Side 1 av 2
Godkjenning av mongoose 2,5" og andre spørsmål
Legg innLagt inn:18 nov 2015 19:24
av Steinjo96
Lurte på hvordan de er med godkjenning av et mongoose 2,5" anlegg i vognkort, om noen har eventuelle erfaringer med de? Er en 185 cs.
Bilen må også på eu så snart som mulig og lurte litt på hva som kan gjøres me den dumpventilen som har vert ettermontert av forgje eiger, har forstått de sånn at cs ikke har verken dump eller resirk? Å hva en eventuelt kan gjøre for å få den igjennom eu? (tette den rørbiten som er sveist på intercooler, resirkulere dumpventilen o.l.)
Takk på forhånd for svar
Re: Godkjenning av mongoose 2,5" og andre spørsmål
Legg innLagt inn:18 nov 2015 20:17
av ArildM
3. gen 3sgte hadde vel resirkulerende dumpventil? I alle fall har originalmotoren i min sw20 det.
Der er den originale ventilen åpen, og har ikke fått klager på det.
Lakker det svart, få det mest mulig stealthy og originalt.
Evt kan du vel bare tette den helt. Men akkurat der tror jeg de lerde strides litt om hvorvidt det er sunt eller ikke for motor

Re: Godkjenning av mongoose 2,5" og andre spørsmål
Legg innLagt inn:18 nov 2015 21:43
av Makk
St185 hadde aldri 3rd gen afaik.
Viss du ikke reiser på en naziplass der dem tar avgass på en 25 år gammel sportsbil og behandler dem som den skulle være ny så går den fint gjennom.
Moongoose er ikke så bråkete så det går ivertfall fint.
Jeg har racecat under st185'en istedenfor den møkka som sitter der downpipen er og fullt 3 toms

Aldri en kommentar.
På sw20en min kjører jeg ren berk exhaust uten cat, rett igjennom EU, 1 teknisk stopp og 7 encounters med politi og moraltale på " sportslig" kjøring.
Men treffer du tidenes rasshull som synes blå slanger = 5000 hester og warp 9 så er det trasig.
Lodd stemninga rundtom verksteder? Reis ivertfall ikke på toyota merkeverksted da er det byebye

Re: Godkjenning av mongoose 2,5" og andre spørsmål
Legg innLagt inn:18 nov 2015 22:14
av Steinjo96
Takk for svar
Henta bilen på fredag å er storfornøyd sålangt, så blir ikke merkeverksted på den nei, men tengte hovedsaklig naf si de er nermest meg, men har og et meca verksted i nærheten.
Men hvilken cat er de du har og hvordan var de og montere?
Re: Godkjenning av mongoose 2,5" og andre spørsmål
Legg innLagt inn:19 nov 2015 07:03
av Makk
CatCo racecat.
Ligger etter downpipen under bilen litt før midtpotta, er et mellomstykke der, om du har bare et rett rør mellom midterste potte og downpipen så kapper man bare og sveiser inn en sveisbar en om du ikke får tak i modellspesifikk.
Det som går fram av sjargong på nettet er at så lenge motoren din er i bra stand så skal den klare krava selv uten kat.
Mer ofte enn sjelden så er verksteder mer eller mindre fårståelige på nesten 30 år gamle biler ikke er nye lenger så det går sikkert greit
Idioter treffer en overalt men det er jo alltid en risk
Har dumpventiler på begge mine så den kan du la være vil jeg tro, er jo "bare for morroa"

Re: Godkjenning av mongoose 2,5" og andre spørsmål
Legg innLagt inn:19 nov 2015 09:31
av ArildM
Tenkte bare på 3.gen som referanse siden det er den eneste 3sgte motoren jeg har eid. Rent ytelsesmessig er vel ikke 2.gen tjent med å ha åpen dump? Hørt noe om det i alle fall siden den ikke har MAP sensor?
Mulig jeg er helt ute på vidda også

