Hva om du maler kunst PÃ… en bil?
ArildM skrev:Du sier at; Kunst skal uttrykke en mening eller et budskap.Det er ingen fundamental forskjell på en Prius og en 458. Begge er designet med et spesifikt mål, og målene er i begge tilfeller egentlig de samme. Ingen designet Prius til å være stygg. Den skal være så estetisk tiltalende som den kan, gitt de kompromisser man må inngå. Priusen skal være miljøvenlig, ha hybridteknologi, og være praktisk som flerbruksbil. Det setter også regler for designet.
Greit en Prius er et klart design for å dekke et klart spesifikt behov... Den kjøper jeg 100%
Meeen, er en Ferrari 458 det samme? Eller er det en ting av skjønnhet som er skapt for å uttrykke en mening, for å vekke følelser, for å kunne tolkes fra forskjellige steder og i forskjellige sammenhenger? For å kunne nytes like mye av den som ser på den som den som kjører den? Noe som kan stilles ut i solnedgangen og rett og slett uttrykke et budskap?
Her er jo formen ofte fremfor både brukervennlighet og fornuft, bare ved å se på en slik bil vil jeg si den utstråler både en mening og et budskap Om det er kunst eller ei skal jeg ikke krangle på, men en bil kan være bygd totalt upraktisk, bare for å være vakker Så å si at design er pilaren ALLE biler er bygd over er i mine øyne helt feil!
458 skal være en kjøreopplevelse, den skal levere den vante Ferrari følelsen, og skal ha høye ytelser. Den skal ha plass til to personer, skal ha plass til en midtmontert V8. Den skal også ha svært gode kjøreegenskaper og en responsiv og god girkasse. Interiøret skal være luksuriøst, men likevel praktisk for kjøring. Den skal føles som en manuell maskin. Ingenting er spesielt forskjellig fra prisusen med tanke på at det er begrensninger og krav. Det som er forskjellig er hvilke krav.
I begget tilfeller er utseende et resultat av funksjon. En Ferrari må feks ha god aerodynamik, den må ha lavt tyngdepunkt, og den må ha plass til en motor bak føreren, samt to seter. Sånn sett er utseende overhode ikke kreativitet eller funkjsonsløst. Det er estetikk innenfor fysikkens rammer. Dsignerne gjør det beste ut fra de begrensningene de må jobbe innenfor. Priusen må ha plass til 5 (eller 7) personer, ha plass til både motorer og girkasse forran, samt batterier. Dette gir også veldig klare begrensinger i utseende og estetikk.
En Ferarri er et vakkert stykke ingeniørvitenskap, det å kalle det kunst er nok en fornærmelse mot alle ingeniørene som har gjort den mulig. Det særdeles få ting på den bilen som ikke er absolutt nødvendig. Ergo er det overhode ikke kunst, bare rent og ekstremt godt gjennomført design.
inzane2012 skrev:Så zepti, for det en eller anna gang satt en tulling og bestemte at SÅNN er definisjonen på kunst, så betyr det at alle MÅ følge denna definisjonen slavisk for å kunne få lov til å bli kalt for kunst? Vist jeg tar en ostehøvel, og trer en potetskreller gjennom åpningen på ostehøvelen og sette det på en pidestall, da har jeg lov å kalle det kunst? Mens en bil, som f.eks 458'n som arild nevner er lagd for å vekke følelser og assosiasjoner, det har vi da altså ikke lov til å kalle kunst?Dersom man ikke har klare og gode definisjoner på ord så faller jo hele språket sammen. Hva om jeg begynner å bruke min helt egen definisjon av "fordeler" (den delen som fordeler strøm mellom alle ting i bilen, altså en koblingsboks). Så begynner jeg å spørre på et forum om "hva er galt med fordeleren min". Det gir jo ingen mening overhodet siden min definisjon ikke er korrekt? Men skal jeg la meg undertrykkes av at en eller annen tulling bestemte at fordeleren er den som fordeler gnist til sylinderne???
Om du tar en ostehøvel og trer en potetskreller igjennom åpningen så er dette etter alle kunstens regler, kunst. Den har ingen praktisk funksjon, og er et uttrykk av din fantasi og kreativitet. Det er ikke noe krav til den, og den skal ikke løse noen problemer, heller skape dem. Den kan tolkes som et utttrykk for at det moderne mennesket må klare alt, og dermed klarer vi ingenting, eller noe helt annet avhengig av personen som ser på den. Altså er det også åpent for tolkning, og meningen er ikke satt. Vi ser alle noe forskjellig i den.
458en er laget for å vekke følelser og asosiasjoner, ja, men den vekker de samme følelsene og assosiasjonene hos alle. Det er heller ikke dette som er primærfunksjonen til bilen. I så måte vekker også priusen, og egentlig absolutt alt annet, følesler og assosiasjoner, men det skal ikke defineres som kunst?? Det er ikke noe på bilen som er åpent for tolkning. Den er bygget for å løse problemer og for å nå visse krav. Og alle som ser på en 458 ser at dette er en bil bygget for høye ytelser, luksus, og morro. Det er ingen som spør "Hva prøver designeren å si med måten han har latt linjen følge bilen bakover"? Linjen er der for at den skal lede luften over skjermene og inn i luftintaket til motoren bak, uten å skape unødvendig turbulens og drag.
Argumentasjonen din zepti er like utdatert og irrelevant som hele definisjonen på hva kunst er...Hehe, ja, problemet er bare at jeg vet hva jeg snakker om, mens du baserer deg på definisjoner som du selv har funnet opp. Nå er det et autoritetsargument og kan derfor være ugyldig, men etter å ha fått mastergraden min i design så burde jeg vite hva jeg snakker om. Og det at du føler en bil er kusnt, er utelukkende basert på at du har feil oppfattelse av hva kunst egentlig er, og hvor skillelinjene mellom kunst og design går. Så da kan jo jeg slå tilbake med at din argumentasjon er både uutdannet og ignorant?
God estetikk er ikke noe som er utelikkende kunst. God design, som en 458, kan være mye mer estetisk enn god kunst (For eksempel Munchs "Skrik", som er grusomt stygt)
Men, om vi skal ri definisjoner enda litt mer, så kan en bil være ett kusntverk (work of art), men den er ikke kunst (art). Vi snakker jo også om ingeniørkunst, men det har heller ikke noe med begrepet kunst å gjøre.
Wikipedia:
Ingeniørvitenskap er en vitenskapelig disiplin som tar for seg materialer, bygging, maskiner, systemer og prosesser for å nå et spesifikt mål. Den praktiske anvendelsen av ingeniørvitenskapen omdfatter design, analyse og/eller konstruksjon, og kalles noen ganger ingeniørkunst.