TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Er bildesign kunst? (skriver skuleoppgÃ¥ve)

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #445448  av Zepticon
 
ArildM skrev:Du sier at; Kunst skal uttrykke en mening eller et budskap.
Greit en Prius er et klart design for å dekke et klart spesifikt behov... Den kjøper jeg 100%

Meeen, er en Ferrari 458 det samme? Eller er det en ting av skjønnhet som er skapt for å uttrykke en mening, for å vekke følelser, for å kunne tolkes fra forskjellige steder og i forskjellige sammenhenger? For å kunne nytes like mye av den som ser på den som den som kjører den? Noe som kan stilles ut i solnedgangen og rett og slett uttrykke et budskap?
Her er jo formen ofte fremfor både brukervennlighet og fornuft, bare ved å se på en slik bil vil jeg si den utstråler både en mening og et budskap :-) Om det er kunst eller ei skal jeg ikke krangle på, men en bil kan være bygd totalt upraktisk, bare for å være vakker :-) Så å si at design er pilaren ALLE biler er bygd over er i mine øyne helt feil! :wink:
Det er ingen fundamental forskjell på en Prius og en 458. Begge er designet med et spesifikt mål, og målene er i begge tilfeller egentlig de samme. Ingen designet Prius til å være stygg. Den skal være så estetisk tiltalende som den kan, gitt de kompromisser man må inngå. Priusen skal være miljøvenlig, ha hybridteknologi, og være praktisk som flerbruksbil. Det setter også regler for designet.
458 skal være en kjøreopplevelse, den skal levere den vante Ferrari følelsen, og skal ha høye ytelser. Den skal ha plass til to personer, skal ha plass til en midtmontert V8. Den skal også ha svært gode kjøreegenskaper og en responsiv og god girkasse. Interiøret skal være luksuriøst, men likevel praktisk for kjøring. Den skal føles som en manuell maskin. Ingenting er spesielt forskjellig fra prisusen med tanke på at det er begrensninger og krav. Det som er forskjellig er hvilke krav.

I begget tilfeller er utseende et resultat av funksjon. En Ferrari må feks ha god aerodynamik, den må ha lavt tyngdepunkt, og den må ha plass til en motor bak føreren, samt to seter. Sånn sett er utseende overhode ikke kreativitet eller funkjsonsløst. Det er estetikk innenfor fysikkens rammer. Dsignerne gjør det beste ut fra de begrensningene de må jobbe innenfor. Priusen må ha plass til 5 (eller 7) personer, ha plass til både motorer og girkasse forran, samt batterier. Dette gir også veldig klare begrensinger i utseende og estetikk.

En Ferarri er et vakkert stykke ingeniørvitenskap, det å kalle det kunst er nok en fornærmelse mot alle ingeniørene som har gjort den mulig. Det særdeles få ting på den bilen som ikke er absolutt nødvendig. Ergo er det overhode ikke kunst, bare rent og ekstremt godt gjennomført design.

inzane2012 skrev:Så zepti, for det en eller anna gang satt en tulling og bestemte at SÅNN er definisjonen på kunst, så betyr det at alle MÅ følge denna definisjonen slavisk for å kunne få lov til å bli kalt for kunst? Vist jeg tar en ostehøvel, og trer en potetskreller gjennom åpningen på ostehøvelen og sette det på en pidestall, da har jeg lov å kalle det kunst? Mens en bil, som f.eks 458'n som arild nevner er lagd for å vekke følelser og assosiasjoner, det har vi da altså ikke lov til å kalle kunst?
Dersom man ikke har klare og gode definisjoner på ord så faller jo hele språket sammen. Hva om jeg begynner å bruke min helt egen definisjon av "fordeler" (den delen som fordeler strøm mellom alle ting i bilen, altså en koblingsboks). Så begynner jeg å spørre på et forum om "hva er galt med fordeleren min". Det gir jo ingen mening overhodet siden min definisjon ikke er korrekt? Men skal jeg la meg undertrykkes av at en eller annen tulling bestemte at fordeleren er den som fordeler gnist til sylinderne???

