TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bygge garasje!

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #447565  av magnesmurf
 
Eller bygge på en carport?
er dampen av snø og salt som fordamper som er dårlig for penbiler. Da fukten trenger inn overalt og utvikler rust.
minimum for god utlufting blir varmepumpe som tilfører ny luft og et par ventilasjonskanaler hvor gammel fuktig luft kan unnslippe.

Men ville nok i så fall tatt kontakt med et ventilasjonsfirma for råd. Uansett en like stor ekstrakostnad som å bygge carport...
 #447568  av ArildM
 
True true, skjønner i alle fall at jeg ikke kan mikse finbilene og bruksbilen :oops: :)
Så får jeg heller prøve å se om det blir plass til en Carport :)
 #447936  av ArildM
 
Oppdatering:

Snøen begynner å slippe tak :D Da er det tid for mer detaljert planlegging av garasjen.
Har funnet "bondesag" som leverer 2x4" for 4kr metern 2x6" for 6kr metern osv. Så materialene skal straks være i boks, må bare lage meg en detaljert tegning med mål på hvor mye material jeg trenger :)

Betong produseres 1km unna, og fyllmasse får man billig kommunalt, fra et tak 3km unna :)

Men er det noen her som har noen formening om porter?
Har sett litt på rulleporter i dag, og synes det høres ut som en ok løsning, hva mener dere? :)
Spesifikke tips om hva som funker, og hvilke merker som er bra er også kjekt :)
 #447958  av ArildM
 
Takk takk :)
Tror det blir Hørmann porter, har undersøkt litt og fant ut at en kompis av meg kan skaffe til kostpris :)

Var innom Byggmaker i dag, har vist bekjentskaper der også som skulle gi meg et svært godt tilbud :)
 #447962  av Zepticon
 
ArildM skrev:Var innom Byggmaker i dag, har vist bekjentskaper der også som skulle gi meg et svært godt tilbud :)
Meget mulig du får det billigere andre plasser, selv med svært gode tilbud hos byggmakker :) Verdt å sjekke i hvertfall.
 #447968  av ArildM
 
Ja, jeg skal innhente priser flere steder, ingen tvil :)
 #448260  av ArildM
 
Www.maxjax.no
Hva tror dere om denne? :)

Ellers går der sakte men sikkert fremover :D
Sitter å regner litt materialer, lærer mer om hvordan man konstruerer osv :)
Han som eier rundt oss kommer på tirsdag, og tomta er rydda og etterhvert klar for å fylles opp litt slik at det etterhvert er klart til støping :)
 #448261  av Inz4ne
 
Tja, sikkert grei den, men om man først skal bygge seg garasje for skruing og slikt så ville jeg heller hatt en bukk man får god nok høyde på til at man kan stå under den. Eventuelt gått for en sakseløfter om man ikke skal så mye under bilen, da er det lettere å komme til under rengjøring og polering osv.
 #448263  av magnesmurf
 
Løftebukk:
Kommer helt ann på sitt bruk.
Hvis du skal ha "normal" takhøyde, så er den maxjack saken greit til sitt bruk.

Men ville evt kikket på sakseløfter også hvis det er snakk om normal takhøyde. Noe alla dette: http://www.detailersclub.no/forum/topic ... k1-vs-mk2/

Hvis det er snakk om skikkelig takhøyde ville jeg gått rett på noe som løfter skikkelig høyt. Da har nordic lift et godt utvalg.

Skal du polere mye og holde på inni bilen er det bedre med en sakseløfter enn en tosøyler. Hvis du skal skru mye under bilen er tosøyler uten tvil best.

I mitt hode er "ja takk begge deler" den best løsningen på type løftebukk...

Har jeg linket til denne tråden før? http://www.detailersclub.no/forum/topic ... spirasjon/
 #448266  av Inz4ne
 
Ja takk begge deler er en fin tanke, når jeg en gang får min garasje i gang så er tanken at det skal være plass til 2 bukker, så blir det hvertfall en 2søyler og kanskje en sakseløfter.
 #448268  av ArildM
 
Løftebukk er litt langt fremme enda, ikke heelt sikker på om det blir det eller ei :?
Takk for innspill og inspirasjon :)

Har jo Toyota så trenger ikke være så mye under? :mrgreen:

Tegna litt i kveld, ikke tegna inn vinduene enda :oops:
 #448279  av Myklebust
 
Ville nok hatt løftebukk/grav om eg først skulle bygd garasje.. :P

Looking good forresten! Liker det programmet du bruker!
 #448312  av ArildM
 
Sketchup er genialt, ufattelig enkelt til å begynne med, ufattelig komplisert når du begynner å sette deg inn i alle funksjonene som egentlig er der :)

Saksejekk så definitivt ikke dumt ut det heller :D
Mesteparten av bilen får jo klar bane, vet ikke hvordan det er å ta ut eksosanlegg feks fra en FF/FR layout bil med en slik jekk/lift?

Liker tanken på lift, men det tar mye gulvplass, og du må ha en del mer takhøyde enn hva jeg har tenkt så langt
 #448401  av ArildM
 
Venter enda på at bonden som eier rundt oss skal komme med noe pris på den jordflekken han mener han eier på vår tomt :roll:
Ikke noe problem å bygge garasje, men han måtte bare tenke litt på en pris først :roll:

Jaja, får bare fortsette å mase.
Ferdig med å tegne reisverk.

Denne så fin ut:


Liker tanken på å ha gulvplassen ledig, må nesten ha garasjen såpass fleksibel at jeg ikke vil ha en lift stående permanent der.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12