TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bygge garasje!

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #447454  av Makk
 
Gyll nedi med pukkstein så slipper du å vente i årevis på at det skal sige seg på plass.

Masse får du gratis enplass tenker jeg, mye entreprenører som må kvitte seg med slikt.
 #447499  av Arne rebel
 
Garasje var høyt oppe på min ønskeliste når jeg kjøpte hus for 11 år siden, men jeg hadde dessverre ikke noe kapital å rutte med slik at jeg måtte legge inn egeninnsats og trekke ut prosjektet over tid for å nå drømmen :wink: Som alle her sier blir det aldri nok plass, men en må som regel følge et budsjett som lommeboken kan klare og kommunens krav til grunnflate og ytnyttelses grad på tomten. Jeg ville bygge 70m2, men fikk avslag da kommunen hadde en maks grunnflate på 50m2 i "tettbygde strøk/byggefelt". Etter litt frem og tilbake fikk jeg bygge 50m2 med rom over som fikk et godkjent areal på 32m2 da jeg hadde samme stil og takvinkel på hus og garasje. Jeg hadde også et ønske om et gutterom som magnesmurf skriver, så jeg la inn avløp og vann som jeg kunne koble til senere. Tilkomsten ble en trapp innvendig. Et annet tips som ikke koster mye i starten om en ønsker å innrede og isolere senere er å legge på vindduk og lufting under ytterkledningen og taket slik at en har gjort klart for det når en starter inne. Lys blir det aldri nok av heller, men om en maler vegger og tak hvitt hjelper det også mye. Et annet tips som jeg er glad jeg gjorde er å legge ned vannvarme rør i platen, for varme i gulvet er en drøm å ha. Jeg hadde planer om å bore etter varme, men som alt annet jeg gjør har jeg ikke fått gjennomført det, men jeg har koblet til en bereder på 2kw som varmer opp garasjen til 18-20grader når tempen ute ligger på minus 18. Et annet grep som gjør fyringskostnadene lavere er å gå opp på reisverket, jeg valgte 15cm isolasjon i veggene og 20cm i taket og som lasse sier, velg en port med gode uv verdier. Jeg angrer på mitt valg av vinduer da de kondenesere ved minus 18 ute. Et annet valg jeg gjorde var å trekke inn portene under et utskudd slik at jeg kunne slippe slag regn inn på de og snø rett på portene samt et sluk i gulvet som tar unna smeltevannet når bilen har vært ute i snøen en tur. Det er også fornuftig å legge et sjikt med betong/leca nederst mot gulvet slik at ikke kledningen/resiverket trekker til seg fukt ifra gulvet når snø og vann renner av bilene. Et annet must er å ha en dør som gjør at en slipper å åpne porten når en skal inn i garasjen. Når det gjelder gutterommet mitt ble det lite brukt og ha et rom i tilknyttning til garasjen en sliper og sveiser i lager et tykt støvlag på møbler og tv, tvspill etc. at det ble mindre og mindre brukt. Jeg har nå bygget det om til en liten hybel med egen inngang, et lite toalett og kjøkkenkrok 8) Jeg la også inn en liten kjekk sak, og det er et rør ifra sentralstøvsugeren inne i huset og inn i garasjen som gjør rengjøringen av bilene litt lettere. Et par bilder av min "furte bod" da jeg la ned gulvvarme, et når jeg lagde ny trapp ute til hybelen og et som viser vindpappen og luftingen mot taket og mine takstoler som jeg lagde selv da jeg ville ha 2"x8"...
Bilde
Bilde
Bilde
 #447501  av ArildM
 
Takk for mye god info Arne! Akkurat slike tips og råd jeg trenger :)
Skal i kommunen en tur på Fredag, bare for å karlegge litt hva jeg må søke om og hvilken dokumentasjon de trenger.
Har da med meg bilder fra tomta og følgende bilder fra sketchup:

Eksisterende garasje (såvidt jeg får til å legge om dekk)



Forslag til ny garasje:



Eksisterende garasje er 5,7m x 3,1 så det er ikke noe stort, men det er mye bedre enn å stå ute uansett :)
Har tegna den nye garasjen grovt skissert med 10x 6,9m for å holde meg under byggegrensa på 70kvm som Lasse sier.
Tomta er 1,1mål, så fyllingsgraden skal ikke være noe problem. Må nok sende nabovarsel, og mulig jeg må ha særavtale med ene naboen, men han har 3 mål tomt og driver på med Motorcross, så jeg håper på forståelse for å bygge garsje :) Utover det må det vel plantegninger til, skal høre litt akkurat hvor detaljerte de må være, eller om en 3d modell slik jeg har laget kan være nok.