Om du tar en ostehøvel og trer en potetskreller igjennom åpningen så er dette etter alle kunstens regler, kunst. Den har ingen praktisk funksjon, og er et uttrykk av din fantasi og kreativitet. Det er ikke noe krav til den, og den skal ikke løse noen problemer, heller skape dem. Den kan tolkes som et utttrykk for at det moderne mennesket må klare alt, og dermed klarer vi ingenting, eller noe helt annet avhengig av personen som ser på den. Altså er det også åpent for tolkning, og meningen er ikke satt. Vi ser alle noe forskjellig i den.

458en er laget for å vekke følelser og asosiasjoner, ja, men den vekker de samme følelsene og assosiasjonene hos alle. Det er heller ikke dette som er primærfunksjonen til bilen. I så måte vekker også priusen, og egentlig absolutt alt annet, følesler og assosiasjoner, men det skal ikke defineres som kunst?? Det er ikke noe på bilen som er åpent for tolkning. Den er bygget for å løse problemer og for å nå visse krav. Og alle som ser på en 458 ser at dette er en bil bygget for høye ytelser, luksus, og morro. Det er ingen som spør "Hva prøver designeren å si med måten han har latt linjen følge bilen bakover"? Linjen er der for at den skal lede luften over skjermene og inn i luftintaket til motoren bak, uten å skape unødvendig turbulens og drag.
Argumentasjonen din zepti er like utdatert og irrelevant som hele definisjonen på hva kunst er...
Hehe, ja, problemet er bare at jeg vet hva jeg snakker om, mens du baserer deg på definisjoner som du selv har funnet opp. Nå er det et autoritetsargument og kan derfor være ugyldig, men etter å ha fått mastergraden min i design så burde jeg vite hva jeg snakker om. Og det at du føler en bil er kusnt, er utelukkende basert på at du har feil oppfattelse av hva kunst egentlig er, og hvor skillelinjene mellom kunst og design går. Så da kan jo jeg slå tilbake med at din argumentasjon er både uutdannet og ignorant?

God estetikk er ikke noe som er utelikkende kunst. God design, som en 458, kan være mye mer estetisk enn god kunst (For eksempel Munchs "Skrik", som er grusomt stygt)


Men, om vi skal ri definisjoner enda litt mer, så kan en bil være ett kusntverk (work of art), men den er ikke kunst (art). Vi snakker jo også om ingeniørkunst, men det har heller ikke noe med begrepet kunst å gjøre.

Wikipedia:
Ingeniørvitenskap er en vitenskapelig disiplin som tar for seg materialer, bygging, maskiner, systemer og prosesser for å nå et spesifikt mål. Den praktiske anvendelsen av ingeniørvitenskapen omdfatter design, analyse og/eller konstruksjon, og kalles noen ganger ingeniørkunst.
Sist redigert av Zepticon den 13 okt 2014 12:20, redigert 2 ganger totalt.
 #445449  av Zepticon
 
Sarlacc skrev:Hva om du maler kunst PÃ… en bil?
Bilde
Er ett lærret kunst? Eller er det bildet man maler på lerretet som er kunsten?

Bilde
Er en stein kunst, eller er det skulpturen man hugger ut fra steinen som er kunst?
 #445452  av inzane2012
 
å kalle en 458 kunst er en fornærmelse mot ingenørane? unnskyld meg, men er du helt SVIDD i topplokket?? Nei, detta blir for dumt, her hopper jeg av før det ryker en sikring hos meg og...
 #445453  av Zepticon
 
