TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • StÃ¥lspunnede bremseslanger

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #452163  av RotorTom
 
Har kjøpt et sett med HEL stålspunnede bremseslanger.

Noen som vet hva lovverket sier om slikt? Finner ingenting på Lovdata.no som sier noe som helst om bremseslanger.

Har hørt at folk har ulik erfaring på EU. Noen som kan guide meg på riktig spor ?
 #452165  av David
 
Hei

bremseslanger skal være TUV eller tilsvarende godkjent for bruk på vei
det fins noen stålomspunnende bremseslanger som er godkjent, men selv da må det ofte diskuteres(les: krangles) før kontrollør godtar dette.

stort sett er disse ment for løpsbruk
 #452167  av lasse
 
Har også hørt diverse snakk om stålomspunnede bremseslanger, personlig har jeg ikke hatt noe problem på noen kontroller, selv ikke inne hos tilsynet når jeg godkjente senkesett (der de forøvrig pirket på andre ting...)
 #452168  av Zepticon
 
David skrev:Hei
bremseslanger skal være TUV eller tilsvarende godkjent for bruk på vei
det fins noen stålomspunnende bremseslanger som er godkjent, men selv da må det ofte diskuteres(les: krangles) før kontrollør godtar dette.
stort sett er disse ment for løpsbruk
Fikk smekk for stålomspunnet slange for 6 år siden. Så har kjørt med vanlig siden da.
Jeg trodde også at de krevde TÜV, så jeg kjøpte TÜV godkjente slanger fra Goodridge i vår.

Fikk da beskjed hos inspektøren på BT at neida, de trenger aldeles ikke TÜV, de må bare være presset, ikke skrudd. Så det har kommet endringer der i det siste.
 #452169  av RotorTom
 
som Zepticon sier, har jeg også hørt at de må være presset, men ingen kan bekrefte dette.
 #452170  av Makk
 
http://www.lrforum.com/forum/index.php? ... 565&page=2

Ifølge en kar på dette forumet så har han sendt mail og fått svar fra SVV att dem skal være presset, ikke slike en monterer selv.

Har på mine biler og det har aldri vært noe tull, på flere biler oppetter åra da jeg også har hørt det med pressede slanger.

Forskjellen på respons fra pedalen er ganske enkelt helt enorm.

Jeg har dog TÜV på mine slanger liggende i bilen sånn i tilfelle noen blir krasse på EU.
 #452292  av RotorTom
 
Ikke jeg heller. Noen har fått beskjed om at de ikke vil bli godkjent på EU på grunn av at man ikke har mulighet til å inspisere den kappen.

Jeg har sent mail statens vegvesen. Venter på svar.