TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bygge garasje!

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #452320  av ArildM
 
Hmm. Ja det var dette med portene også da...

Her er 2 Corvette C6 stablet oppå hverandre;


http://www.teclifts.com/photo_gallery_p ... _lifts.htm
Med en garasjehøyde på 2,89 meter (9,5feet) :shock: C6 Corvetten er ifølg Wikipedia oppgitt til å være 1,245 mm, altså noenlunde det samme som MR2, hvor både AW11 og SW20 er oppgitt til 1,234 mm....

Så ja det går.

Men er det praktisk? Er det i det hele tatt mulig?


Portene på langsiden var jo en del av planen originalt, med da saksetakstoler i halve garasjen for ekstra takhøyde.
Men det blir en mye mindre praktisk garasje siden det har en tendens til å snø, MYE, vinterhalvåret her nesten opp i fjellet.

Rulleport er jo forresten en løsning på problemet med skinner som kommer inn i garasjen, mot som blir lagret øverst.
Evt må man flytte bilen og liften langt inn i garasjen, noe som gjør garasjen lite praktisk.

Hmm. Virkelig i tenkeboksen her nå.

Skal jeg bare lage meg en Carport til bruksbilen på utsiden av nygarasjen, slik at MR2ene enkelt og greit får prima lagringsplass hele året, ferdig med det?
50kvm garasje, og 15kvm tilbygg aka carport, søknadsfritt, greit, ferdig med det?
 #452321  av ArildM
 

Dette hadde jo vært en fin garasje, men det var det med innkjøring, og snø foran portene?
Kanskje en liten pris å betale for en garasje som løser de meste av de andre problemene med de andre løsningene.
 #452322  av ArildM
 
Bilde

Kanskje den originale planen alikevel var best?
Problemet er bare da innkjøringa til garasjen, men da må man vel kanskje bare kjøre frem og rygge seg inn?
Kan jo kutte ned litt på størrelsen på den originale garasjen og gjøre det slik at man kan stable to biler oppå hverandre...
 #452323  av magnesmurf
 
Tror nok planen med 70m2 var veldig god.
Alternativt kan du bygge 50m2 med 8x6 meter. Da får du så vidt plass til tre biler i bredden, men da er det trangt, 2,7 meter i bredden til hver bil. Men da skal dørene åpnes også. Kan jo evt parkere mr2ene nærmere hverandre vinterstid, så får du opp dørene på bruksbilen. Hvis du virkelig parkerer mr2 nr1 inntil veggen, og nr2 inntil bil nr 1, tar de ca 4,5 meter i bredden. Da har du igjen 3,5 meter til bruksbilen i bredden, noe som er gankse romslig.

Ellers er nok A takstoler, portene på bredsiden og rulleport løsningen hvis du vil stable i høyden.
 #452324  av ArildM
 
Liker det, men jeg liker inne løsningen for å komme seg inn og ut av garasjen. Den blir trang.

Tegna litt i kveld:



6,6meter bred, 8meter lang, 5,6 meter i høyden. Huset er 5,8 meter høyt, så den er marginalt lavere enn huset, da med 36 graders vinkling på taket og muligheter for littegran bodplass.
Går akkurat å lagre to biler oppå hverandre, samtidig som det er komfortabelt rundt bilene, ish. Ser igland selger mest av 6,2 meters bredden, men det synes jeg gir alt for lite plass rundt bilene.

Må da ha rulleport sånn at skinnene ikke blir i veien for bilen som er lagret øverst.

Klare fordeler er at bygget er mindre, og billigere, man har løftebukk til jobb under bilen(minus alt som krever å ta av hjulene...) og at du får veldig mye lettere inn og utkjøring, til slutt også slipper man problemet med snø foran portene om vinteren. Slik det er tegnet inn nå er det akkurat på minimumsgrensen på 2 meter fra garasjen og til veien som går forbi huset vårt. Dermed er det stort sett aldri noe problem å mer eller mindre bare kjøre rett inn i garasjen om vintern.

