TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bygge garasje!

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #448403  av magnesmurf
 
Er jo flere på DCN som har felt inn sakseløftere i gulvet, se trådene jeg linket til deg tidligere.
En slik sakseløfter får du hjem på døra for ca 16k.
Techlift http://www.techlift.no/s2-mk1-gallery.html
 #448414  av ArildM
 
Tnx, var ikke så avskrekkende :) Så lenge man får "klar" bane under bilen så er jo dette genialt :)
Særlig også mtp at man beholder mye av fleksibiliteten jeg vil ha i garasjen :)
 #448419  av magnesmurf
 
Ikke så vanskelig å få til. Står jo nesten fasit på fremgangsmåte i trådene på dcn.
Eneste bakdelen er at det kan samle seg en del dritt i gropa til sakseløfteren, hvis du skrur mye på biler som er fulle av møkk.
Men det er vel bare å kjøpe seg en skikkelig støvsuger for å bli kvitt møkka som samler seg i gropa.
SÃ¥ det er ikke noe stort problem.

Har vært fristet til en slik løsning selv. Men da må jeg pigge opp hele gulvet for å legge det på nytt :P
 #448426  av ArildM
 
Tørr/våtstøvsuger har jeg allerede kjøpt meg :)
Enkleste er vel å legge den oppå gulvet, men hadde vært særs stas å montere den "flush" når man først skal støpe :)
Må nok regnes inn i prosessen denne saken, like greit å tegne en inn først som sist :)
 #452295  av ArildM
 
Som noen kanskje har fått med seg har ikke planene om å bygge garasje dødd helt ut enda :)
Tomta mi ble fylt opp og nå har massene fått ligge snart ett år, slik at grunnen skal være noenlunde stabil :)

Her er et par mnd etter at jeg har fylt ut tomta mi:



Og planene var egentlig en 70kvm stor garasje.


Har revurdert situasjonen litt og tenkt på hva som er mest hensiktsmessig, og etterhvert har jeg heller vurdert en 50kvm garasje med en slik type lift:



http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=48644571

Sparer mye, og får mer fleksibilitet i en garasje med lift. Selv om en 2 søylers lift kanskje er mer praktisk enn en slik lift.
Planen er da å ha MR2ene lagret "oppå" hverandre vinterhalvåret, slik at jeg både sparer MYE gulvplass, men samtidig kan bruke pengene på lift.
Sparer også mye penger på garasjen, da den vil bli vesentlig enklere å sette opp, mindre matrerial, mindre grunnarbeid.

Garasjen på 70kvm hadde også portene på langveggen, slik at all snøen som hadde dalt hadde samlet seg foran portene. Hadde også blitt en ekkel måte å komme inn i garasjen, da man først hadde måtte svinge inn i tomta, og så igjen ta en ny 90graderes sving inn i garasjen.

Dette er ganske nært hva jeg planlegger nå:



Noen inspill på en stor port vs to mindre?

På 10 års sikt har vi også en vedbu på ca 25-30kvm som begynner å dra på årene. Vurderer å rive denne etterhvert og lage en ren 50kvm entusiastgarasje, mens den garasjen jeg skal bygge nå da blir bruksbil og lagringsgarasje :)

SÃ¥ her er 1. skissene:


Så er det bare å tegne videre på kveldene når jeg har tid, tror dette blir bra :)
 #452296  av magnesmurf
 
Ekstra takhøyde i massevis er vel et stikkord hvis du skal kunne lagre biler over hverandre. Trenger hvertfall 3,5m takhøyde, kanskje 3,8m..

Min erfaring er at plass får man aldri nok av...

50m2 garasje holder til 2 biler, 3 hvis de lagres i høyden slik du planlegger.

Hvor skal alle deler ligge? Hvor skal du ha verktøy?
Andre ting som normalt lagres i garasje? (snøfres, sykler, gressklipper osv)
Du burde hvertfall smelle opp en stor utebod i tilegg, det er jjo søknadsfritt og man får billige byggesett til rundt 20000kr.

NÃ¥ er jeg kanskje litt ekstrem, men jeg synes 70m2 er for liten garasje :wink:
 #452297  av Makk
 
Kansje jeg har spurt før, men når en vil ha 50 kvadrat maks, er det bare å svinge seg igang? 1 meter fra tomtegrenser og andre bygg?

Naboen min hater meg etter jeg dem stevna dem og vant så det sang så jeg kan drite langt i noe jeg må ha nabovarsel om.

Fikk dispensasjon til og slippe for fasadeendring av kommunen da, men det får en nok ikke på nybygg :mrgreen:
 #452298  av magnesmurf
 
Er høydebegrensinger også, og du kan uansett får klagesak på deg. Men så lenge ikke garasjen er til vesentlig ulempe for nabo og det er greit for kommunen at du gjør det (er i tråd med reguleringsplan), og du ikke overskrider max bebygd areal i kommuneplanen. Kjør på :)
 #452299  av Makk
 
Hva er makshøyde da. Flatt lavt skrående tak da eller noe :D
 #452300  av ArildM
 
Har jo allerede vedbua som er ca 30kvm som huser det meste av utemøbler, snøfres, skuffer osv osv. Tanken nå er å tegne opp først, skissere inn plassen alt skal inn på, og rett og slett se om det er mulig å leve med det.
Er en mulighet å gå opp til ~60kvm også, skritta opp 6,6meter x 8,8 i snøen i dag, og da er det god klaring både til nabotomta og inn til husveggen.

Må rett og slett skissere litt først og se hvor lite plass en klarer seg med.

