Vel, rep metode er kanskje å dra det langt. Men en måte å forlenge livet til gearkassa på, det er det utvilsomt.
Historien er som følger: etter å ha kjørt bomtur med ei venninne for å se på en avensis verso, ble finn.no trålet og vi fant en avensis stv som var på hjemveien. Kjørte innom, ble enig med selger om pris og tok bilen med hjem.
Flott bil, men den har ulyd i gearkassa.
Lyd på alle gear, som øker ifart.
Nå er ikke det ikke helt spesiellt at disse gearkassen får en ulyd, og derfor er det heller ikke brukte gearkasser å oppdrive hos huggere. Og skulle du finne noen, så koster de skjorta.
Jeg har overhala en del sånne gearkasser på verksted, og en sånn jobb kommer aldrig under 15000.- Flere timer på ut / innmontering, skifte av alle lager som har noe slitasje, kontrollmåling osv.
Nå skal det sies at erfaringen min tilsier at det er et lager i kassa som er syndebukken i 99% av tilfellene her, og jeg fikk for meg at det kanskje kunne være en enklere måte å skifte dette lageret på.
Følgende beskrivelse er nok aldrig en jobb du får et verksted med respekt for seg selv til å utføre, med tanke på garantier, håndverkslover osv, men som en fiks på egen bil... Jeg tror det er godt nok.
Nå skal det sies at jeg har overhala mye gearkasser og har et verksted som har litt over snittet utstyr iforhold til en standard garasje, men som dere vil se, det er ikke mye verktøy som trengs utover vanlig håndverktøy.
Inn med bilen på verksted
Løfte opp. 2 sett med støttebukker. Har vært med på at bil har detti ned...
Jeg har også løftebukk, men der stod det en annen bil nå, så det ble golvet denne gangen.
Av med hjulet, vekk med plasten. Skru av dekselet i enden på gearkassa.
Da finner man dette
Av med 10mm som holder skiftegaffelen til 5 gear
Det er da denne
Av med låseringen. To skrutrekkere og en hammer fikser det.
Avdrager for å få av synkroniseringen
Sitter en låsering innvendig her også, som må ut før man får på plass avdrageren.
Da kommer det drivende 5 gir drevet av, sammen med et nålelager.
Legg alt i rekkefølge, ikke mist noe, ting må sitte i samme rekkefølge, det kan ikke snus osv.
HA SYSTEM
(Jeg har ikke det her, men jeg veit hvordan det skal sitte)
Muttertrekker får av muttra på det drevne 5 gir drevet. Ja,det er stygt, men det funker.
Avdrager for å få av det drevne 5 gir drevet
Skru av neste deksel
Sitter en låsering på det lageret jeg skal bytte. Vipp av den.
Den første planen var å sveise fast muttre på det ødelagte lageret og dra det ut.
Funka ikke.
Metallet i lageret var for hardt, så den planen gikk i vasken.
Mulig det funker med bedre sveiser/ apparat, men jeg fikk ikke til
Lageret sitter ikke fast mot gearkassehuset i ytteringen. Det er innerringen som sitter pressa mot akselen. Det er der utfordringen er.
Min neste tanke er å skjære et snitt i innerringen for å slå på den med en meisel. Tenkte at den er såpass hard at den kanskje vil sprekke.
Funka ikke.
Neste forsøk blir da en avdrager som er nedslipt i føttene sine. Får tak i sporet til låseringen.
Setter på ei tvinge sånn at føttene ikke skal skli ut av sporet på lageret.
Great success!
Der har vi syndern
Nytt lager
Bankes på plass
Monter låseringen på lageret
PÃ¥ med det drevne 5 gir drevet.
Fuck up.
Noen som ser hva jeg glemte....
Deksel først.
SÅ drevet. Muttertrekker her også.
Inn med det drivende 5 gir drevet. På nålelager, så dette sklir lett på
Så skal synkroniseringen på. Her må man være forsiktig. Synkronringen i bakkant må settes riktig. Sier seg litt selv hvordan det skal sitte, men når man banker den inn så må man liksom holde den på plass samtidig, så den ikke detter halvveis ut og kommer i klem.
Banke på låsering
Sjekke at den er skikkelig på plass.
Skru fast skiftegaffelen.
PÃ¥ med pakningsguffe
Skru fast deksel
"fylle gearolje fra litersflaske trikset"
Og imorgen er det prøvekjøring etter en liten bremseservice.
Håper det funker, eller så har jeg sitti i to timer og lagd en post som ikke er brukandes til noenting!!
Lageret koster vel 800.- ca
3 liter gearolje og pakningsguffe. 500.-?
Tror jeg holdt på i 3 timer, og da har jeg tatt mye bilder...
Forhåpentligvis til hjelp for flere denne her.
Samme typen oppbygning på flere toyota gearkasser.
Historien er som følger: etter å ha kjørt bomtur med ei venninne for å se på en avensis verso, ble finn.no trålet og vi fant en avensis stv som var på hjemveien. Kjørte innom, ble enig med selger om pris og tok bilen med hjem.
