Radial skrev:
Bruk ett-eller-annet med 5W-** på olja.... bruker du 10W-** får du ventiltikking på kald motor.
Har ingenting med 5 eller 10w å gjøre, forskjellen på 5 og 10w rating trenger ikke være før -25c eller lavere. Det skyldes nok for tykk/tynn olje, eller tilsetninger i oljen, nå kan det jo hende att en 5w olje er tynnere enn 10w på feks +10c, men det trenger ikke være slik, her spiller tallet etter w'en større/like stor rolle.
Jeg synes disse tallene egentlig er delvis forvirrende og missledende, det er like viktig hvilke tilsetninger oljen har og ikke minst viskositets index, sistnevnte sier noe om hvor stort temperatur-spenn oljen holder samme viskositet, altså desto høyere viskositets index desto større temperatur-spenn holder oljen samme viskositet, og det er vel noe av det viktigste for å opprettholde ett stabilt oljetrykk kombinert med oljens egenskaper til å binde og holde på drivstoff som havner i olje systemet.
Har du problemer med kjøling og olje temp ligger konstant over 115c ville jeg ha kjørt på 15w50, 10w60, 25w60 eller lignende. Men det kan hende att ved å kjøre på en tynnere olje, feks 5w30 gir lavere temp på oljen i og med att du får bedre sirkulasjon gjennom motor å eventuelt oljekjøle system. Vanlige serieproduserte motorer har som regel for små olje kanaler i blokk og topp slik att oljer som 25w60, 10w60 etc gir dårlig flow og dermed høyere temp, men igjen så tåler disse høyere temp enn en tynnere olje. Her er det rett å slett bare å prøve seg frem da det ikke finnes noen fasit som fungerer best for alle oppsett.