Finnes det noen reguleringer for hvilken høyde en kan ha? Muttern foreslo samme vinkel som på hustaket, ser du også nevner det Arne, må nesten prøve det. Hvilken takhøyde bør en ha for å få inn en bukk? Skal ikke akkurat heise opp en HiAce, så type 3 meter holder? Også usikker på om jeg skal dels bygge over halve garasjen. Kanskje lage kaffekrok og balkong inne i garasjen for å sitte og se ned på MR2ene? :oops: :mrgreen:

Tanken er så langt å fylle ut tomta i den delen der det er et hull, så støpe ny platt til garasjen. Vannbåren varme var en veldig god ide, ser for meg at det er meget behagelig når man skal ligge på gulvet å skru? Sikkert ikke noen større utgift enn en varmepumpe heller når man først støper? Typen til muttern har et glassfirma i byen, så rutene blir nok bra. Portene er jeg litt usikker på, men har tegnet inn 2stk med 3,5 meters bredde. På vinterstid kan MR2ene stues inn bak den ene porten, mens corollaen kan kjøres inn og ut fritt. Overbygg over portene er også smart, slike ting trengs vel ikke å søke om da det er grunnflaten som medregnes slik jeg skjønner?

Drenering i gulv er sikkert også lurt, men jeg fikk tips om å ikke søke om dette siden man da kan få mye strengere krav i henhold til miljøhensyn. Får vurdere dette :wink: :wink:

Ellers har jeg også fått tips om å få garasjen litt opp fra bakken som du sier Arne, slipper vel råte og fuktproblemer? Så da er det vel lurt å støpe grunnmur med vannbåren varme osv, mure opp et hakk (eller to?) med Leca, så bygge garasjen oppå dette.

Er litt i samme båt som deg Arne også, tenker å føre opp reisverk, ha på asfaltplater og så sette på kledning og taket. Slik at man kan isolere og fullføre veggene og interiøret etterhvert som man har råa. Morsomt å se at også andre har gått samme vei med hell :)

Sikkert noe mer jeg skulle ha svart på, eller noe jeg har glemt, men så langt har jeg kommet nå i alle fall :) Takk for alle innspill.
 #447507  av ArildM
 
Tegnet dere garsjene selv, eller brukte dere "ferdig" sett?

Fant en genial video:


Fikk nesten lyst å prøve å tegne garasjen selv :)
 #447538  av mk1 black limited
 
Vi betalte under 70k for en precut garasje på 50kvm fra Maxbo (inkl isolert port på 4.5m). Setter du den opp selv bør du komme greit ut i pris. Grunnarbeider kan dog koste litt.
 #447542  av ArildM
 
Var i meget positivt møte på kommunen, de hadde en veldig "dette skal vi ordne for deg" attitude. Samt de skrøt mye fordi jeg faktisk uvanlig nok søkte om dette i god forkant av prosjektet, tror ikke januar var så veeeldig hektisk bortpå der :)

Tomta vår er skylddelt i 1951, så vi måtte få tilsendt skylddelingen fra statsarkivet med en avgift på 172,- kroner. Her står det muntlig oppskrevet og notert hva han som bygde og tomteier ble enige om når tomta ble fradelt. Dette er vistnok normalt, måtte bare bort til nærmeste nabo før vi fant neste tomt som var skylddelt og han hadde bygg som var over "tomtegrensa". Positivt for oss betyr dette at vi er omringet av kun en tomt, og har dermed kun én nabo, enda mer fordel er det at denne tomta er ganske langstrak, og det er en bakke nedover til et sauefjøs som vi såvidt ser som også er eneste oppførte bygning på nabotomta! :D Med andre ord er alle naboene våre sauer :mrgreen:
Så da må vi bare snakke med han sauebonden som eier tomta rundt huset vårt, og få trukket opp tumta skikkelig og få gjort den om til en ofisiell tomt. Så lenge jeg og han sauebonden kom til enighet skulle det ikke være noe problem, og eneste vi må betale for er å få en kommunal representant (kun en kar i kommunen vår som driver med dette og han virka jævlig grei :) ), så skulle han komme hit og verifisere det vi har tegnet og blitt enige om og dermed få dette omgjort til en normal tomt.