Den på 70 ble jeg fortalt av byggmestern på Byggmaker at den ikke er mulig å konstruere med god varighet med mindre man har avstivning midt på gulvet noe sted. Ergo blir det en stor hindring.
 #452325  av magnesmurf
 
Er det ikke en regel som sier at garasjen skal ligge minst 4 meter fra veien? Mulig det bare gjelder kommunale veier..
 #452327  av lasse
 
Bygg så stort som mulig!
Jeg har 70m2, (7x10m) innkjøring på kortsiden, en bred port, isolert selfølgelig, og ingen avstivning inne, firkantstål i veggen på sidene av porten og i kortveggen i bakkant, og en grov H-bjelke i taket, ergo ingen takstoler heller (sperretak) er veldig fornøyd med det!
Du kan jo forøvrig montere snøfangere på taket vel? Så slipper du problemet med snø foran porten om du vil ha innkjøring på langsiden...
Port er jo litt trøblete ja, tar mye plass innvendig, får jo porter som har skinnene i vinkel innover, kan jo kanskje funke greit om man har innkjøring fra breisida og skinnene kan følge takvinkelen?
Få tak i en litt kreativ byggmester og portmontør, er mye fine løsninger man kan finne på som ikke er helt standard, men det koster jo som regel deretter...
 #452344  av ArildM
 
Har fått tidligere dispans for avstand i fra vei til Garasje. Er oppført som 10 meter fra midtpunktet på kommunal vei i eldre byggsøknad. Tok dette opp med kommunen i fjor, og de mente dette skulle gå greit også for ny garasje.

Skal å snakke med kommunen og folkene på Byggmiksen og høre om de kan gi meg et prisoverslag på hva det vil koste med en litt mindre garasje. Er det null og nada å spare er det like greit å gå opp mot 70kvm.

Vi får se. Alt er bedre enn 18kvm garasjen jeg har nå :roll: :oops:
 #452346  av ArildM
 



Tegna litt mer og snakka med techlift.
Ikke noe problem å lagre en bil på 2søylers løftebukk. Må ha min 15cm grunnsåle, men det bør la seg ordne.

Denne ser ut til å passe mtp høyden på søylene:
https://www.efmotor.no/produkt/techlift ... kk-4000kg/

Må også huske å senke liften ned til låsepunktet slik at den ikke står på hydraulikken iflg sjefen min som er rallyguru.

Jeg synes dette ser greit ut. Kunne selvfølgelig ha vært større, men skal i alle fall høre på pris på en slik løsning.
 #452408  av Myklebust
 
Snasent! 8) Ikkje dumt å lagre bilene i høgda, men då må du passe godt på å kartlegge og stoppe alle mulige smålekkasjer og sånt..... Skrekkscenario å la bilene stå usett et par veker også kjem du igjen og har fullt i oljeflekker på MR2en under! :shock: Brr! Berre en tanke, ellers en knallidé!
 #452409  av magnesmurf
 
Myklebust skrev:Snasent! 8) Ikkje dumt å lagre bilene i høgda, men då må du passe godt på å kartlegge og stoppe alle mulige smålekkasjer og sånt..... Skrekkscenario å la bilene stå usett et par veker også kjem du igjen og har fullt i oljeflekker på MR2en under! :shock: Brr! Berre en tanke, ellers en knallidé!
Oljeflekker? Skrekkscenariet må vel heller være bremsevæske på lakken på bilen under :cry:
 #452410  av Myklebust
 
Eller det, ja! :cry:
 #452414  av ArildM
 
Godt poeng :)
Har fått tilbud på garasje fra http://buviksagbruk.no/
150 lapper for garasjen minus mur og grunnarbeid.

Venter på nytt og forhåpentligvis bedre tilbud fra lokal Byggmaker (Åsen&Five).

En god gammel Japsebil lekker da vel ikke?

Neida, men i all seriøsitet må dette følges med. Er en av mange utfordringer med å ha 3 biler på litt over 50kvm :)

Snakket med kommunen her om dagen, de så ingen utfordringer med noe aspekt ved garasjen, eneste er at jeg og naboen må bli enige om at den kan plasseres nærmere enn 4 meter enn tomta hans. Blir nok ca 2,5 meter unna tomta hans iflg mine målinger, så jeg håper det går bra. Byggsøknad er på plass, men må ha signatur fra naboen før det kan leveres.

Finans/oppsparte midler på ca 120 lapper er på plass, resten må jeg stille med selv, med maksimal sparing bør det gå, såvidt. Selge Carinaen, jobbe litt overtid, feriepenger, bør gå i boks til slutt. Satser på at det blir i år, hvis ikke blir det neste år :)
 #452417  av Makk
 
Øve deg på å tegne garasje til meg for cash? :lol:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12