TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Fremtidsplaner > Fra 3sge til Beams - innspill

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #445264  av GhostRider88
 
Jeg ser jeg vingler frem og tilbake, men har også tenkt på dette om å totaloverhale motoren jeg har, og slik beholde han så og si original. Han er et fremtidig samlerobjekt og om jeg beholder han i tilnærmet strøken og original stand, vil han bli en skjelden og (muligens) ettertraktet veteran.
 #445265  av 3rlend
 
David skrev:sugemotor vs turbomotor blir evig diskusjon


det er tross for meg er det eneste som har noe å si hvordan følelse motoren gir, hvor morro det er, hvor stort smilet blir av å kjøre den.
for noen kan det være nok å ha en 3S-GE, 5S-FE å cruise rundt i.
noen liker å kjenne en turbomotor gå fra vakuum til overtrykk i form av akselerasjon.

jeg liker å ha en motor som er responsiv, turtallsvillig og effektiv.

Hands down! Mest saklige argumentet jeg har lest!
 #445282  av GhostRider88
 
Ubesluttsom som jeg er så lurer jeg på om det lønner seg å halveis overhale motoren jeg har. Det er ingen ting galt med den, men siden den nærmer seg 190000km synes jeg det kan være lurt. Jeg skiftet reg.reim, vannpumpe pluss en del pakninger i fjor, så dette skal ikke byttes ved en evt. overhaling.

Noen her inne som har gjort en halveis overhaling som har sånn ca oversikt over hva dette koster?
Spør først og fremst for å se hva dette koster kontra beams alternativet på 40k :roll:
 #445285  av donk2k
 
GhostRider88 skrev:Ubesluttsom som jeg er så lurer jeg på om det lønner seg å halveis overhale motoren jeg har. Det er ingen ting galt med den, men siden den nærmer seg 190000km synes jeg det kan være lurt. Jeg skiftet reg.reim, vannpumpe pluss en del pakninger i fjor, så dette skal ikke byttes ved en evt. overhaling.

Noen her inne som har gjort en halveis overhaling som har sånn ca oversikt over hva dette koster?
Spør først og fremst for å se hva dette koster kontra beams alternativet på 40k :roll:
Hvis du først skal overhale den du har er det ikke skrekkelig mye deler som trengs for å bygge turbo på den.
Du må da desverre ha datasprut om du vil ha bra resultat, men kan sikkert funke å få tak i turbo hjerne, luftmengdemåler og ledningsnett evt.

Hvis dette kunne være intressant er det bare å si ifra så kan jeg skrive ei liste med deler du tenger.

Ofte koster ettermarkeds/oppgraderte deler mindre enn orginal-deler.
 #445290  av ArildM
 
Da lærte man litt om Beams motoren i dag :-) Som sagt NA motor er uten tvil førstevalg på lyd, banekjøring og svingete vei. Som bøllemotor og hverdagstullkjøring liker jeg turboen marginalt bedre :-) høres ut som du bør prøvesitte/kjøre begge deler om Beams motoren er såpass hvass som David sier :-)
 #445296  av GhostRider88
 
donk2k skrev:
GhostRider88 skrev:Ubesluttsom som jeg er så lurer jeg på om det lønner seg å halveis overhale motoren jeg har. Det er ingen ting galt med den, men siden den nærmer seg 190000km synes jeg det kan være lurt. Jeg skiftet reg.reim, vannpumpe pluss en del pakninger i fjor, så dette skal ikke byttes ved en evt. overhaling.

Noen her inne som har gjort en halveis overhaling som har sånn ca oversikt over hva dette koster?
Spør først og fremst for å se hva dette koster kontra beams alternativet på 40k :roll:
Hvis du først skal overhale den du har er det ikke skrekkelig mye deler som trengs for å bygge turbo på den.
Du må da desverre ha datasprut om du vil ha bra resultat, men kan sikkert funke å få tak i turbo hjerne, luftmengdemåler og ledningsnett evt.

Hvis dette kunne være intressant er det bare å si ifra så kan jeg skrive ei liste med deler du tenger.

Ofte koster ettermarkeds/oppgraderte deler mindre enn orginal-deler.
Det er jo også en tanke, som jeg ikke har tenkt så mye på :) Gjerne send over en liste med oversikt over deler. Slik at jeg kan sammenligne litt. Av ren nyskjerrighet: har du konvertert en 3sge motor om til turbo før?
ArildM skrev:Da lærte man litt om Beams motoren i dag :-) Som sagt NA motor er uten tvil førstevalg på lyd, banekjøring og svingete vei. Som bøllemotor og hverdagstullkjøring liker jeg turboen marginalt bedre :-) høres ut som du bør prøvesitte/kjøre begge deler om Beams motoren er såpass hvass som David sier :-)
Jeg har også lært en hel masse. Ser ut til at jeg kan få sitte på med David i hans mr2 og selv kjenne forskjellen :) gleder meg.
Men jo mer jeg tenker over det, jo mer faller jeg tilbake til å beholde min 3sge og stelle fint med den. Kjørte i kveld igjen og den har mer enn nok futt til mitt bruk og bringer frem smilet i 2. og 3. gir med litt livlig kjøring på svingete vei :D
 #445299  av donk2k
 
GhostRider88 skrev:
Det er jo også en tanke, som jeg ikke har tenkt så mye på :) Gjerne send over en liste med oversikt over deler. Slik at jeg kan sammenligne litt. Av ren nyskjerrighet: har du konvertert en 3sge motor om til turbo før?
Kan lage ei liste når jeg får tid.