Flott bil, men den har ulyd i gearkassa.
Lyd på alle gear, som øker ifart.
Nå er ikke det ikke helt spesiellt at disse gearkassen får en ulyd, og derfor er det heller ikke brukte gearkasser å oppdrive hos huggere. Og skulle du finne noen, så koster de skjorta.
Jeg har overhala en del sånne gearkasser på verksted, og en sånn jobb kommer aldrig under 15000.- Flere timer på ut / innmontering, skifte av alle lager som har noe slitasje, kontrollmåling osv.
Nå skal det sies at erfaringen min tilsier at det er et lager i kassa som er syndebukken i 99% av tilfellene her, og jeg fikk for meg at det kanskje kunne være en enklere måte å skifte dette lageret på.
Følgende beskrivelse er nok aldrig en jobb du får et verksted med respekt for seg selv til å utføre, med tanke på garantier, håndverkslover osv, men som en fiks på egen bil... Jeg tror det er godt nok.
Nå skal det sies at jeg har overhala mye gearkasser og har et verksted som har litt over snittet utstyr iforhold til en standard garasje, men som dere vil se, det er ikke mye verktøy som trengs utover vanlig håndverktøy.
Inn med bilen på verksted
Løfte opp. 2 sett med støttebukker. Har vært med på at bil har detti ned...
Jeg har også løftebukk, men der stod det en annen bil nå, så det ble golvet denne gangen.
Av med hjulet, vekk med plasten. Skru av dekselet i enden på gearkassa.
Da finner man dette
Av med 10mm som holder skiftegaffelen til 5 gear
Det er da denne
Av med låseringen. To skrutrekkere og en hammer fikser det.
Avdrager for å få av synkroniseringen
Sitter en låsering innvendig her også, som må ut før man får på plass avdrageren.
Da kommer det drivende 5 gir drevet av, sammen med et nålelager.
Legg alt i rekkefølge, ikke mist noe, ting må sitte i samme rekkefølge, det kan ikke snus osv.
HA SYSTEM
(Jeg har ikke det her, men jeg veit hvordan det skal sitte)
Muttertrekker får av muttra på det drevne 5 gir drevet. Ja,det er stygt, men det funker.
Avdrager for å få av det drevne 5 gir drevet
Skru av neste deksel
Sitter en låsering på det lageret jeg skal bytte. Vipp av den.
Den første planen var å sveise fast muttre på det ødelagte lageret og dra det ut.
Funka ikke.
Metallet i lageret var for hardt, så den planen gikk i vasken.
Mulig det funker med bedre sveiser/ apparat, men jeg fikk ikke til
Lageret sitter ikke fast mot gearkassehuset i ytteringen. Det er innerringen som sitter pressa mot akselen. Det er der utfordringen er.
Min neste tanke er å skjære et snitt i innerringen for å slå på den med en meisel. Tenkte at den er såpass hard at den kanskje vil sprekke.
Funka ikke.
Neste forsøk blir da en avdrager som er nedslipt i føttene sine. Får tak i sporet til låseringen.
Setter på ei tvinge sånn at føttene ikke skal skli ut av sporet på lageret.
Great success!
Der har vi syndern
Nytt lager
Bankes på plass
Monter låseringen på lageret
PÃ¥ med det drevne 5 gir drevet.
Fuck up.
Noen som ser hva jeg glemte....
Deksel først.
SÅ drevet. Muttertrekker her også.
Inn med det drivende 5 gir drevet. På nålelager, så dette sklir lett på
Så skal synkroniseringen på. Her må man være forsiktig. Synkronringen i bakkant må settes riktig. Sier seg litt selv hvordan det skal sitte, men når man banker den inn så må man liksom holde den på plass samtidig, så den ikke detter halvveis ut og kommer i klem.
Banke på låsering
Sjekke at den er skikkelig på plass.
Skru fast skiftegaffelen.
PÃ¥ med pakningsguffe
Skru fast deksel
"fylle gearolje fra litersflaske trikset"
Og imorgen er det prøvekjøring etter en liten bremseservice.
Håper det funker, eller så har jeg sitti i to timer og lagd en post som ikke er brukandes til noenting!!
Lageret koster vel 800.- ca
3 liter gearolje og pakningsguffe. 500.-?
Tror jeg holdt på i 3 timer, og da har jeg tatt mye bilder...
Forhåpentligvis til hjelp for flere denne her.
Samme typen oppbygning på flere toyota gearkasser.
`14 Lexus is300h
`00 Avensis 1,6 bruksbil
`11 Avensis 1,6 navitech----- solgt
`67 Volvo 142 budsjettprosjekt
`81 ascona b prosjekt-------- lagres
`00 Avensis 1,6 bruksbil
`11 Avensis 1,6 navitech----- solgt
`67 Volvo 142 budsjettprosjekt
`81 ascona b prosjekt-------- lagres