Samlet høyde for MR2ene i original stand er i følge wikipedia 2,46m og om man regner 20 cm over hver enkelt er en da på 2,9 meter, noe jeg mener bør holde.
Har ikke noe krav om å kunne stå under bilen når man skal jobbe med den. 50cm ringmur, og 2,5meter materialhøyde inkl topp og bunnsville bør jo være ganske så greit, uten at det ser enormt ut. Kravet fra dama er at garasjen ikke blir større, eller høyere enn huset, og med et lite hus så setter det jo litt begrensninger :oops:

Tenker også å etterhvert lage loftsplass på hemsen, slik at deler og alt anna småræl kan samles oppå der.

Og joda, skulle gjerne ha vært 100kvm for min del, men det må tas noen begrensninger med, som økonomi og dama :lol:
Jeg tenker at om jeg bygger en 50-60kvms garasje i år, så har jeg muligheten til å smelle opp en til 50kvms garasje om et par år igjen, og dermed ha sikret ny og fin bygnigsmasse, samt da den langsiktige planen som gjør at jeg får en ren entusiastgarasje, og en bruksgarasje til bruksbil, snøfres, hagemøbler, plenklipper, motorsaga, ved osv osv.

Å kombinere lagringsplass for MR2ene og samtidig kjøre inn og ut bruksbil i snøvær osv er jo egentlig ikke så veldig ønskelig, men jeg tror nesten det må bli slik i første omgang :)

Tenkte på å lage bare en enkel carport til bruksbilen, men har ikke så veldig lyst til det.
 #452309  av magnesmurf
 
Makk skrev:Hva er makshøyde da. Flatt lavt skrående tak da eller noe :D
Er vel maks 22 grader takvinkel og mønehøyde på 3m eller noe slikt. Du får finne frem de ny bygningslovene.

Arild: Tro meg, når du parker bil med liten klaring blir det trangt. Veldig trangt.
Porter som er 250cm brede føles temmelig klaustrofobisk, selv om man da har ca 35cm klaring på hver side av bilen når kjører gjennom porten.
Å ha 20cm klaring når man heiser opp en bil høres ut som gambling. Det går bra 9 av 10 ganger?

Ikke noe galt i å ah flere garasjer, en til oppbevaring og en til mekking osv. Men sørg for at de bygges så romslige som mulig uansett. Kan jo evt ha en garasje som er 3m høy i ene enden og med skråtak som da er 4m høy i andre enden. Da får du grei klaring til å heise opp biler på ene siden.
 #452313  av ArildM
 
Tenkte egentlig samme vinklinga på taket som på huset, altså 36 graders vinkel.
Tenker 6,6 meter i bredda, da 6,2 i alle fall blir for trangt, men som sagt, må tegne og planlegge litt.

Samtidig tenker jeg at garasjen i hovedsak har to moduser, vinterhalvåret hvor MR2ene står lagret oppå hverandre mer eller mindre hele tia, og sommeren hvor MR2ene får ha garasjen alene. Og det er jo kun da de skal aktivt inn og ut av garasjen.

Heller nok mot en stor bred port, tror kanskje dette er mest praktisk.
Porten jeg har i garasjen nå er sånn at det er ca 10cm klaring på hver side av speilene på Focusen, ikke noe komfortabel garasje å kjøre inn i. Samtidig må jeg kjøre bilen slik at fangeren toucher verkstedbenken, hvis ikke får jeg ikke igjen porten :mrgreen:

Er kanskje vanskelig å beregne på 20cm når man skal heise opp bilen, men må huske at aw11en har krympa sikkert 5-6cm med Coiloverne på :) Kanskje man kan lage en patent med en bjelle eller noe dill som plinger når taket begynner å nærme seg? En eller anna fix løsning må gå an. Om en tenker 3 meter takhøyde, 50cm mur og 2,5 i høyde, bør det jo gå siden bilene skal stå mer eller mindre permanent oppheist gjennom vinterhalvåret?
 #452314  av magnesmurf
 
Jeg hadde ikke vært komfortabel med en slik løsning. Det er nesten umulig å bedømme høyde når man heiser opp en bil. I tilegg bygger nok kjørerampene på løfteren rundt 20 cm.
Foreslår at du vurderer å senke garasjen litt ned i bakken hvis den ikke skal ruve for høyt. Med de ulemper dette medfører vinterstid med tanke på vannansamling foran port osv.
I tillegg må du få tak i en litt dyr men annvendelig firesøyler, hvor du kan flytte på endebryterene. Da heiser du opp bukken slik at du akkurat har klaring mtp høyden på bilen. Måler det nøye, og flytter endebryterene slik at bukken stopper der uansett.
Da er du sikker på at du ikke kjører bilen i taket.
Den andre bilen må selvfølgelig har litt klaring under, men med en slik løsning kan du kanskje klare deg med rundt 10-20 cm klaring over hver bil, hvis du beregner nøye og tar med høyden på løftebukk som troligvis bygger rundt 30cm i høyden mellom bilene. Med andre ord kan du regne 2,9 meter til bilene i høyden, pluss løftebukk på rundt 30cm som da blir ca 3,2m takhøyde.

Et annet alternativ er å ha innkjøring på tvers av garasjen, slik at takhøyden i garasjen blir høyere midt over bilen hvis man bygger med A takstoler.
Da kan du feks ha 3 meter takhøyde ved port og vegg, mens takhøyden midt over bilen blir over 4m hvis takvinkel er 36 grader.
Det er en litt dyrere men veldig fungerende løsning. Alternativt kan du også bygge med en skikkelig solid bjelke som bærer taket istedenfor vanlige takstoler. Uansett vil skråtaket innvendig hjelpe mye på takhøyden.
 #452316  av ErikG
 
Hvordan har du tenkt og løse det med porten og løftebukk? Skinnene til porten går jo innover så bukken vil vell fort butte i porten når du heiser?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12