TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Til skrekk og advarsel... hjelp

  • Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #450981  av RotorTom
 
Som noen kanskje har fått med seg har jeg vært i klammer med biltilsynet, da jeg frivillig kjørte inn til Stavanger trafikkstasjon avd. Forus for å få godkjent min SW20 med senkesett. Takken for å godkjenne senkesettet var en fin mangellapp som gikk på dekkdimmensjon.

Min bil var originalt utstyrt med 195/60/14 foran og 205/60/14 bak.
Da jeg var inne var det montert 195/45/16 foran og 215/45/16 bak.

Ergo var ikke størrelses endringen lik som kravet er i kjøretøyforskriftens paragraf §13-1 Punkt 6.1 h). Helt i orden, slik er jo reglene.
Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge

"Størrelsesendringen må være lik" - tolker jeg til dekkbredde og profil

Jeg har forsøkt å få tak i sommerdekk i original dim. Noe som viser seg å ikke være så enkelt,
da de tydeligvis ikke produserer 14" dekk med hastighetsindeks "V" 240km/t lengre. Det stopper nemmlig på "H" 210km/t.
(Svar fra vegvesenet - Konstruktiv hastighet er dokumentert av fabrikant, du kan ikke søke om endring.)

Så var tanken å prøve med piggfrie vinterdekk. Det billigste jeg kom over i riktig dim. foran kostet 1000,- stykket. greit nok.
Men ingen klarte å hoste opp piggfrie dekk i 205/60/14...

Så har jeg bestilt bakdekk i 205/45/16 slik at størrelses endringen blir lik i mine øyne.
Sendte så en kjapp mail for å forhøre meg om diverse ting før jeg kom inn til etterkontroll, og nevnte da de nye dekk
dimensjonene som jeg mente var i orden. Det var det tydeligvis ikke...

"Her er ikke endringen lik foran og bak.

Original dim - 195/60/14 - 205/60/14
Ny dim - 195/45/16 - 205/45/16

Endring i rulleomkrets foran 1,30% og endring bak 1,77%"


Dette tilsvarer 0,47% forskjell i rulleomkrets fra dekket foran til det bak.
Det tilsvarer 26 mm lengre omkrets.

Dekkene er innenfor 5% regelen fra den originale dimensjonen, men denne inspektøren tolker "lik størrelsesendring" til også å gjelde at rullediameter-endringen må være lik på dekkene foran og bak. Noe jeg konkluderer med at er tilnærmet umulig i praksis, da dekkprofiler går i intervaller på 5% av dekkets bredde.

Nå er jeg tom for ideer, og skal prøve en annen trafikkstasjon med 205/45/16 dekkene. Får håpe at inspektørene der har et mer praktisk enn teoretisk syn på ting.

Neste steg blir piggdekk i November. Lite gira på å kjøre bilen i salt sørpa, men hvis det er det som må til for å få godkjent den så må det vel bare gjøres...

Andre som har vært borti lignende, eller har tips til hva jeg kan gjøre?
 #450983  av ArildM
 
O M G :shock:
Er det rart at folk verger seg til å dra innom den forbanna instansen?
Har du noen andre stasjoner i nærheten du kan forholde deg til?
Evt skriv en mail til noen høyere opp i systemet... Ikke det at det alltid hjelper da du ofte bare blir henvist til din lokale stasjon...
 #450986  av RotorTom
 
Skal prøve Egersund og Haugesund.

Definitivt siste gang jeg tar meg bryet med å godkjenne noe hos statens vegvesen. Dette blir for dumt. :roll:
 #450997  av magnesmurf
 
Mr2 blir blir godkjent med lik dekkdim foran og bak hos stort sett alle andre trafikkstasjoner. Prøv evt å få godkjent bilen med noen billige brukte 16 eller 17" felger. Lik dim foran og bak. Feks 205/45-16.
Min er godkjent med 215/40-17 på alle hjul.
 #451006  av RotorTom
 
Ja saken er videresendt "avdelingsleder for ombygging av kjøretøy".... Det er vel snart en uke siden.

Dette var en kvinnelig inspektør, uten at det behøver å være årsaken. Hun kunne alle paragrafene på rams, ord-rett.
Men om den praktiske forståelsen av reglene og bilens egenskaper er vel heller tvilsom.