Ja har på en måte turbo-konvertert en 3sge.
Brukte camry 5sfe blokk, men ellers 3sge deler på resten. Kan fint bruke 3sge blokka om man ikke skal hente ut alt for mye hester.
Bremset 397hjulhester på gt4. Åltså nærmere 500 motorHK med standard 3sge topp og innsugsmanifold.

Noen ting som bør byttes ved konvertering sammen med overhaling:
Stempler, toppakning, topplokksbolter, lagre til veiv og råder, større dyser, større bensinpumpe, datasprut.
Så en standard shine av topp. Også må du skaffe noen turbodeler som manifold, turbo , intercooler og få ordna noe eksos-oplegg.
 #445309  av GhostRider88
 
donk2k skrev:
GhostRider88 skrev:
Det er jo også en tanke, som jeg ikke har tenkt så mye på :) Gjerne send over en liste med oversikt over deler. Slik at jeg kan sammenligne litt. Av ren nyskjerrighet: har du konvertert en 3sge motor om til turbo før?
Kan lage ei liste når jeg får tid.

Ja har på en måte turbo-konvertert en 3sge.
Brukte camry 5sfe blokk, men ellers 3sge deler på resten. Kan fint bruke 3sge blokka om man ikke skal hente ut alt for mye hester.
Bremset 397hjulhester på gt4. Åltså nærmere 500 motorHK med standard 3sge topp og innsugsmanifold.

Noen ting som bør byttes ved konvertering sammen med overhaling:
Stempler, toppakning, topplokksbolter, lagre til veiv og råder, større dyser, større bensinpumpe, datasprut.
Så en standard shine av topp. Også må du skaffe noen turbodeler som manifold, turbo , intercooler og få ordna noe eksos-oplegg.
Tusen takk :) En interessant tanke, men så har man jo dette med godkjenning osv. Dette er noe jeg tviler på at jeg orker å begi meg ut på. Ser for meg at det er vanskelig å få godkjent en turbokonvertering. Men igjen, Beams for man ikke godtkjent da den ikke ble levert i europa. Er en vurderingssak dette, og det hadde vært moro å gjøre en konvertering når jeg først har planer om halveis overhale, da det ikke innebærer så mye ekstra (med forbehold).

Er dette en jobb du kunne ha tenkt å gjort igjen i fremtiden? Jeg er som sagt før, helt blottet for mekaniske ferdigheter, og trenger hjelp og sted å stå. Har kontakt med Davis, men er jo alltid en fordel å ha flere å spille på :)
Sist redigert av GhostRider88 den 07 okt 2014 17:49, redigert 1 gang totalt.
 #445311  av GhostRider88
 
donk2k skrev:Har desverre ikke muligheten til det.
Har alt for mye å skru på selv.
Driver feks med turbo konvertering av en Beams.
Det beste fra begge verdner kanskje? He he
Det er helt forståelig, men kan jo si at dette er snakk om fremtidsplaner, så kanskje det er en liten mulighet? (dette er helt løse tanker)
Beams + turbo = :twisted:
 #445313  av GhostRider88
 
donk2k skrev:Hva som skjer i framtiden aner jeg ikke. He he.
Du får si igra hvis det blir aktuelt en gang så får vi se.
Kanskje jeg har vinni i lotto og flytta til utlandet(små sjanser desverre).
Liker innstillingen din :) Å det er nettopp et slikt svar jeg håpet på, for jeg vet jo heller ikke om det blir aktuelt. Mulig jeg også beholder den helt original da jeg føler jeg har nok hk og får en god kjøreopplevelse hver gang jeg tar den ut.
Så, som du skriver, gir jeg en lyd om fristelsen skulle bli for stor ;) Takk for nyttig info og på forhånd takk for listen :)
 #445937  av GhostRider88
 
Ang. godkjenning så er det som før sagt at dette trolig ikke blir noe problem da begge er 3sge motorer, og ikke turbo. Men må den vises hos Vegvesenet etter en evt. beams konvertering, eller kan jeg kjøre som normalt uten å måtte inn til kontroll?
 #445965  av GhostRider88
 
GhostRider88 skrev:Ang. godkjenning så er det som før sagt at dette trolig ikke blir noe problem da begge er 3sge motorer, og ikke turbo. Men må den vises hos Vegvesenet etter en evt. beams konvertering, eller kan jeg kjøre som normalt uten å måtte inn til kontroll?
Har i grunn fått svar på dette; hold kjeft om motorbytte og ved evt. spm si at toppen er lakkert ;)

Tenkt mye frem og tilbake i det siste og jeg vipper mot å gjøre et motorbytte til beams til sommeren. Sparer penger og er ikke langt fra målet :twisted: I denne sammenhengen lurer jeg på om mongoose eksosen jeg har i dag passer over på den nye motoren? På beams motoren skal det være eksosmanifold. Er jo en oppdatert og forbedret versjon av 3sge motoren som den jeg har, og regner derfor med at dette skal passe over.