Olje opp av peilepinnehullet ja, høres ut som en av 2 ting enten veivhusventilasjon som du sier, eller at kompen din går i bunnpanna.
Bytte motor er ikke nødvendigvis en god løsning da sjansen er rimelig stor for at motoren du bytter til bruker olje å, kanskje litt mindre hvis den ikke har gått så langt.
Når det gjelder motor så skal alle 7afe motorer passe etter det jeg kjenner til, det kan være små forskjeller som motorfester,manifold,girkasseflensen på nedre delen av bunnpanna, starter og selvfølgelig ledningsnettet, men selve blokka med toppen skal passe, alt utenpå motoren kan være forskjellig ettersom modellen den kommer fra.
Det eneste du skal være obs på er at det finnes 2 utgaver av 7afe som jeg vet om, 1 hvor dysene sitter i toppen og en hvor dem sitter i innsuget som dem gjør på t20. (finnes 3 utgaver hvis du regner med turbo utgava av 7afe, men den er så sjelden så er ikke verdt å nevne)
Tror den med dyser i toppen er fra gamle biler med 7afe før 95 elns., har sett det i 93 Carina tror jeg det var.
Skulle ikke være noe problem så lenge du har komplett motor da.
Angående avgasskontrollen, så tenkte jeg skulle si at katalysatoren din kanskje kan være deffekt pga all olja som havner i katalysatoren og forbrennes der, noe som kan føre til at temperaturen blir så høy at du kan skade katalysatoen.
Kan tenke meg 20-30K for rep hos Toyota ja, men en av de motorene jeg overhalte tidligere så brukte jeg bare overhalingskit fra ebay og det har da hittil fungert som det skal bilen har gått litt over 2 mnd nå tenker jeg, uten hverken oljeforbruk eller blå røyk.
En overhaling med deler kjøpt fra ebay kostet meg under 2500kr det er inkludert frakt og moms + olje og filter.
Toppen var skjev og måtte planes, noe som jeg kan se for meg at ville koste 2-3K. Har heldigvis muligheten for å gjøre dette selv så slapp det.
Kan se ut som om jeg snart skal overhale en 3. 7afe pga oljeforbruk, kommer til å bruke ebay der å, med mindre den motoren det ble brukt ebay deler på skulle begynne og bruke olje før den tid, noe jeg tviler på at den vil.
Stemplene taes ut fra toppen av blokka, du plukker av toppen og bunnpanna og skyver stempelet oppover i sylinderen helt til det spretter ut sylinderen på toppen av blokka, se videoer på ebay om du er interisert.
Om du klarer å gjøre dette selv er det vell bare du som kan svare på, eller om du kjenner noen som kan hjelpe deg eller gjøre det for deg.
Det kreves noe utstyr for å gjøre dette da som: ventilfjærspenner, stempelringkompressor, momentnøkkel 12kant pipe for topploksboltene og kanskje rådelager bolter osv husker ikke hva som var hva, men mener topploksboltene er 12 kant husker ikke hvordan det var med rådene osv, tor det var sekskant.
Så det er kjekt å ha en Biltema i nærheten om du ikke har utstyret du trenger fra før.
Rep håndbøker er åsså mulig å få tak i på motoren.
Her er det link til delene jeg brukte da jeg overhalte min:
http://www.ebay.com/itm/93-97-Toyota-Co ... 9f&vxp=mtr
Her er ett større kit:
http://www.ebay.com/itm/93-95-Toyota-Ce ... 41&vxp=mtr