TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Oppgradere motor pÃ¥ Avensis T22 4A-FE

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #445281  av xzirri
 
Hei, jeg er ny her, så dette er min første tråd!

Har nylig kjøpt en Avensis T22 stasjonsvogn med 1.6l 4A-FE fra min far, og som dere sikkert vet er denne motoren ikke en av de sprekeste. Tenker derfor på en oppgradering av motor. Ringte inn til Toyota teknisk avdeling angående bytte til 3S-GTE, men fikk høre at dette kunne være ganske vanskelig å få til, og at dette var noe som mest sannsynlig ikke ville blitt godkjent. Er det noen som vet noe om dette? Regner med at man også må bytte girkasse om dette skal bli gjort, og eventuelt at en del må gjøres for å få satt motoren inn.

Personen på Toyota nevnte også at motorer som har vært tilgjengelig på modellen fra fabrikk var noe det var enklere å få godkjent, så da tenkte jeg straks på D-4 VVT-i motoren fra facelift-modellene. Vil denne passe inn uten problemer? Regner også med at ny girkasse blir nødvendig, men er det mer strev enn som så?

Har også tenkt på en turboombygging, noen som har gjort dette før? Jeg vet at 4A-FE ikke er den beste motoren for turbolading, men er dette mulig/holdbart uten sylinderbytte? og vil dette bli vanskelig å få godkjent i vognkortet?

Kort oppsummert:

1) Bytte fra 4A-FE til 3S-GTE
2) Bytte fra 4A-FE til 1AZ-FSE
3) Montere turbo

Setter pris på tips og tilbakemeldinger :)
Sist redigert av xzirri den 02 des 2014 23:27, redigert 1 gang totalt.
 #445292  av ArildM
 
Er nok enig der, i alle fall om budsjett er en faktor :-) 4age 20v passer på motorfestene og kassa og gir 160ish hk og mye turtallsmoro.
 #445300  av xzirri
 
Regner med at jeg kan få rundt 35-40 lapper om jeg selger den, da den kun har kjørt 150 000 km, men har jo blitt så glad i den, siden den har vært i familiens eie i 9 år :) Bruker heller 20 lapper på å gjøre endringer enn å selge den allerede.

Har sett litt på 4A-GE også, tenkte du Silvertop eller Blacktop? Og er den noen flere modifikasjoner som må til, eller er det bare ta ut den gamle og sette inn den nye? Fant for så vidt en komplett Silvertop og en komplett Blacktop med rundt 80 000 km hver til rundt 13 lapper. Trenger ikke bli så alt for dyrt dette? :D
 #445301  av ArildM
 
Hør med Plumbo her på forumet også, han har noen blacktopper liggende som han vurderer å selge.
100% plug and play er det nok ikke. Motorfester og girkasse kan nok brukes om hverandre, men ledningsnett, eksos, trolig også kjølesystem og diverse andre småting må nok endres på før du er i mål :)



Morsom liten turtallsmotor da :)



Har en i MR2 AW11en min :)
 #445317  av toyofan
 
Problemet er bare det at om du koster på den 20.000kr så er den faktisk verdt mindre etterpå...

Du får en litt sprekere bil når du kjører aktivt, dvs på høyt turtall, mens ved vanlig kjøring er nok en 4age bare svakere enn den orginale 4afe.

Hvis du alikevel skal gjøre noe ville jeg gått for turbo på orginalmotoren.
Da kan den settes tilbake til orginal stand ved salg, og turbosettet kan selges for seg.
Se på turbomotor.dk for billige sett.
Ikke noe fancy blingbling, men det du trenger.

Skal ikke rare trykket til for å få en turbo 4afe til å yte mer enn en orginal 4age.
 #445327  av Royalmaas
 
toyofan skrev:Problemet er bare det at om du koster på den 20.000kr så er den faktisk verdt mindre etterpå...