inzane2012 skrev:å kalle en 458 kunst er en fornærmelse mot ingenørane? unnskyld meg, men er du helt SVIDD i topplokket?? Nei, detta blir for dumt, her hopper jeg av før det ryker en sikring hos meg og...
Det er nok desverre du som er svidd under topplokket her, som uttaler deg bastant om ting du åpenbart ikke har peiling om. Jeg skjønner ikke hvilken autoritet du mener å inneha som gir deg rett til å sette to helt klart definerte disipliner til side til fordel for dine egne feilaktige definisjoner basert på hva du tror og føler det er. Jeg har brukt 5 år på skole for å bli designer, og blir kraftig provosert over at du uttaler deg så åpenbart ignorant og kunskapsløst. Det er faktisk veldig respektløst at du ikke engang orker å sette deg inn i det fagfeltet du forsøker å diskutere, og nekter å godta st du tar feil når jeg tidligere har gitt deg kilder som helt klart sier hva som er forskjellen, og som dermed også forklarer hvorfor bildesign aldri kan bli kunst.

Holder du på slik når du er hos legen, og finner på egne navn for kroppsdelene du har vondt i? Eller definerer sykdommene sine med egne navn? Forkjølet? Kreft? Får gå for det samme, begge er sykdommer??

Eller forteller du snekkeren at meter og fot går for det samme?

Design, og kunst, har ingen ting med hverandre å gjøre. Og en bil som 458 vil aldri bli kunst. Det er kansje et kunstverk, men ikke kunst. Det er kanskje ingeniørkunst, men ikke kunst.
 #445457  av Sarlacc
 
Zepticon skrev:Det er ingen fundamental forskjell på en Prius og en 458.
Jo, forskjellen er at Ferraris kunder ikke vil ha en bil som ikke samtidig er et kunstverk.
De som kjøper Prius gir blaffen i hvordan den ser ut. Det er bare et fremkomstmiddel å frakte avkommet til barnehagen med.
 #445464  av Myklebust
 
Sarlacc skrev:Myklebust, her har du dratt i gang en interessant debatt :D

Dere andre: Prøv å dra ned temperaturen litt, det begynner å lukte brent her...
Hehe! Skjønner det her! Blei mykje større respons enn eg hadde trudd det skulle bli! :shock: Bra at problemstillingen fenger då!

Ellers så var det ikkje meningen å skape krangel her! Inzane2012, det virker som Zepticon har bra autoritet på feltet, så kan altså vere at han teknisk sett har heilt rett, men du Zepticon: Det er snakk om et tema det er sterke og svært varierte meninger om! Kun kunst er kunst er en mening, og at kunst er "in the eyes of the beholder" er en annen. Faglig/teknisk sett trur eg du har rett, man må ha definisjoner, og det er en grunn til at det er to begrep, men sjøl på wikipedia ( :lol: ) står det at det er "blurred lines" mellom kunst og design.. Så om inzane2012 mener at bildesign er kunst, så kanskje han har litt rett han og..? :)

Takker for masse oppgåvestoff! :D Denne tråden kjem eg nok til å referere litt til 8)
 #445471  av Sarlacc
 
Myklebust skrev:Takker for masse oppgåvestoff! :D Denne tråden kjem eg nok til å referere litt til 8)
Du blir nødt å poste oppgaven her, du skjønner det? :D Vi garanterer høyere karakter og lavere saklighetsnivå enn det du får fra sensor.
 #445472  av inzane2012
 
om han har mastergrad som designer gir jeg blanke i. Om jeg syns noe er kunst, så dritet jeg en lang faen i hva en akademiker måtte mene om saken. Værre er det ikke. Kanskje ikke så lurt å skrive akkurat det i oppgaven da, hehe :) Men å komme med noe så ufattelig teit som at ingenører og designere blir fornærmet av at noen kaller noe de har lagd for kunst, det blir rett og slett for dumt.
 #445475  av Zepticon
 
inzane2012 skrev:Men å komme med noe så ufattelig teit som at ingenører og designere blir fornærmet av at noen kaller noe de har lagd for kunst, det blir rett og slett for dumt.
Det er forskjell på Odd Nerdrum, som er berømt kunstner, som maler bilder av erigrerte kjønnsorganer og selger. Dette er kunst.
En 458 er så latterlig mye mer enn dette. Det er et team på sikkert 100 ingeniører, som har jobbet i flere år for å lage det de mener er den perfekte bilen. Det er så latterlig mange flere aspekter ved en bil, enn ved kunst.