Deretter er det da også naturlig at jeg tar opp med sauebonden om vi samtidig kan bygge garasje, noe som ikke bør bli noe problem da han ikke en gang har huset sitt på sin tomt. Så det ser veldig lyst ut så langt :)

Positivt er det også at det er kun ett anleggsfirma her, og deres gravemaskiner ofte står parkert ca 500meter bortenfor huset vårt, så jeg tror også grunnarbeidet skal gå greit. Betongverk er det også ca 2km borti her, så skal prøve å få betongen samtidig som de holder på med noe annet prosjekt. Har god trua på at dette skal gå greit :) Er også flere lokale sagbruk, så jeg skal forhøre meg på materialpriser der også. Ser for meg at det meste blir i 2x4" og 2x6", samt en større mønekam i skikkelig dim :)
 #447543  av ArildM
 
Varmepumpe for jeg for 8-10 lapper ferdig montert gjennom jobben, så jeg tror dette blir den billigste måten å få varme i bygget på :)
 #447544  av magnesmurf
 
Høres ut som dette løser seg på en grei måte for deg Arild.

Følger spent med på fortsettelsen, og håper dette blir en byggetråd etterhvert.

Anbefaler ikke å ha finbilene sammen med bruksbil i oppvarmet garasje. Vet ikke hvor mye de salter hos deg, men all fuktig luft er ikke bra for en penbil. Salt gjør ting verre. Og den saltsørpa som smelter og renner av bilen i oppvarmet garasje er noe skikkelig herk.
 #447545  av ArildM
 
Får bygge Carport til Bruksbilen da 8) Godt innspill forøvrig. Fordelen med å ha bruksbilen innendørs er jo å slippe å skrape is! Men ikke på bekostning av grombilene :P Må tenke litt på akkurat den biten der, vil ikke ha salt på grombilene :oops: Kanskje jeg må lage eget rom til bare de? :) Men da blir 70kvm litt lite :?
 #447547  av magnesmurf
 
To dobbeltgarasjer som nenvt tidligere? :wink:
en uisolert til bruksbiler og en skikkelig til finbilene?

Alternativt carport og "tophat" så slipper du stort sett unna snø og is, så lenge carporten er kledd igjen.
 #447556  av Zepticon
 
To garasjer med carport mellom :) Det fryser ikke på i carporten så lenge du har nok ly rundt.
 #447562  av ArildM
 
Joda er en mulighet det :) Men da må garasjene stå på forskjellige steder, har ikke plass til to 50kvm garasjer ved siden av hverandre, da må enten veien eller huset flyttes :mrgreen:
Har mange muligheter. Så langt har jeg tenkt litt på å ha en port i hver ende av langveggen på garasjen. En del i fullhøyde og en annen del hvor bruksbil og overbygg kan være :) Tregner ikke nødvendigvis adskille de to delene med vegg, men tror det skal gå greit å gjøre det slik? Klart bruksbilen blir full av salt, men MR2ene skal få stå flere meter unna. En bil kan da vel ikke utvikle total allergi mot fukt? Og saltet flyr da vel ikke hele veien fra bilen og bort til MR2ene? I så fall kjenner jeg en kar som heter Knut som fikser det meste :oops: Bilene står jo på vinteren i dag i en uisoloert luftig låve, så de er jo ikke fri for verken fukt eller frost slik de står nå.

Skal skissere opp hva jeg tenker så langt etterhvert :)

Kan evt flytte enkeltgarasjen som står der per i dag og bruke den til bruksbilen i stedet for å rive den, så får jeg ha alle 3 grombilene (Carina + MR2ene) i nygarasjen? Eller tilogmed rive vedbua og lage meg et flerbrukshus der den står i dag etterhvert, med en liten "carport" på sia hvor jeg kan ha ATV, snøfres og forskjellig drit :) Pluss en liten plass til bruksbilen.

Skal begynne å tegne litt mer detaljerte planer med reisverk og slik en dag, for å se litt mer nøyaktig hvordan det blir mtp plasseringen av bilene, portene dørene osv.
 #447563  av magnesmurf
 
Det er fukten som blir av is og snø som smelter som er farlig for en penbil.
Hvis du skal løse det på en måte som gjør at alle bilene deler oppvarmet garasje er det et MUST med skikkelig ventilasjon.

Rå saltluft med høy fuktighet er drepen for en bil.
 #447564  av ArildM
 
Skjønner. Vil en varmepumpe være tilstrekkelig?
Er kanskje en fuktig saltdamp som man ikke ser som er farlig skjønner jeg da :?
Tenker å holde ca 10gr i garasjen, men det er vel uansett ikke noe optimalt å blande finbiler å bruksbil skjønner jeg :? Får la bruksbilen stå ute og skrape litt is heller da :oops:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12