TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Start problemer

  • Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #451489  av mymr2
 
Hei !
Jeg sliter litt med en 1991 modell MR 2, type W2 – 2,0

Bosatt på Sotra litt uten for Bergen og her forleden regnet det endel (som det ofte gjør......) og bilen stoppet tvert. Dvs ingen forvarsel / hosting e.l., død dog med fungerende tenningslys på dashbord.

Tauing til garasje og en dash startgass indikerte ingen gnist. Fordeler lokk demontert, men både det og rotor var i god stand. Videre feilsøking viste at når tenningen var på kom ingen spenning fram til coilen. Målte da på pluggen som går inn til coilen ikke på selve coilen.

Søkte så videre opp i sikringsboksen til venstre i motorrom og målte over sikringen ”fuse ECU-IG 7,5 A” mellom ” ignition main relay” og ” ignition coil” – 10.81 VDC med tenningen på .....?

Spenning inn til ” ignition main relay” er 12.8 volt ( de 2 store kabelskoene ) og relèt klikker når tenning settes på.

Lurer derfor fælt om dette kan være både kabelbrudd mellom ” ignition main relay” og plugg som går inn på coilen, samt at ” ignition main relay” er dårlig siden spenning over ”fuse ECU-IG 7,5 A” bare er 10,81 VDC.

For odrens skyld må jeg nevne at den store pluggen på ”igniter” var tatt av (pga trang plass) samt kabel mellom coil og fordelerlokk var demontert når målingene ble gjort, men tror ikke at dette skulle bety noe.

Mitt lokale Toyota verksted kjenner ikke bilen og vil aller helst drive feilsøking til en stiv timepris.

Har dere vært borti noe slikt før og kan peke i rett retning ? Takknemlig for svar.

Prøvde å kopiere inn bilder fra min 1991 Toyota Factory Repair Manual for å illustrere, men det ble ikke akseptert. Beskrivelsene jeg henviser til kan finnes på side IG4 ( side 585/1584 ).

mvh
John Steiner
 #452538  av Mrtical84
 
Heisann.
Ble du noe klok her?
Sliter med noe ala det samme selv.
Nekter starte når det regner/har regnet.
 #452651  av Alex Bang
 
Er spenningen inn på sikringen 10,8 V eller er spenningen OVER sikringen 10,8V? hvis det er 10,8 V over sikringen som du skriver så er den nok røket.