Du får en litt sprekere bil når du kjører aktivt, dvs på høyt turtall, mens ved vanlig kjøring er nok en 4age bare svakere enn den orginale 4afe.

Hvis du alikevel skal gjøre noe ville jeg gått for turbo på orginalmotoren.
Da kan den settes tilbake til orginal stand ved salg, og turbosettet kan selges for seg.
Se på turbomotor.dk for billige sett.
Ikke noe fancy blingbling, men det du trenger.

Skal ikke rare trykket til for å få en turbo 4afe til å yte mer enn en orginal 4age.

MÃ¥ egentlig si meg uenig i det meste her..

Får du tak i 16v/20v 4AGE med ledningsnett og det som trengs kan det gå med innsatts til 20.000kr uten problem, og den vil selfølgelig ikke være svakere enn en 105 hesters 4afe på lave turtall...

Sette turbo på en allerede dau motor som ikke er ment for noe annet enn lave drivstoffutgifter er nermere dø født, turbo kits som i de aller fleste tilfeller av dårlige komponenter og settes på en motor som aldri var ment med turbo går som regel dårlig. Da er det som regel joksing og triksing med ekstra dyser som er styrt av egen styreenhet og motoren har selv ikke peiling att her er det overtrykk og disse "kittene" er som regel dyre. tikkende bombe..

En gammel avensis med en GE motor vil være mye mer ettertraktet vist du evt vill selge igjen, ett tips er å sette bilen til sides når du gjør dette. Da får du god tid til å få ting til å fungere og det blir gjort skikkelig. Bestemmer du deg for 20v får du en grom motor med lyd som er vert prisen alene :)
 #445365  av ArildM
 
Enig med overstående :) Moro kan heller ikke måles i antall kroner og øre du bruker på bilen :)
 #445478  av xzirri
 
Virker som om 4A-GE 5. gen er det beste valget for meg i så fall. Jeg har hørt at girkassen til 4A-FE passer, men er det noe jeg bør bytte for å få mest ut av motoren? Har også lest noe om krafttap fordi ECU'en ikke nødvendigvis funker dersom man har koblet til en girkasse fra 4A-FE. Og er det mye mer enn kabling som må gjøres? Jeg har ikke all verdens med kunnskap rundt dette, men ser ikke for meg at det skal være umulig for meg å få til med en mekanikerkompis.

Har også tenkt på å gjøre noen endringer utseendemessig, som f.eks. facelift-fangere og faceliftlykter. Har et hull i bakfangeren fra et tidligere ryggeuhell, og jeg sliter med å finne en plettfri pre-facelift bakfanger. Dessuten liker jeg midtkonsollen i faceliften mye bedre, så den tenker jeg å bytte ut om det ikke er mye stress rundt dette. Er dette noe som går uten mange modifikasjoner? Jeg forstår helt fint dersom kjørekomputeren fra faceliften ikke funker, men da kan dette lett byttes til fordel for en GPS/skjerm kombinert med en DVD-spiller. Så lenge ting passer er det ikke stress.

Tror dette kan ende opp med å bli en prosjekttråd :lol: Har alltid drømt om å gjøre T22'en om til en "sleeper" helt siden fattern først kjøpte den i 2005!
 #445484  av ArildM
 
4age 20v blacktop er jo den nyeste versjonen av 4age som ble laget.
Siden motoren du har i er en 4afe er blokka i all hovedsak akkurat den samme, og dermed skal girkasse passe på blokka.
På min bil måtte jeg frisere litt for å få starteren til å passe, og siden det er annen topp og eksosmanifold må dette også tilpasses. Best flyt får du da fra 20v manifolden, hvor du da må få sveist en overgang til ditt eksisterende eksosanlegg, evt lage hele eksosen ny.

Bruker du feks Tweaked (Joshua der som lagde mitt ledningsnett), får du et plug and play ledningsnett, da bør jobben utover det overstående jeg har nevnt nå og tidligere absolutt være mulig å få til for en som er litt nevenyttig.

