TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Er bildesign kunst? (skriver skuleoppgÃ¥ve)

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #445382  av Myklebust
 
Har klart å vri et skulefag inn på bil! 8)
Faget er tekst og kultur på UiB, og vi har bl.a. om estetikk! Eg skal skrive ei eksamensoppgåve og ha foredrag (10-15min) basert på denne i begynnelsen av november.

Problemstillinga eg har satt meg er "kan bildesign vere kunst?", inspirert av Top Gear (S9E2/S14E5).

Hadde vore kjekt å få litt innspill frå dere. Sjøl er eg litt usikker. Bildesign deler mange likheter med kunst (skulptur, designet formes først i leire, det kan vere vakkert eller støytende osv.), men eg er ikkje sikker på kva konklusjonen min blir.

Kva syns dere? Har dere eksempel på bildesign som kan reknes som kunst?

Litt høgtsvevende tema.. Eg kan = null og niks om kunst, men eg skal då få til en tekst om det likevel :)

Sist redigert av Myklebust den 14 okt 2014 12:24, redigert 1 gang totalt.
 #445383  av inzane2012
 
Klart bildesign kan vere kunst. Bare å se på gamle bila tegninga fra 30-40 tallet der du kjøpte chassiet fra en plass, så tok du det med til en såkalt Coach builder, der du fikk tegna ditt eget karosseri. Er en episode på Pantelånerene i Las Vegas der en fyr vil selge 2 Dusenberg tegninger. Vist noen klarer å selge "malerier" der motivet er en rød prikk på ett hvitt lærret, så er bildesign helt klart kunst.

Bare se her:



,



Og sist, men ikke minst


 #445385  av Myklebust
 
Haha! Godt poeng! Det skal eg få skrevet inn i teksten! :mrgreen: Nydelig biler det der! Må skrive namnet på dei og! (Den siste veit eg selvsagt namnet på, selv uten skiltet!) ;)

Det som står i veien for at bildesign er kunst, er ordspråket kunst for kunsten si skuld. Altså kan ekte kunst kun ha en funksjon: å vere kunst. Bil har jo som kjent fleire funksjoner :P kunstkunstkunstkunst.
 #445387  av Myklebust
 
MÃ¥ forresten linke et bra foredrag om temaet:
 #445389  av Myklebust
 
OK! Då har vi en på andre sia! Kan ikkje design vere kunst? :P
 #445392  av Zepticon
 
Myklebust skrev:OK! Då har vi en på andre sia! Kan ikkje design vere kunst? :P
Nei, kunst har ingen praktisk funksjon, det er forskjellen på kunst og design.
 #445394  av Myklebust
 
ArildM skrev:
Hehe.. Linka den over! Kjempe foredrag då!
Zepticon skrev:
Myklebust skrev:OK! Då har vi en på andre sia! Kan ikkje design vere kunst? :P
Nei, kunst har ingen praktisk funksjon, det er forskjellen på kunst og design.
Kunst for kunsten si skuld! Det er hinderet. Googlet forskjellen mellom design og kunst etter eg såg svaret ditt: http://vgd.no/kultur-og-fritid/kunst/te ... -og-design Eg har lyst til å kunne seie at bildesign er kunst, men eg er ikkje heilt overbevist sjøl. Det er to begrep av en grunn. Men i debatten der var det overtall av dei som mente design kunne vere kunst då. Skal vere sagt at han "Trylle_Chriss" har gode poeng, selv om han blir overkøyrt..
 #445395  av Myklebust
 
Om bildesignet i seg sjøl, altså sjølve bilen, ikkje kan vere kunst.. Kan et bilde/måleri av designet (bilen altså) vere kunst? :)
 #445396  av inzane2012
 
Det jeg mener er at designet er kunst, jeg gjorde bare noen kjappe søk etter biler jeg mener kan vere kunst om du ser KUN på designet, hvordan linje flyter sammen for å skape form. Kan lettere se det om du finner gode tegninger av disse bilene.

Er dette


mindre kunst enn dette
 #445397  av Myklebust
 
Minst like mykje kunst dei der :)
 #445399  av inzane2012
 
Jeg mener uansett at en bil kan vere like mye av ett kunstverk som en skulptur. Så får heller kverulantane og bedreviterane sitte der på haugen sin og sutte på tommeltotten og mene det de måtte mene.
 #445407  av Sarlacc
 
Noen stikkord jeg ville prøvd å få med:
- Definisjon av begrepet kunst, og hvor går grensene mellom formgivning og kunst samt mellom underholdning og kunst? Har det noe med kultur eller følelser å gjøre?
- Andre relaterte kunstformer: Arkitektur (hvorfor?) og skulptur (hvorfor?)
- Kan noe masseprodusert være kunst? (Litografier f.eks. er like identiske som biler fra samme samlebånd)
- Det er til slutt betrakteren og situasjonen som avgjør om noe er kunst eller ikke. Eksempel: Andy Warhol og tomatsuppen.
Diskusjonen om det er selve bilen, eller tegningen av den, eller begge; som er kunst synes jeg også er god og bør være med.

Og jeg synes ikke du nødvendigvis trenger å konkludere kategorisk med "ja" eller "nei", men kanskje heller komme frem til at kunstbegrepet ikke er entydig definert, og at det er individuelt hva som vekker noe i oss som gjør at vi setter pris på et objekt som et kunstverk.

-Og post oppgaven din her når den er ferdig?