TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 2005 Avensis 1.8 bensin, VSC TRC og motorlampe

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #447112  av olavxxx
 
Hei,

Lyser i VSC, TRC og motorlampe, fikk lest av og resatt hjernen hos Toyotaforhandler, men det kom tilbake etter litt.
Feilmeldingene fra Engine and ECT:
P0037 - Oxygen sensor heater control circuit low (bank 1 sensor 2)
B2799 - Engine Immobiliser system malfunction

SÃ¥ er det koder fra ABS/VSC/TRC:
C1201 - Engine Control System
C1241 - Low Battery Positive Voltage or Abnormally High Battery Positive Voltage

Jeg har også lest på nettet at de nedre sensorene ikke påvirker bensinforbruk, som vi merket på langtur. Vi landet på 0.68 på milen. Det laveste jeg har klart å kjøre Avensisen på, er 0.65/milen på sommerdekk. Så det er jo helt greit egentlig, om vinteren går det jo mer belastning på det elektriske. Selv om de downstream sensorene altså ikke er viktig for annet enn kontroll av katalysatorene, er det jo kjedelig å kjøre rundt med slike lys i dashboardet.

Men her kommer altså hovedspørsmålene mine:
1) Hvor er bank 2? Er det fører eller passasjerside?
2) Kan jeg bytte den sensoren selv, uten å banne alt for mye? (litt banning går greit)
3) Denso sensor som står den er "drop in", er vel gode greier? Jeg fant en på youtube som sa at det er Denso originalt?

Jeg tenker at dette er kanskje en for "enkel fiks" for å levere på verksted.. Blir jo fort tusenlapper av noe jeg sikkert kan gjøre på "gjør det selv"-verkstedet?
 #447119  av Fred
 
Du skriver først bank 1 sensor 2, så senere spør du om hvem som er bank 2....

Hvor mange sensorer har du?
Er det typen med 2 sensorer, så er bank 1 sensor 2 den etter katalysatoren.
Bank 1 er den sensoren som har eksosmanifoldrøret fra sylinder 1.
Sensor 1 er før kat.
Sensor 2 er etter kat.

Om jeg husker rett, har du en føler før og en etter kat.
dvs at med B1S2, skal du bytte den etter kat.
Helt grei sak å bytte.
Enten sitter stikket bak ved dynamo eller på tverrvange, eller så går kabelen gjennom gulvet, da må du løfte opp gulvteppet på pass. siden foran for å få skiftet den.
Ikke bry deg om B2799, C1201 og C1241
 #447297  av olavxxx
 
Hei,
Jeg fikset bilen i dag (forhåpentligvis), jeg har i alle fall fikset årsaken til problemet. Jeg bare håper at lambdasensoren ikke har skadet noen andre komponenter.
Flere av ledningene hadde gnisset hull i isolasjonen og det var kortslutning mellom de pinnene som ikke skulle ha kontinuitet (1-4).

Det var også alt for høy ohm mellom pin 1 og 2, det var ca 150 ohm, der det skulle være 11-16 ohm ved 20C (det var vel sikkert 6C ute i Bergen nå).
I tilfelle noen andre støter på samme problemet, er how-toen slik:
For å måle om du må bytte sensoren, må du få opp teppet på passasjersiden. Riv opp innstegningslisten (den med toyotaskriften på).
Deretter tar du å demonterer det lille dekselet på høyre siden (det holdes av en liten plastmutter).
Når den er av, løft løs det dekselet (dra det bakover mot deg). Deretter kan du løsne panelet som går oppover mot dashboardet, det bare drar du ned fra bakkanten (ned og ut).

Når de tingene er av, må du ha av et lite plastklips som er festet inn mot girkassetunnel. Denne kan du bare dra ut. Har du ingen verktøy, kan du dra den ut ved å ta noen fingre bak teppet.
Resten av teppet drar du ned fra innsiden av dashboardet (det er bare 2cm overlapp ca.). Når dette er dradd ned, kan du løfte teppet og brette det litt ned.

Du trenger å se et koblingstykke mot girkassetunnel. For å åpne stikket, må du presse inn et flatt skrujern i nedre del. Dra deretter i fra hverandre stykket.
Du skal ikke bruke mye makt der! Hvis det ikke går lett løst, har du ikke fått inn skrujernet på rett sted. (Ta gjerne med arbeidslampe og et speil).

Når dette stikket er løst, måler du om oksygensensoren er kake.
Stikket må holdes slik at den "flappen" er mot toppen, da teller du fra høyre siden og fra toppen:
|------|
|2 | 1|
|4 | 3|
|-------

Mål mellom 2 og 1 med multimeter (OHM), skal være 11-16 ohm ved 20C. (høy ohm = kortslutning eller overledning).
Mål deretter mellom 1 og 4, det skal ikke være kontinuitet (skal ikke stå et tall i displayet).

Hvis du har avvik der, er sannsynligheten stor for at du må skifte sensoren. Slik byttet jeg min:
1. Jekk opp bilen med håndbrekk på. Pass på at du jobber på flatt og hardt underlag, slik at jekken ikke sklir. Bilen bør settes i 1. gir og parkbrems på, før man jekker.
2. Ta en bukk under bilen, gjerne ved bærearmsinnfestningsbolten (ha gjerne en god bukk).
3. Jekk litt ned (bare så vidt), slik at bilen står på både jekken og bukken.
4. Du må ha en lambdamutter for å skru av og på lambdasensor/oksygensensor. Det er ikke plass til en lang lambdamutter sammen med latmannsarm, jeg måtte bruke en fastnøkkel som passet lambdapipen.
5. Skru av den gamle lambdasensoren.
6. Gå inn i bilen, løft av gummimansjetten og dra inn sensoren. Legg den i en pose el. noe (den er litt skitten og sotete).
7. Slepp den nye lambdasensoren ned i hullet, ikke fest mansjetten (pga vi vil avlaste ledningene etter montering)
8. Skru fast ny sensor (nå vrir ledninger seg rundt, det ønsker vi å fikse ved å vri de tilbake fra inni bilen).
9. Vri ledninger tilbake, slik at de ikke gnisser i stykker isolasjonen
10. Fest gumminmansjetten fra innsiden av bilen
11. Jeg måtte dra litt ledning gjennom mansjetten, for å få nok kabel til å nå frem til pluggen (ikke overdriv, ellers ryker ledningen når eksosen beveger på seg).
12. Plugg i ny sensor
13. Nå må du mest sannsynlig nullstille feilkoder for å se om det hjalp...


Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde