Side 1 av 1

giring på høyt turtall (ikke synkronisering)

Legg innLagt inn:03 aug 2004 22:27
av memo
Jess,

Jeg har vært og kjørt litt på bane, og da tyner jeg det lille ekstra ut av bilen...

når jeg har godt med turtall i tredje, og bremser inn i en sving, for deretter å ta den i andre, VIL den ikke i andre..

Det er ingen ulyder eller noe, men det er som om den rett og slett bare nekter å gå i gir..

Dette er vel mest når jeg "forhåndsgirer", altså, jeg setter den i andre før jeg har tenkt å slippe clutch'en, bare for å ha den klar i andre når jeg fortsetter i svingen...

did that make sense?

bare på høyt turtall som sagt.. og ingen ulyder...

kommer jeg litt ned på turtall igjen, så girer den lett som bare det...
har nettopp skifta synkringer, så det er det ikke.. da ville det uansett blitt skrapelyder..

irriterende når man prøver å få bra rundetider på bane :)

Legg innLagt inn:03 aug 2004 22:40
av mr.two
Vet ikke om dette kan sammenlignes men :D Jeg har en YZ250F cross sykkel, og noen ganger skjer dette med den...da er det hvertfall pga oljen må byttes..Som sagt, har ingen ide om dette kan ha noen likhet, men var det jeg kom på av egne erfaringer... 8)

Legg innLagt inn:03 aug 2004 23:58
av memo
kan være det.. skal prøve å få den skifta.. takker for svar

Legg innLagt inn:04 aug 2004 11:34
av @lpher
Var sånn ST182'en min også...og jeg tipper dette er en veldig enkel mekanisk innretning som vanskeliggjør en nedgiring OM du har 'litt (for) høyt' turtall :)

Denne er elektronisk på automaten på Supran ihvertfall :) Om jeg bruker den i MANU-mode...og forsøker å skifte ned til 1 eller 2 'for tidlig'
Så vil den ikke gire ned FØR tutallet i de "nye giret" du legger i er under 7.2000rpm :D

@lpher

Re: giring på høyt turtall (ikke synkronisering)

Legg innLagt inn:04 aug 2004 22:40
av kake
memo skrev:Jess,

Dette er vel mest når jeg "forhåndsgirer", altså, jeg setter den i andre før jeg har tenkt å slippe clutch'en, bare for å ha den klar i andre når jeg fortsetter i svingen...

did that make sense?
Regner med at du mellomgasser før du hiver den i 2. ? Hvis ikke så må du jo bytte synk.ringene igjen snart med slik behandling! Gi gass mens du har clutchen inne slik at turtallet stemmer med det du får når du girer ned til 2.gir , da får du ingen motstand, og null slitasje på kassa :wink:

Legg innLagt inn:04 aug 2004 23:13
av bose
@lpher skrev:Var sånn ST182'en min også...og jeg tipper dette er en veldig enkel mekanisk innretning som vanskeliggjør en nedgiring OM du har 'litt (for) høyt' turtall :)

Denne er elektronisk på automaten på Supran ihvertfall :) Om jeg bruker den i MANU-mode...og forsøker å skifte ned til 1 eller 2 'for tidlig'
Så vil den ikke gire ned FØR tutallet i de "nye giret" du legger i er under 7.2000rpm :D

@lpher
logisk det da. lite poeng å gire ned så det nye giret får motoren over sperra. det kan iaffal bli veldig inntresant

Legg innLagt inn:04 aug 2004 23:39
av memo
poenget er å være klar til å gi på i andre når det er tid for det..
tar man en brake-in, og har god fart i tredje, vil man ha andregiret klart før man er i svingen.. å gire ned i svingen er heller lite lurt..

makes perfect sense.. men celica er ikke no racingbil.. desverre :)