TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 Turbo Boost Controller?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #450029  av Jibber16
 
Hei!

Spørsmål angående tilkobling av boost controller, har per dags dato en Greddy Profec B Spec 2.

Skal denne kun kobles til kompressorhus på turbo og wastgate. Ser at diverse forklaringer snakker om T-VSV og VSV og koble ut disse og tette slanger. Kan noen forklare dette enkelt? Skal man koble til noe annet enn turbo og wastgate eller skal noe annet kobles ut? Gjerne med bilder?

En liten bruksanvisning i lenken som er litt uforståelig da jeg ikke vet hva T-vsv og vsv er for noe og hva disse gjør? Hvordan ser disse da ut?
http://www.twosrus.com/Articles/Install ... ctions.PDF

Bilen:
Toyota mr2 Turbo, 3sgte, 3 gen, CT26 Turbo.
 #450030  av Jibber16
 
Bilen lader nå 0,67 bar. Jeg vil gjerne kjøre med et trykk på 1,1 bar. Er det da nødvendig/must å ha fule cut defender? Hva kan i tilfelle skje dersom man kjører uten dette og bare boost controller?
 #450033  av Makk
 
Om du har original ECU så må du ha på en fuel cut defenser.

Det som skjer uten er bare at ECU kutter, lampa begynner å lyse å du må starte motoren på nytt igjen for og få den vekk.

Å kjøre med det at det kutter hele tiden ville jeg ikke gjort, det er ikke bra!

Den guiden du linka er relevant selvom du har en digital boostcontroller, er vel en magnetventil i andre enden tenker jeg med inn og utgang for vakumslanger, den skal du koble cirka på samme måten som den guiden har koblet den manuelle med justeringsskrue.

Dem bildene du ser der er jo knall og gjør som den guiden sier ellers kan det gå galt, det står jo i guiden va disse gjør :)
 #450039  av lasse
 
Må blinde slangene til vsv saken, ellers får du ladetrykksbegrensning i 1-2 gir, og det kan kødde seg til ellers også.
Du trenger ikke fuelcut defenser på org 3gen om du skal kjøre 1,1 i trykk, org fuelcut på 3gen er på 1,2.
Og sikker på at du har 3gen? Ct26 er standard på 2gen motor, 3gen ble levert med ct20b (står kun Toyota på kompressorhuset, ct26 står merket med Toyota ct26 )
 #450052  av mr2storbrua
 
Originaltrykk på 3.gen er 0.9 bar om jeg ikke husker helt feil, så jeg tror også at du har 2.gen basert på det du har fortalt. Da kan du i såfall bare kutte ut/blende/kortslutte MAP-sensoren så slipper du fuel-cut, men det er jo ikke å anbefale å kjøre uten denne sikkerheten hvis wastegaten skulle kødde seg til f.eks...
 #450059  av ArildM
 
Noen guide til hvordan man sjekker om VSV er blendet?
Føler bilen min går greit i 1. og 2. men det er liksom i 3 gire hele hæ***** setter i gang :mrgreen: Mulig Smokey ikke har blendet VSV?
Full boost i 1. og andre hadde ikke gjort noe 2. :)
Har ingen boost måler, eller controller, og formening om at alt er stock utenom eksos og luftfilter på min :)
 #450063  av lasse
 
ArildM skrev:Noen guide til hvordan man sjekker om VSV er blendet?
Føler bilen min går greit i 1. og 2. men det er liksom i 3 gire hele hæ***** setter i gang :mrgreen: Mulig Smokey ikke har blendet VSV?
Full boost i 1. og andre hadde ikke gjort noe 2. :)
Har ingen boost måler, eller controller, og formening om at alt er stock utenom eksos og luftfilter på min :)
Du ser greia på linken i første post her, to slanger som går ut fra en rund sak, en som går til kompressorhuset på turbo (der man setter boostcontrolleren) og en som går til en ventil sak, der klipper du slangen og blender i begge ender.
Om motoren din er uten BC, så får du håpe den ikke er blendet, da har du ladetrykksbegrensning i alle gir :lol:
Rundt 0,5 lader den med begrensingen. Men på 90% av bilene lader man uansett mer enn originalt, også opp mot og over 1 bar, pga boostcreep. Men med boostcontroller får man ladetrykket MYE tidligere.
Til sammenligning begynner min å lade på ca 1800rpm, og full sprut rett over 3000, lader 1,15 bar.
 #450140  av Jibber16
 
Okei! Da kobler jeg til boostcontrolleren på angitt måte. Jeg tetter også den andre utgangen fra wastgaten. Skal jeg også koble ut den slangen som går fra innsug på turbo/intercooler til innsug på motor som er koblet til en elektronisk ventil og tette denne. Tror denne elektroniske ventilen heter T-vsv og er vell overflødig den også?

På turboen står det bare toyota men da jeg kjøpte denne fikk jeg med papirer på at det var en 1995 mod og at den var på 245 hk. Også før jeg swappet den inn i den nye sw20en ladet den mellom 0,9-1.0 bar org uten boostcontroller tilkoblet.
 #450142  av Makk
 
Viss ikke controlleren din har muligheten for og vise maks boost, peak boost og/eller alarm for overboost(innstillbar) då må du sette på et boostmeter av høy kvalitet.

Sparer deg for ny motor om du kjører med for hardt trykk uten å vite det ;)
 #450150  av ArildM
 
Beholder det originalt en sesong eller to til for min del :)
Liker å ha noe som man kan stole på hver dag :)
 #450153  av Makk
 
Økt trykk på originale turboer med 3sgte er for pinglete til å sprenge motoren så lenge drivstoffet og gnisten går knirkefritt :D

Sett på turbotrykksmåler og skru opp på 1.1-1.2 :)
 #450161  av ArildM
 
Men da må jeg jo ha boost måler i kupeen :lol:

Neida, det blir nok en liten runde motormessig neste år.
Skal til med nytt IC kitt, tenker på sånn elektronisk boost måler i den originale dashen i stedet for lademåleren.
Mulig også få reprogramert den originale hjernen i USA :)

Men i år må jeg få sammen 20v motoren i Banditten :)
 #450183  av Makk
 
Du kan jo gjøre en vri på det. Montere den løst inni hanskerommet.

SÃ¥ setter du alarmen til 0.1-0.2 over det du lader. Lover deg den hyler som faen om du overbooster ;)

Jeg har i stolpen og den begynte å si fra engang. Boostcreep, nye vacuumslanger så var den happy igjen :)
 #450189  av ArildM
 
Det kan funke :) Jeg har bare sett på den som er snakket om her:
http://www.mr2.com/forums/threads/10200 ... ost-Gauges!
Ser sånn ca stock ut, uten at den trekker for mye oppmerksomhet :)
Men det er ikke pri sak i år, såvidt jeg rekker å bruke bilen, langt mindre gidder fordi det regner stort sett hver forbanna dag her :roll: