du å montere turbo på motoren jeg har, eller å bytte til en 3sgte? litt forvirret når det står "turbokonvertere motoren du har i nå?" :)

NÃ¥ bruker jeg jo bilen kun fine sommerdager som en grand-tourer/kosebil og har vel strengt tatt ikke testet bilens potensiale enda (hatt den siden 2006... :roll: )
 #445232  av ArildM
 
Jeg tenker at du søker om å turbokonvertere bilen du har, hvis dette innvilges kan du da likegjerne bytte hele motoren til en 3sgte. Som da er en 3sge motor som allerede er turbokonvertert fra fabrikk. Om du skjønner? :)

Tror dette er en enklere vei å gå enn å søke om å bytte til annen motor som mange andre har plagdes med å få til. Det beste er nok uansett å søke før du gjør noe. Er mye lettere da :)

Skulle jeg ha brukt 50k på et motorbytte hadde jeg ikke vært i tvil, 50k for 30hk NA hester som du kun får brukt på bane. Eller 50k for å bytte til en motor som du relativt lett henter ut 300hk med, og med mye mer punch i hele registeret? Ikke vanskelig for min del :)
 #445242  av GhostRider88
 
ArildM skrev:Jeg tenker at du søker om å turbokonvertere bilen du har, hvis dette innvilges kan du da likegjerne bytte hele motoren til en 3sgte. Som da er en 3sge motor som allerede er turbokonvertert fra fabrikk. Om du skjønner? :)

Tror dette er en enklere vei å gå enn å søke om å bytte til annen motor som mange andre har plagdes med å få til. Det beste er nok uansett å søke før du gjør noe. Er mye lettere da :)

Skulle jeg ha brukt 50k på et motorbytte hadde jeg ikke vært i tvil, 50k for 30hk NA hester som du kun får brukt på bane. Eller 50k for å bytte til en motor som du relativt lett henter ut 300hk med, og med mye mer punch i hele registeret? Ikke vanskelig for min del :)
Klart som dagen ;) Å helt enig med refleksjonen din. Men etter ha kost meg med bilen på svingete vei i 4 timer i dag, så er det jammen futt i 3sge motoren med jevnt å fint drag gjennom hele registeret. Inspirert av Fift Gear, tok jeg å helte oppi "fuel injection cleaner" for å renske opp litt og kanskje hente noen ektra hk tilbake :).
Dette var etter eu-kontrollen som resulterte i 0 feil, men litt høy co (3,5). Ganske sikker på at dette er fordi jeg har mongoose anlegg uten cat, og at bilen ikke var varm da den ble målt. Dette var nok mekanikkerene på toyota også klar over, og gav altså ikke anmerkning på dette. Happy :)
 #445247  av David
 
sugemotor vs turbomotor blir evig diskusjon

den største forskjellen på en vanlig 3sge og en beams er effektøkning i bunn og mellomregister, det er her du merker den største forskjellen, takket være VVTI.
når det gjelder makseffekt er forskjellen røflig 45-50hk på bakhjul, eller 156hk mot 197hk "på papiret fra toyota"

ytterligere kan en beams videre trimmes opp til 260hk "relaktivt" enkelt som sugemotor, som turbomotor er potensialet langt høyere enn hvilken som helst annen 3S-GE.

hvis man sammenligner en original beams mot en original turbo.
vil beams gå fortere på bane, være mer lettkjørt på vei, og bruke mindre drivstoff.
det er tross alt en grunn til at toyota valgte å gå bort ifra turbo på mr2 og heller levere beams.

nå har jeg en beams mr2, så for alle som mener turbo er best, uten å engang ha sett en beams motor med egne øyne, ei heller kjørt en, anbefaler jeg å ta en tur hit så kan du få sitte på en tur.

for meg er det eneste som har noe å si hvordan følelse motoren gir, hvor morro det er, hvor stort smilet blir av å kjøre den.
for noen kan det være nok å ha en 3S-GE, 5S-FE å cruise rundt i.
noen liker å kjenne en turbomotor gå fra vakuum til overtrykk i form av akselerasjon.

jeg liker å ha en motor som er responsiv, turtallsvillig og effektiv.
 #445259  av GhostRider88
 
David skrev:sugemotor vs turbomotor blir evig diskusjon

den største forskjellen på en vanlig 3sge og en beams er effektøkning i bunn og mellomregister, det er her du merker den største forskjellen, takket være VVTI.
når det gjelder makseffekt er forskjellen røflig 45-50hk på bakhjul, eller 156hk mot 197hk "på papiret fra toyota"

ytterligere kan en beams videre trimmes opp til 260hk "relaktivt" enkelt som sugemotor, som turbomotor er potensialet langt høyere enn hvilken som helst annen 3S-GE.

hvis man sammenligner en original beams mot en original turbo.
vil beams gå fortere på bane, være mer lettkjørt på vei, og bruke mindre drivstoff.
det er tross alt en grunn til at toyota valgte å gå bort ifra turbo på mr2 og heller levere beams.

nå har jeg en beams mr2, så for alle som mener turbo er best, uten å engang ha sett en beams motor med egne øyne, ei heller kjørt en, anbefaler jeg å ta en tur hit så kan du få sitte på en tur.

for meg er det eneste som har noe å si hvordan følelse motoren gir, hvor morro det er, hvor stort smilet blir av å kjøre den.
for noen kan det være nok å ha en 3S-GE, 5S-FE å cruise rundt i.
noen liker å kjenne en turbomotor gå fra vakuum til overtrykk i form av akselerasjon.

jeg liker å ha en motor som er responsiv, turtallsvillig og effektiv.
Ser frem til å oppleve Beams selv :) skal ikke si så mye før jeg har kjent forskjellen selv. For det er som du sier "for meg er det eneste som har noe å si hvordan følelse motoren gir, hvor morro det er, hvor stort smilet blir av å kjøre den."
Jeg smiler hver gang jeg trykker gassen inn når den står i 2'gir på 3500 omd, og om denne følelsen blir ytteligere forsterket (++) med en beams, er ikke penger lenger så viktig. Vi kan snakke mer om dette og omfanget rundt en evt. motorkonvertering dagen jeg kommer :)