TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Mr2 Mk2 3SGE for høy avgass

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #452021  av JanMartin
 
Hadde bilen på etterkontroll idag og det viste seg at avgassen var forhøy. Da jeg først sendte bilen inn til eu-kontroll målte de 5,2 på avgass. Viste seg at lambdaen var koblet feil og tenkte at det måtte være derfor de målte altfor høy verdi...Meen så idag på etterkontrollen ble det målt 4 på avgassen, fikk noen tips til hva jeg kunne gjøre for å få ned avgassen (annet enn å anta at katalysatoren er ødelagt og bytte ut den). Så det jeg har gjort til nå er å bytte tennplugger, olje+filter og tilsatt dyserens i bensinen (ble anbefalt dette på verkstedet) . Kjørte vekk ca. 10L av tanken for å få denne rensen til å noenlunde virke og hadde bilen på måling en gang til, da varierte resultatet mellom 2,5-3,5. Bilen har ikke vært kjørt på ca. 1 år og de på verkstedet mente det kanskje kunne ha noe me saken å gjøre, så jeg kjørte 12 mil ikveld for å evt. blåse ut dritt som har samlet seg ila. et år. Tenker å få målt avgassen igjen i romjula for å se om det hjalp å få kjørt bilen litt. De sa også på verkstedet at det var uvanlig at avgassen varierte så veldig under måling og var ikke sikre på hva som kunne forårsake dette.

Er det noe mer jeg kan gjøre for å få ned avgassen som jeg ikke allerede har gjort?
 #452022  av Zepticon
 
Ny cat fra USA koster 120-300 dollar alt etter type. De har pristak på dem, sånn at folk har rå å bytte dem. Har selv en rustfri CARB sertifisert (california) på min trimma 626 og klarer avgasser fint.
 #452052  av ArildM
 
Lambdaen kan jo være gåen/halvdefekt også?
En god tune up, og en skikkelig langtur for å få renset opp og blåst rent skader jo heller ikke.
En motor i god stand skal da vel klare CO uten katalysator sånn ultimat sett??
 #452117  av ArildM
 
E85 tørker ut gummipakninger og kan over tid være skadelig.
Har hørt flere som har brukt en blanding for å passere EU kontroll, så om den tar noen umiddelbar skade av det er tvilsomt, uten at jeg har noen direkte erfaring.
 #452150  av JanMartin
 
Prøvde å få tak i E85 men tydeligvis finnes ikke dette i Stavanger...Neste steg blir å få tak i en ny katalysator og se om det hjelper.
 #452166  av David
 
e85 har blitt avviklet i norge, og i mange andre land.

e85 spiser stort sett ikke gummi og aluminium slik som mange påstår, men over lengre tid vil det kunne danne seg slike rosa små dyr i filtre og diverse, det er bare å rense vaske/etc en gang i året så er det greit

noen gummislanger ( les: biltema, og merket ILO fra bl.a mekonomen ) tåler E85 svært dårlig, men disse slangene går i stykker selv på vanlig bensin i løpet av et par år

jeg tror uansett tenningsystem,olje, katalysator eller lambda gjør susen. evt bare få kjørt den en tank eller to med bensin hvis den har stått så lenge

jeg husker ikke hvordan det er med 3sge men på 4age har du også en blandeskrue som korrigerer +/- 10% fra tomgang opp til 3000rpm på lav belastning ( under 30% throttle mener jeg å huske)