I følge enkelte er jo dermed 90% av bilene som kjører på veien i dag totalt ulovlige!? Hvor mange er det som kjører med original stålfelg eller alufelg??? Er så høl i hue noen ganger at det er latterlig... Meeen, om man skal prøve å være saklig:
http://www.dekkimportorene.no/dekkdimisjoner.html
Eller enda bedre punkt 6 under lovdata:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... APITTEL_13
Her ville jeg ha gått saklig til verks, dette er erfaringsmessig det eneste som hjelper. Kan du vise til at du har infridd alle punktene under punkt 6 i lovdata normen vil jeg si at du har en grei sak. Måtte gjøre dette når jeg skulle få godkjent US skilt bak på min AW11. Fikk da forhåndsgodkjenning sentralt, som jeg igjen etter litt krangel inne på det lokale vegvesnet ble enige om etter å ha saklig vist både til lovdata, og svar fra vegvesnet sentralt endelig godkjent dette.
Møter du folka med å bli forbannet og usaklig kan du bare like greit holde munn og dra. For å "vinne" må du være minst like glad i obskure lover og regler som enkelte av de folka som møter deg, de nesten forventer at du selv kan lovene bedre enn det de kan for å kunne få godkjent alternativ dim.
Snakk med Sindre på Tempe dekkservice, han kan trolig hjelpe deg å skaffe dekk som er innenfor det du kan få godkjent. Kanskje samtidig gå for 17" felg? Siden 16" har mer begrenset utvalg.
Her har du original salgsbrosjyre som viser til dimmen MR2 hadde originalt fra Toyota:
http://www.ebay.co.uk/itm/1994-Toyota-M ... 487f35d622
195/55VR15 / 225/50VR15
Og regner ut med denne kalkulatoren at de nye dekk/felg kombinasjonen er innenfor 5% omkretsen:
http://www.willtheyfit.com/
http://mr2.gordaen.com/wt_calc.php
Vis da til at original felg ikke lengre er å oppdrive, og at du gjerne vil bruke en mer moderne konfigurasjon med mer moderne dekk som er tryggere enn de originale.
Finner du attpåtil noen som har godkjent 17" som alternativ dim så burde du være i mål (kopi av deres vognkort)
Ta de seriøst, innfri krava deres, evt motvis hvis det er feil krav de stiller, så skal du se det går til slutt.
Mye idioti, JA. Umulig? Nei.
http://www.dekkimportorene.no/dekkdimisjoner.html
Eller enda bedre punkt 6 under lovdata:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... APITTEL_13
Her ville jeg ha gått saklig til verks, dette er erfaringsmessig det eneste som hjelper. Kan du vise til at du har infridd alle punktene under punkt 6 i lovdata normen vil jeg si at du har en grei sak. Måtte gjøre dette når jeg skulle få godkjent US skilt bak på min AW11. Fikk da forhåndsgodkjenning sentralt, som jeg igjen etter litt krangel inne på det lokale vegvesnet ble enige om etter å ha saklig vist både til lovdata, og svar fra vegvesnet sentralt endelig godkjent dette.
Møter du folka med å bli forbannet og usaklig kan du bare like greit holde munn og dra. For å "vinne" må du være minst like glad i obskure lover og regler som enkelte av de folka som møter deg, de nesten forventer at du selv kan lovene bedre enn det de kan for å kunne få godkjent alternativ dim.
Snakk med Sindre på Tempe dekkservice, han kan trolig hjelpe deg å skaffe dekk som er innenfor det du kan få godkjent. Kanskje samtidig gå for 17" felg? Siden 16" har mer begrenset utvalg.
Her har du original salgsbrosjyre som viser til dimmen MR2 hadde originalt fra Toyota:
http://www.ebay.co.uk/itm/1994-Toyota-M ... 487f35d622
195/55VR15 / 225/50VR15
Og regner ut med denne kalkulatoren at de nye dekk/felg kombinasjonen er innenfor 5% omkretsen:
http://www.willtheyfit.com/
http://mr2.gordaen.com/wt_calc.php
Vis da til at original felg ikke lengre er å oppdrive, og at du gjerne vil bruke en mer moderne konfigurasjon med mer moderne dekk som er tryggere enn de originale.
Finner du attpåtil noen som har godkjent 17" som alternativ dim så burde du være i mål (kopi av deres vognkort)
Ta de seriøst, innfri krava deres, evt motvis hvis det er feil krav de stiller, så skal du se det går til slutt.
Mye idioti, JA. Umulig? Nei.
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec
- 2004 Toyota MR2 SMT PGP
- 2006 Toyota Rav4
- 2004 Toyota MR2 SMT PGP
- 2006 Toyota Rav4