Bilen min er ikke godkjent med like dimensjoner foran og bak. Derimot er den godkjent med ET 38 istedet for 45 som er originalt.
Jeg prøvde også å henvise til 15 forskjellige TÜV-dokumenter som beskriver utallige kombinasjoner av dekk, hvor det er endringer i alle retninger. Med disse hadde visst ikke noen verdi da disse dokumentene kun gjaldt felgene som var beskrevet og kunne ikke brukes på andre felger. Selv om felgdimensjonene er prikk like, uansett merke.
 #451011  av magnesmurf
 
Du har visst møtt en av de som ikke burde hatt jobb der.. skal hvertfall være fult mulig å få godkjent lik dim foran og bak uten noe kluss.
 #451012  av RotorTom
 
Hvis det ikke står i vognkort, eller i noe TÜV eller produsent dokument, så er dette helt umulig.
 #451013  av magnesmurf
 
Bare umulig på den trafikkstasjonen du har vært på.
I vognkortet på min står bilen stemplet godkjent med 215/40-17 både foran og bak, og jeg er eneste eier av bilen i norge, så den ble godkjent med dette når den kom inn til norge.
Så lenge man ikke avviker med mer enn 5% i rullediameter, og man ikke endrer innpress med mer enn 15mm tilsammen per aksel, skal det ikke være noe problem å få godkjent dette.
Hadde jeg hatt samme årsmodell som deg skulle jeg hjulpet deg med en kopi av mitt vognkort, så kunne det hjulpet deg på godkjenningen, da reglementet skal være likt for samme type bil. Men min er en 95 modell som har enda større forskjell mellom foran og bakhjul i brdden.
Ta bilen til en annen trafikkstasjon er mitt råd. Noen har åpenbart tolket reglene på sin egen måte, og ikke slik de er ment.
 #451015  av RotorTom
 
Selvfølgelig får du dette godkjent hvis bilen er importert og godkjent med like dekk rundt om.
Derimot vil ikke dette la seg gjøre på min bil uten TÜV dokumenter eller at produsent sier det er greit, jeg er heller ikke interessert i like dekk foran og bak da bilen skal ha forskjellige dekk.

Ser også at MR2 i Norge registreres med alle mulige kombinasjoner, og gjerne 0 i innpress. Da vil felgene stikke 1 cm ut forbi
skjermkanten. Vet om de som har fått trøbbel på grunn av dette. Noe som er biltilsynets egen tabbe.

I mitt tilfelle har de heller ikke ført inn typegodkjenningen på SW20 som skal være ABE.nr F438
Dette kunne ikke Toyota Norge eller Toyota Brussel dokumentere...

Jeg har to andre stasjoner jeg skal prøve, så får vi se hvordan det går.
 #451017  av magnesmurf
 
Hvis du ikke får godkjent dette på noen av de andre trafikkstasjonene må du vel prøve deg på at de ikke kan gjøre forskjell på reglene for identiske biler, og deretter vise frem kopi av vognkort til noen som har fått godkjent en 90 modell med lik dekkdim rundt om, lik dim som du har eller evt som du kan montere.
Kan ikke forstå at det skal være så vanskelig. Skjønner godt du ikke vil ha lik dekkdim foran og bak. Har selv bredere hjul bak, og bilen ble mye bedre å kjøre. Tenkte kun at du evt skulle benytte lik dim foran og bak som hjul til visning på trafikkstasjonen.
Har heller ikke fått godkjent mine nåværende dekk med 205 foran og 235 bak, men har heldigvis et sett orginale hjul med orginal dekkdim, hvis det noengang blir diskusjon.
 #451019  av Phinex
 
Har en kamerat som bestilte nye sommerdekk foran og bak til sin MR2. Mekanikeren på verkstedet ordna med dekk som skulle passe ihht. opplysninger i vognkortet, ikke noe problem. Hadde bilen inne, la om, og leverte bilen fra seg.

Senere leverte han bilen inn på nytt for pkk. Fikk stryk pga. feil med dekk dim. Dette var da samme verksted, samme dekk/felg, samme mekaniker. Forstå det den som kan.
 #451020  av magnesmurf
 
Siste saken er jo ganske grei. Første jobb ikke utført tilfredstillende, og gir grunnlag for å klage på jobben, og kreve nye godkjente dekk gratis eller pengene tilbake. Som forbruker står man veldig sterkt på slike ting.
Er man medlem i naf kan jo advokatene deres skremme godt...
 #451026  av RotorTom
 
Byråkrati svada. Makt-kåte inspektører som ikke kom inn på politiskolen....