20v motoren leveres også med en 6trinns kortsteget girkasse, som da en 20v motor vil fungere bedre opp i mot siden girene ikke blir så lange. Men kjører selv med 5trinns motor fra original 4age motor uten noe problem.

Ellers er det litt forskjell på hjernene til 20v motorene, spørs litt om motoren ble levert med automatkasse eller manuell kasse. Kjører selv med ECU fra manuell bil, selv om automatecuen heller ikke skal være noe problem å bruke.
 #445492  av xzirri
 
Høres bra ut, det der! Så det jeg trenger er en komplett 4A-GE med girkasse og en custom overgang til eksosen, pluss litt småplukk for å få det til å passe? Hvordan er det med å få det skrevet inn i vognkortet? Og er coilovers e.l. nødvendig mtp ekstra vekt og kjøreegenskaper?

For så vidt må jeg starte å spare litt nå, er ikke lett å være student og drive med bil samtidig! For ikke å snakke om tid... Blir et treigt prosjekt, men har bestemt meg for at dette skal gjøres!
 #445583  av xzirri
 
DÃ¥rlig nytt...

Var innom et Toyota-verksted og fikk bilen opp på jekk. Viser seg at det er overflaterust på kanalene, og fjerning av rust vil koste noen tusen. Dessuten vet jeg ingenting om det er en rustbombe på innsiden, så jeg tror ikke jeg tar rusten. Det blir for dyrt i lengden, siden jeg ikke vet om det er rust som kan finne på å spise seg fra innsiden og ut. Fikk høre at bilen fint kunne holde i mer enn 4 år med tanke på rust, men er det verdt å oppgradere motoren? Dersom jeg til slutt bestemmer meg for å vrake bilen om 4-5 år har jeg i så fall en motor jeg kan putte inn i en MR2. Igjen så blir dette pengebruk, siden jeg må få den til å passe i MR2'en, og dessuten vil motoren ha de ekstra 4-5 årene på baken...

Noen som har tanker rundt dette?

Om jeg ikke går for motorbytte kan jeg da heller gå for anlegg. Tenkte på dempematter og bytte av høytalere. Noen som har erfaring rundt dette på en Avensis? Har for øyeblikket en Pioneer med 4x45W med standard høytalere, og det irriterer meg at dørhåndtakene rister når det er høy lyd. Dempematter vil vel fjerne dette?
 #445883  av 3rlend
 
sjekk ut caldina gtt st215 :) blir nok ikke godkjent, men det har jeg mine tvil over at en blacktop 20v blir heller?
260hk org 3sgte i avensis stv :) et slikt frontcut så er det nok plug and play :D
 #445982  av xzirri
 
Har sett på den motoren, men det blir vel mindre plug & play, med tanke på at bilen ikke er 4x4? Og får man ikke godkjent 4AGE? Hva er kravene for godkjent motorbytte? At det finnes en modell med den motoren fra før?
 #445990  av ArildM
 
"Alt" kan godkjennes, det er bare et spørsmål om penger og tid.
20v motoren har ikke europeiske avgasspapirer fra fabrikk siden den ikke er solgt ny i Europa, og dermed er den vanskelig å få godkjent hvis du ikke selv har papirer som bekrefter at den innfrir kravene. Har du det må du deretter kunne dokumentere at effekten på ny motor stemmer overens med bremsene og resterende chassis på bilen.

Feks kunne jeg få godkjent 4AGE motor i Carina 1974 modell bilen min (en motor bilen aldri originalt ble levert med), men siden denne bilen har vært levert i Japan som en 2000GT utgave med enten 125 eller 165hk skulle det være mulig. Kravene var da avgasspapirer (greit nok), men måtte også fremskaffe dokumentasjon på at jeg hadde karosseriliket med 2000GT utgaven, noe som blir svært vanskelig siden disse delenumrene trolig kun er oppført i en nedstøvet bok i Toyotas gamle arkivlagre i Japan.

Men som sagt, alt er mulig :)