TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Mr2 Turbo banebil. TRD 2000GT

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #448101  av Stian AB
 
Ellingz1 skrev:Ser kult ut! er det ekte karbon eller film?
Bare film.. kan ikke bruke masse penger på ekte carbon når det eneste jeg vinner på det er noen få gram vektreduksjon og bedre estetisk resultat. Som jeg har sagt før, detta blir ikke no show&shine bil :lol:
 #448116  av ArildM
 
Det der ble jævlig bra :D
Trenger ikke noen fartsmåler, bare rpm og boost? :D
 #448121  av Stian AB
 
ArildM skrev:Det der ble jævlig bra :D
Trenger ikke noen fartsmåler, bare rpm og boost? :D
Har du ikke hørt om formelen som sier rpm+boost•3,14 - kvadratroten av hjulbredden = farten 5 sekunder før måling. Altså, ikke noe problem. skal bruke mobilen til fart og rundetider. Skal visstnok være noen programmer til det..
 #448134  av ArildM
 
:lol: Tar den utregninga i farta mens du drifter sidelengs på banen? :mrgreen:
 #448135  av Stian AB
 
ArildM skrev::lol: Tar den utregninga i farta mens du drifter sidelengs på banen? :mrgreen:
Skal ikke drifte! Får håpe den mobilappen gjør nytta si..
 #448136  av ArildM
 
Timeattack for alle penga? Høres bra ut :)
SW20 chassiet bør absolutt sette noen gode rundetider når du får alt satt opp rett :wink:
 #448189  av Stian AB
 
Har noen prøvd mr2 med like breie dekk foran og bak?
 #448198  av Stian AB
 
runejakobsen skrev:ja har prøvd.
Ã… det funka bra?
 #448209  av ArildM
 
AW11 har jo det, så det bør være mulig å "tune det inn" til å fungere :)
 #448220  av Stian AB
 
Klarer ikke å få på 265 bredde foran med 18 " felg uansett, så da blir det heller 17" felg foran med 240 bredde. Bak blir det 265 på 18" felg..
 #448225  av ArildM
 
Ville ha gått for 16" og litt mer sidevegg sånn at du har mer kontroll på grensene før og når det slipper :) ikke lavprofil i formel 1 heller :mrgreen:
 #448236  av Stian AB
 
ArildM skrev:Ville ha gått for 16" og litt mer sidevegg sånn at du har mer kontroll på grensene før og når det slipper :) ikke lavprofil i formel 1 heller :mrgreen:
Mer sidevegg gir dårligere handling. Grunnen til at formel 1 dekka har så mye sidevegg er at det er regler på hvor store felger de kan ha. Tror det er maks 13" felg..
 #448257  av ArildM
 
Dekk og dekkbredde/profil kan diskuteres i det uendelige. Til syvende og sist er det opp til føreren hva som fungerer for han...

Men les litt her om du har lyst:
https://www.physicsforums.com/threads/l ... es.476726/

I summen kan man derimot normalt sett enes om at:
- En lett felg gir mindre roterende masse og er generelt sett fordelaktig for en banebil. Feks RPF1 eller andre lette felger gir stor gevinst. 18" felg er som regel tyngre og har mye mer roterende masse.
- Bredere dekk forandrer ikke mengden dekk som har kontakt med bakken, bare formen på kontaktflaten som har kontakt med bakken.
- Profilen vil ikke ha noe effekt på grepet bilen har, da de fysiske kreftene som kreves for at bilen skal slippe vil være like mellom feks et 215/50/16 dekk og et 215/35/18 dekk.
- Gummiblandingen er det derimot det eneste som kan øke grepet dekket har, og jo mykere gummiblanding jo bedre grep, men også dertil kortere varighet på dekkene.
- Ekstremt brede, og ekstremt lavprofildekk vil kunne få problemer med å gripe korrekt på alt annet enn 100% optimal flat asfalt, feks i humper, eller ujevn vei. Du vil få ekstremt lite fjæring i dekket selv, og du ødelegger lett felgene.
- Lav profil på dekkene gir ikke mer eller bedre grep.
- Lav profil på dekkene gir en dårligere feedback, ergo når dekket først slipper så slipper det, dette kombinert med midtstilt motor gjør at du enten er en jævlig god sjåfør, eller at du vil få problemer med å lære deg bilen å kjenne 100%.
- Høyere profil vil gi en mye mer linær følelse, du kjenner når dekket er i ferd med å slippe, og kan justere bilens balanse deretter. Du kan lett pushe bilen til sine ytterpunkter, uten problemer med snap oversteer
- Generelt sett er 50 profil på dekk regnet som en meget fordelaktig forhold mellom dekkbredde og høyde på sidevegg.

Men for all del, prøv og erfar selv :) Mitt poeng er bare at du trolig vil kunne pushe bilen hardere med 16" felg, og at du slipper plutselig overstyring når de 265/30/18 dekkene bak finner det for godt å plutselig slippe og bilen snurrer før du rekker å blinke :)
 #448267  av runejakobsen
 
Stian AB skrev:
runejakobsen skrev:ja har prøvd.
Ã… det funka bra?
205/55/16 vinter hjul. var ikke noe forskjell annent enn at den dekk dimensjonen er for stor for min mr2 så ved fullt ratt utslag subber hjulet i side veggen... kjører 215/40/17 ET40 forran som sommerhjul og ved fullt utslag så har jeg 2-3 mm klaring til veggen :P
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9