Du har termodynamikeren som har brukt tusenvis av timer i 3D modeleringsprogrammer for å få korrekt form på forbrenningkammrene, få korrekt flow ut av toppene, og sørget for rette dimensjoner på eksos for å få mest mulig scavenging. Så har du maskiningeniørern som har bygget girkassen. Like mange timer for å klemme mest mulig inn i minst mulig plass, gi sterke nok dimensjoner, men lette materialer og korrekte girforhold. Metalurgikern som har jobbet med legeringene i alt fra motor til drivverk. som utrettelig har optimalisert støpeteknikken til blokka for at den skal tåle de enorme belastningene fra 500+hester. Han har også jobbet med sveiseteknikkerne som sveiser understellsdelene, slik at sveisene ikke blir svakheter i bilen. Den andre materialteknikeren som har perfeksjonert karbonproduksjonen for å gi et stivt, og superlett chassi. Han har jobbet sammen med en annen maskiningeniør for å sørge for rette konstruksjonshensyn i chassiet som muliggjør minst mulig bruk av materiale, men samtidig mest mulig styrke.
Du har ergonomikeren som ahr jobbet med kjøremiljøet, og sørget for at alt er behagelig, men samtidig optimalisert for high-performance kjøring på bane. Alt skal være lett tilgjengelig, informasjonen skal gis korrekt og når den trengs, og man skal kunne kjøre lenge uten å anstrenge seg unødig.
Så har man aerodynamikeren og formgiveren som sammen har git bilen en form som er både aerodynamisk, som gir downforce, men samtidig ser tiltalende ut. De har jobbet innenfor fysikkens rammer, men samtidig klart å få et vakkert og estetisk resultat.

Og så har du Odd Nerdrum, som sikkert er en flink kunstner, men han er ikke i nærheten av å lage noe tilsvarende som en 458.

Jeg er i hvertfall ganske sikker i min mening, og det er at det å bygge en 458, overgår samtlige deler av dem som defineres innenfor begrepet kunst.
 #445476  av Zepticon
 
Myklebust skrev:Ellers så var det ikkje meningen å skape krangel her! Inzane2012, det virker som Zepticon har bra autoritet på feltet, så kan altså vere at han teknisk sett har heilt rett, men du Zepticon: Det er snakk om et tema det er sterke og svært varierte meninger om! Kun kunst er kunst er en mening, og at kunst er "in the eyes of the beholder" er en annen. Faglig/teknisk sett trur eg du har rett, man må ha definisjoner, og det er en grunn til at det er to begrep, men sjøl på wikipedia ( :lol: ) står det at det er "blurred lines" mellom kunst og design.. Så om inzane2012 mener at bildesign er kunst, så kanskje han har litt rett han og..? :)
Ingen som kranger;) Vi diskuterer. Men ja, du har rett egentlig, i at det er forskjell på det som er den faktiske definisjonen på dette i fagmiljøene og det som man på folkemunn kaller for "kunst". Men jeg vil fremdeles påstå at bildesign er så mye mye mer enn kunst. Og at kunst, fra mitt ståsted, på ingen måte er en hedersbetegnelse på en bil, heller motsatt.
 #445480  av Myklebust
 
No skal eg ordne meg en stor kopp kaffi og prøve å destillere tråden inn i oppgåva ;) Liker det Zepticon seier: Bil er så mykje meir enn kunst! No skal eg jo skrive kun om designet, men eg kan jo smette inn en anekdote om bilen sin høyere kunstform! 8)
 #445482  av Myklebust
 
Petrolicious treffer blink på bilentusiasme, og har med mange bildesign eg kunne reknet som kunst. Kjem til å dra inn Ferrari 250 GTO som eksempel på det! Enormt vakker bil! :)