TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Er bildesign kunst? (skriver skuleoppgÃ¥ve)

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #445421  av Myklebust
 
Sarlacc skrev:Definisjon av begrepet kunst
Det har eg fått med! Skriver det samme om design, og så om forskjeller og likheter mellom dei. Skal også ha med litt om mitt synspunkt på kva kunst er siden det kan vere så subjektivt!
Sarlacc skrev:skulptur (hvorfor?)
Eg kjem nok til å skrive en del om skulptureringen av bildesignet. Det er jo en gjeng med artister/designere/kunstnere som håndformer bilen! Stort argument for at design kan vere kunst!
inzane2012 skrev:Kan noe masseprodusert være kunst?
For å dra inn pawnstars igjen, så har dei jo ofte inne slike "limited edition"-bilder/-malerier. Dei beskriver det som kunst, så ja! Masseproduserte produkt kan vere kunst!
Sarlacc skrev:Diskusjonen om det er selve bilen, eller tegningen av den, eller begge; som er kunst synes jeg også er god og bør være med.
Okai! Tenkte ut den problemstillinga sjøl, så det må eg nesten ha med 8)
Sarlacc skrev:Og jeg synes ikke du nødvendigvis trenger å konkludere kategorisk med "ja" eller "nei"
Hadde vore greit å kunne ende opp med et godt oppbygd standpunkt. Men det blir nok en sånn halvveis konklusjon..
Sarlacc skrev:Og post oppgaven din her når den er ferdig?
Hehe! Det kan eg jo gjere! Men ikkje før eg har fått karakter på den! Så får eg vurdere utifrå det.
inzane2012 skrev:Design kan helt klart vere kunst :)
Enig.. Men for å skrive det i oppgåva så må eg ha gode argument for det.
 #445422  av Zepticon
 
inzane2012 skrev:Design kan helt klart vere kunst :)
Det kommer ann på hvordan du difinerer "kunst". Om det er den hverdagslige definisjonen av kunst og "det er et kusntverk", altså noe vakkert å se på, pent, tiltrekkende og estetisk, så ja, da er biler kunst.

Men for de som jobber med bildesign, så er bildesign alt annet enn kunst. Og et bilde av en bil kan godt være kunst, mens den faktiske bilen ikke er det.
 #445423  av Zepticon
 
inzane2012 skrev:Jeg mener uansett at en bil kan vere like mye av ett kunstverk som en skulptur. Så får heller kverulantane og bedreviterane sitte der på haugen sin og sutte på tommeltotten og mene det de måtte mene.
Det er fordi du uttaler deg om et fagfelt du ikke har noe peiling på ;) I likhet med alle andre disipliner er det begreper som er klart, eller uklart, definert og som ikke nødvendigvis har så mye med lekmans oppfattning av verden. Jeg vet ikke forskjellen på en nyre og en lever, men jeg har ingen planer om å fortelle en lege at de er det samme, abre fordi de er inne i kroppen, og begge brukes til å rense blodet.

Kunst skal uttrykke en mening eller et budskap.
Design skal uttrykke en funksjone eller et bruksområde.

I det du lager en bil, som kan kjøre, som har plass til føreren, som har ratt og motor, så har du tatt så mange praktiske hensyn at det overhode ikke kan kalles kunst, men design. En kunstner har ingen slike begrensnigner. og dermed en mye lettere (eller vanskelig) oppgave alt etter hvordan man ser på det.

Og jeg, som designer, vil si at et bra design er en større hedesbeteglese på en bil enn et "kusntverk". Jeg ville faktisk nesten blitt fornærmet av det siste.
 #445424  av Zepticon
 
Myklebust skrev:
inzane2012 skrev:Design kan helt klart vere kunst :)
Enig.. Men for å skrive det i oppgåva så må eg ha gode argument for det.
Det fine med dette er at hva det faktisk er, ikke har noe med noens mening å gjøre. Design kan aldri, og vil aldri, bli kunst.

Kunst skal synliggjøre og vise frem problemer, design skal løse problemer.
Kunst skal kunne tolkes, design skal aldri være åpen for tolkning.
Kusnt er utforskning, design er observasjon og endring. Man studerer folk, og endrer designet til noe bedre.
Kusnt er kreatit og målløst, Design kan være kreativt, men det har bestandig et klart mål, en oppgave å løse.
En kusntner skaper noe for seg selv, en designer skaper noe for andre brukere.

Noen kilder ang temaet:
http://designshack.net/articles/art-vs- ... ame-thing/
http://www.webdesignerdepot.com/2009/09 ... nd-design/
 #445425  av Zepticon
 
Myklebust skrev:
Sarlacc skrev:skulptur (hvorfor?)
Eg kjem nok til å skrive en del om skulptureringen av bildesignet. Det er jo en gjeng med artister/designere/kunstnere som håndformer bilen! Stort argument for at design kan vere kunst!
Skulptur?