Uansett så har verken eksos eller åpen dump vært noe problem for min del

Re: Godkjenning av mongoose 2,5" og andre spørsmål
Legg innLagt inn:19 nov 2015 11:14
av Makk
Akkurat derfor min er tatt vekk AFM og satt på map sensor og egen hjerne

Re: Godkjenning av mongoose 2,5" og andre spørsmål
Legg innLagt inn:19 nov 2015 14:03
av Steinjo96
Mener de er både map å maf på 185(?) Er vertfall de på min, maf ved filter å map på torpedovegg, førerside. St185 har ingen dump eller resirk, men på mr2 så er de montert resirk fra fabrikk, vet ikkje koffer de har gjort de sånn, men blir eu imårå så får se ka så skjer

Re: Godkjenning av mongoose 2,5" og andre spørsmål
Legg innLagt inn:20 nov 2015 16:42
av Makk
Du finner afm på 2gen og map på 3rd gen, 3rd gen har ikke afm.
Også map sensor når du kjører sprut istedenfor original eller piggyback på 2nd gen, tar vekk afm da.
Gamle St185'en min hadde afm, den jeg har nå har det ikke fordi den har sprut, den har map nå, St185 har kun 2nd gen motor i seg, som er uproblematisk mtp trimming uansett for de bitene du skal oppgradere gjør du uansett generasjon motor, selvom 3rd gen er lettere og billigtrimme for mye av det du trenger er der allerede (original mapsensor, ikke afm, større dyser, annet innsug, bedre turbolader)
Re: Godkjenning av mongoose 2,5" og andre spørsmål
Legg innLagt inn:21 nov 2015 12:45
av Steinjo96
Då var eu tatt, dumpventilen var ikke et problem, eneste så må fiksest er kingbolt bak pga slitasje, men finner ikke deler noen plass, tilsvarer de de samme som bærekulene fremme?
Re: Godkjenning av mongoose 2,5" og andre spørsmål
Legg innLagt inn:21 nov 2015 14:57
av Makk
Kansje spørre dem, du har rett på en forklaring
Kingbolt var nytt for meg på en slik bil

Re: Godkjenning av mongoose 2,5" og andre spørsmål
Legg innLagt inn:21 nov 2015 15:19
av Steinjo96
Tengte sko hiva av eine hjulet å sjekke om de e likt framme å bak når eg komme him,legger ved kontroll seddelen nedenfor, alt er fikset da de eneste som må ordnes er "kingbolt bak, nedre, ytre"
Re: Godkjenning av mongoose 2,5" og andre spørsmål
Legg innLagt inn:21 nov 2015 15:21
av Makk
Ser ut som du ikke skal fare på det nazistverkstedet igjen ivertfall :p CO og svetting fra motor er feil en må regne med på gamle biler....
Det må nesten være bærekula han mener.
Re: Godkjenning av mongoose 2,5" og andre spørsmål
Legg innLagt inn:21 nov 2015 15:26
av ArildM
Var da ikke mye avgass?
Hiv på litt kondensfjerner neste gang du skal ta kontrollen, og kjør motoren skikkelig god og varm før du skal på sjekk.
Kanskje gå gjennom luftfilter, plugger osv også? Usikker på om det har så mye å si, men uansett greit at det er i godt stand
Ellers så det ut som verkstedet kanskje har vært litt strenge, men det er vel alle i dag...
Bør jo gå an å få gjennom denne uansett da uten så mye styr

Re: Godkjenning av mongoose 2,5" og andre spørsmål
Legg innLagt inn:21 nov 2015 15:30
av Steinjo96
Vet ikkje kor oljå komme fra endå da, len iløpet av natten var de 2 små dråper på et stykke papp eg la under, når eg henta bilen så virka de som om de rant konstant, er ikke motorolje så er litt bekymret for at de kan være girkasse, å co'en hadde bare avvik på 0.017 så de gjekk greit, men då gjenstår spørsmålet om bærekule bak er lik fremme