TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ABE nummer

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #450370  av RotorTom
 
Noen som kan dokumentere ABE nummeret på 92' Sw20?

Hun dama på biltilsynet stolte ikke på TÜV dokumentene mine som sier at det er ABE F438... Som er typegodkjenningen på bilen.

Jeg trenger også TÜV på 195/45/16 - 215/45/16 (Originalt 195/60/14 - 205/60/14)

Noen som kan hjelpe?
 #450371  av Makk
 
Reis på et biltilsyn med en mann.
 #450375  av RotorTom
 
Sku æ gjærne gjort. frykte æ får samme dama på etterkontroll....
 #450395  av RotorTom
 
Mange takk, spent på om hun godtar dette ...
 #450396  av Makk
 
Det er jo rett fra TUV sidene, dem gjør jo alt for å være vanskelige, spesielt dem som ikke liker biler.

Hadde forlangt å få snakke med noen andre der om det fortsatt er krangling.
 #450425  av mr292
 
På dekkene dine er det helt unødvendig med TUV.

ifølge kjøretøyforskriften kapittel 13 hjul og dekk Paragraf §6.1 c)
c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.
Kilde : https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... APITTEL_13

dette gir rom for mange ulike dekkstørrelser såfremt de ikke forstyrrer rulleomkretsen med mer enn 5%:
Dekkalkultor.com sier at disse hjulene blir 1,39% mindre i rulleomkrets så du er langt innenfor.

Men "STRO"(Scandinavian tire & rim organization) boka er fasiten på disse dekkenes størrelser. dersom staten er uenig i dekkalkulators utregninger får de bla opp i denne selv. (med samme resultat)
Bilde

Jeg har fått godkjent "alternativ dekkdimensjon" på ett par biler uten engang å møte opp på trafikkstasjonen. (fikk tilsendt nytt vognkort etter telefonsamtale).
 #450426  av Makk
 
Den stasjonen vil jeg og ha nummeret på :lol:
 #450462  av RotorTom
 
Toyota Norge sendte forespørsel til Brussel angående typegodkjenningnummeret ABE.nr F438. De kunne ikke hjelpe da det ikke lå noe slik dokumentasjon i deres systemer... Så jeg får prøve dokumentet Makk fant å argumentere til jeg blir blå.

Som MR292 sier om §6.1 c) så er det riktig for biler som har samme dimensjon foran og bak, men som alle vet så har MR2 ulik dimensjon. Da gjelder følgende lov også...

§6.1 h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelseendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon.

Ettersom jeg har original dekkbredde foran, og økt bredde med 10mm bak så er ikke størrelseendringen lenger lik. Da flippet jo dama totalt... :evil: Evt. Kan jeg gå ned til 205 i bredde bak, men jeg regner med at de vil henge seg opp i felgstørrelse og innpress da, etter som hun skrev DETALJERT i mangellappen hva hun forlangte av endringer.

Forøvrig er dette trafikkstasjonen på Forus, Stavanger. Sist jeg var inne med et senkesett på en Opel møtte jeg en mann, han så såvidt på tüv, sjekket at dekk (med spacer) ikke subbet og at senkesettet ikke var for lavt så var det ok.

Verken Dekk1 Norge, Toyota Forus, Toyota Norge, Toyota Brussel, OXXO deutschland eller OXXO Sverige kunne hjelpe meg med dokumentasjon på dekk/felgendring eller type nummer :(

Nå er jeg på jakt etter originale 14" MR2 felger, så får jeg slenge på noe billig gummi før jeg skal inn å vise...
 #450466  av Makk
 
Jeg har originale liggende 14 med piggdekk i mindre pen tilstand, men ikke skadet.

1000 med piggdekk, gratis felger uten dekk om du noen gang skulle være i nærheten av ålesund :p
 #450473  av RotorTom
 
Langt å reise til Ålesund :L

Hadde forhåpentligvis funnet ett sett her i Stavanger, men får ikke noe svar :(