TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Avensis 1,8 tikkelyd

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #447619  av bennybone
 
For en måneds tid siden byttet jeg motor på avensisen på grunn av et sykelig oljeforbruk, og er stort sett fornøyd med "nye" motoren. Men jeg opplever en god del tikking på tomgang, både kald og varm motor. Værst på kald motor da. Høres ut som en diesel.. Jeg er rimelig sikker på at det er ventilløfterne siden lyden kommer fra toppen. Det jeg da lurer på er om det er hydrauliske ventilløftere eller manuelle, noen som vet?
Motornavnet er 1ZZ-FE, 1,8l bensin som har gått 130.000km og er en 2006 modell. Denne bruker omtrent ikke olje, drar veldig godt og er tørr og fin å se på. Kan jo også nevne at den går litt ujevnt på tomtang når motoren er varm, alt fra 750rpm til 900rpm, og på det laveste vibrerer den litt.

Det settes pris på alle forslag:-)
 #447620  av ArildM
 
Hvilken olje bruker du?
Litt tikking er vel ingen ekstrem fare, både ene MR2en og Corollaen har tidvis litt ventiltikk på tomgang.
Om den tikker mest når den er kald kan det jo tegne på at oljen ikke smører korrekt når den er kald, men at den er nærmere rett når motoren er varm? Bare kjapt tenkt her. Altså at viskosen ikke er korrekt verken ved kald eller varm temp.

Sjekk evt med Toyota hva de anbefaler, tror det er 5-W30 longlife olje som er standard på disse.
God og rett olje er alfa omega for en sunn og frisk motor :)
 #447623  av bennybone
 
Er ganske fersk olje på motoren siden den ble skiftet for litt over en måned siden. Men merkelig nok så skal "nye" motoren ha 5w30 mens gamle motoren (1zzfe 1,8 '04) fikk oppgitt 10w40. Er jo samme motor, bare modellene etter 2005 er oppgitt til å ha i 4,2liter olje og ikke 3,7 l som i de eldre. Har tenkt å prøve en flush kanskje.. er jo verdt et forsøk.
 #447624  av ArildM
 
Skjønner. Håper du finner utav det :) Husk også at det er stor forskjell på oljene. Kjører felleskjøpolje på min MR2, funker fint. Evt er Castrol olje kanskje noe av det beste du får :) Husk også korrekt og originalt oljefilter :)
 #447636  av bennybone
 
La ut jobb på mitt anbud for å høre hva fagfolk mener, og 5 av 5 verksteder jeg har hatt kontakt med sier at et oljeskift kan være løsninga. Ene verkstedet fant forresten også ut at den nye motoren skal allikevel ha 10w40. Gutta dom solgte meg nåværende olja på Romnes må ha søkt etter feil motor. Satser på at det går seg til :)