Det er en MODELL! :) Det å jobbe med form og design på modellnivå har ingenting med kunst og gjøre, selv om det tilsynelatende er samme prossess som hos en biledkunstner. Men det er bare tilsynelatende. Der en designers problem er "Døren må være stor nok til å få inn en barnevogn, men likevel følge bilens linjer og formspråk" er kunstnerens problem "Kommuniserer denne linjen godt nok skillet mellom menneksets indre og yttre personlighet?"
 #445429  av Sarlacc
 
Zepticon skrev:
Myklebust skrev:
Sarlacc skrev:skulptur (hvorfor?)
Eg kjem nok til å skrive en del om skulptureringen av bildesignet. Det er jo en gjeng med artister/designere/kunstnere som håndformer bilen! Stort argument for at design kan vere kunst!
Skulptur?

Det er en MODELL! :) Det å jobbe med form og design på modellnivå har ingenting med kunst og gjøre, selv om det tilsynelatende er samme prossess som hos en biledkunstner. Men det er bare tilsynelatende. Der en designers problem er "Døren må være stor nok til å få inn en barnevogn, men likevel følge bilens linjer og formspråk" er kunstnerens problem "Kommuniserer denne linjen godt nok skillet mellom menneksets indre og yttre personlighet?"
Billedkunstnere arbeider innenfor tilsvarende rammer. Skulturen må være selvbærende og tåle en del ekstra vekt, den må stå i likevekt slik at den ikke velter. Og både materialvalget og arbeidsmåte påvirker disse parametrene. (Marmor vs. hul, støpt bronse)

Hvis en mann lager noe som ligner veldig på en sint liten gutt, så er det utvilsomt kunst. (For det har jo Oslo Kommune bestemt.)
Bilde

Men hva om samme mann lager noe som ligner veldig på en '58 Cadillac Coupe DeVille?
Bilde
 #445430  av mr2storbrua
 
Denne "bilen" må da kunne betegnes som kunst? Hvertfall hvis den ikke ruller og dermed ikke har noen funksjon :)



Mer om bilen her: http://www.angryboar.com/index.php/merc ... etal-crap/
 #445431  av Zepticon
 
inzane2012 skrev:zepti, om JEG mener at bil design er kunst, så ER det kunst. Så enkelt er det. At en eller anna akademiker skal komme å fortelle MEG hva kunst er, er helt på trynet.
Om jeg mener at en nyre og en lever er det samme, så skal ingen lege komme å fortelle meg noe annet?
At du mener det er det samme viser bare at du ikke vet hva noen av delene er:) dette er faktisk definerte begreper som man ikke bare kan omdefinere etter eget ønske.
 #445432  av Zepticon
 
mr2storbrua skrev:Denne "bilen" må da kunne betegnes som kunst? Hvertfall hvis den ikke ruller og dermed ikke har noen funksjon :)



Mer om bilen her: http://www.angryboar.com/index.php/merc ... etal-crap/
Om den ikke kjører, er det en bil, eller er det en billignende skulptur?
 #445434  av Zepticon
 
Som igjen betyr at du har dine egne definisjoner på kunst og kustverk, som ikke har noe med de faktiske definisjonene på det:)
 #445436  av Myklebust
 
FÃ¥r mange bra innspill her! :D
 #445441  av ArildM
 
Du sier at; Kunst skal uttrykke en mening eller et budskap.

Greit en Prius er et klart design for å dekke et klart spesifikt behov... Den kjøper jeg 100%

Meeen, er en Ferrari 458 det samme? Eller er det en ting av skjønnhet som er skapt for å uttrykke en mening, for å vekke følelser, for å kunne tolkes fra forskjellige steder og i forskjellige sammenhenger? For å kunne nytes like mye av den som ser på den som den som kjører den? Noe som kan stilles ut i solnedgangen og rett og slett uttrykke et budskap?
Her er jo formen ofte fremfor både brukervennlighet og fornuft, bare ved å se på en slik bil vil jeg si den utstråler både en mening og et budskap :-) Om det er kunst eller ei skal jeg ikke krangle på, men en bil kan være bygd totalt upraktisk, bare for å være vakker :-) Så å si at design er pilaren ALLE biler er bygd over er i mine øyne helt feil! :wink:
 #445442  av inzane2012
 
Så zepti, for det en eller anna gang satt en tulling og bestemte at SÅNN er definisjonen på kunst, så betyr det at alle MÅ følge denna definisjonen slavisk for å kunne få lov til å bli kalt for kunst? Vist jeg tar en ostehøvel, og trer en potetskreller gjennom åpningen på ostehøvelen og sette det på en pidestall, da har jeg lov å kalle det kunst? Mens en bil, som f.eks 458'n som arild nevner er lagd for å vekke følelser og assosiasjoner, det har vi da altså ikke lov til å kalle kunst?

Argumentasjonen din zepti er like utdatert og irrelevant som hele definisjonen på hva kunst er...